کد خبر : 118354
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
-

مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی خبر داد:

افتتاح ۲ واحد گازی نیروگاه آریان زنجان با حضور رئیس‌جمهور

افتتاح ۲ واحد گازی نیروگاه آریان زنجان با حضور رئیس‌جمهور
مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی گفت: ۲ واحد گازی نیروگاه آریان زنجان پنج‌شنبه این هفته با حضور رییس‌جمهور افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی سورپرس، روح‌الله اسپنانی در نشست خبری صبح امروز با اعلام این خبر، افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی آریان زنجان با ظرفیت اسمی ۵۴۰ مگاوات برای تامین برق مصرفی شمال غرب کشور وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

وی افزود: ۲ واحد گازی این نیروگاه هریک به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات آماده افتتاح است و بخش بخار آن هم به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات در سال‌های آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه واحدهای گازی نیروگاه آریان زنجان از تولیدات داخل کشور است، خاطرنشان کرد: یکی از مشخصات این نیروگاه، سیستم کنترلی آن است که توسط گروه مپنا تولید شده است.

اسپنانی تصریح کرد: این نیروگاه از معدود نیروگاه‌هایی است که در دو سطح ولتاژی به شبکه، برق تزریق می‌کند.

به گفته وی، تامین مالی احداث این نیروگاه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری نیرو با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی انجام شده است.

اسپنانی افزود: برای احداث ۲ واحد گازی این نیروگاه بالغ بر ۱۳۰ میلیون یورو هزینه شده است و ۱۶۰ میلیون یورو هم برای تکمیل واحد بخار هزینه خواهد شد.

مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی، راندمان واحدهای گازی این نیروگاه را ۳۴ درصد عنوان و تصریح کرد: با بهره‌برداری از واحد بخار و تکمیل پروژه احداث نیروگاه آریان زنجان، راندمان آن به ۵۲ درصد افزایش خواهد یافت.

احداث ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو

در بخش دیگری از این نشست، حسنعلی تقی‌زاده – مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو با اشاره به زمینه‌های متنوع فعالیت این هلدینگ، گفت: بیشترین سرمایه گذاری ما در حوزه صنعت برق به ویژه صنعت نیروگاهی بوده است.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۱۴۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور تحت مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو قرار دارد که معادل ۱.۵ درصد ظرفیت نیروگاهی نصب شده کشور را شامل می‌شود.

تقی‌زاده با اشاره به هدفگذاری این هلدینگ برای احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه، متذکر شد: بر این اساس، پیش‌بینی شده که ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث کنیم که تا کنون ۳۰ درصد هدفگذاری ما در بخش نیروگاه‌های حرارتی محقق شده است.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو، خاطرنشان کرد: در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۲ پروژه فعال داریم که شامل نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در کاشمر و نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در قزوین است.

وی همچنین از ورود واحد بخار نیروگاه آریان زنجان به شبکه برق در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گفته تقی‌زاده، شرکت ایرسا از زیرمجموعه‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو اقدام به طراحی پارک انرژی به ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات در کاشمر کرده است که در صورت اجرا می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر سرمایه‌ گذاران باشد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو در ادامه، اقتصاد ناکارآمد صنعت برق را از معضلات اساسی این صنعت توصیف کرد و گفت: صنعت برق در صورتی پایدار می‌ماند که بخش خصوصی به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهد و لازمه این امر، ایجاد جذابیت برای این بخش است.

وی از وزیر نیرو خواست برای کمک به پایداری صنعت برق، تشکیل نهاد رگولاتوری برق را با جدیت دنبال کند.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: البته این مساله در دستور کار دولت و مجلس شورای اسلامی قرار دارد اما بیش از پنج سال است که به نتیجه نرسیده است.

فراهم کردن شرایط لازم برای صادرات برق توسط بخش خصوصی، دیگر درخواست مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو از وزیر نیرو بود.

 

انتهای پیام/۳۳۳

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.