کد خبر : 55961
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۴۷
-

کمبود ویتامین D یکی از دلایل بروز بیماری (ام اس)

کمبود ویتامین D یکی از دلایل بروز بیماری (ام اس)
کمبود ويتامين D در همه گروه های سنی به عنوان يک مشکل جهاني مطرح است و برآورد مي شود يک میلیارد نفر در دنيا مبتلا به کمبود يا سطح ناکافي ويتامين D هستند.

گروه اجتماعی سورپرسدکتر غزاله اسلامیان، دکتری تخصصی علوم تغذیه و رژیم درمانی و‌ عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یادداشتی اختصاصی برای مخاطبان ما نوشت:  کمبود ویتامین D در همه گروه های سنی به عنوان یک مشکل جهانی مطرح است و برآورد می شود یک میلیارد نفر در دنیا مبتلا به کمبود یا سطح ناکافی ویتامین D هستند که این نسبت در قاره آسیا و خاورمیانه و نسبت به سایر نقاط جهان بالاتر است.

بر اساس داده های برنامه ملی مراقبت غذا و تغذیه که از سال ۱۳۹۲ به همت محققان انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی در کشور آغاز شده است، بیش از ۷۰ درصد کودکان و بزرگسالان ایران مبتلا به درجات مختلفی از کمبود ویتامین D هستند.

ارتباط کمبود این ویتامین با بیماری های مزمن مورد بررسی قرار گرفته است. کمبود ویتامین D یکی از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) یا ام اس (MS) است. این بیماری یک بیماری خودایمنی است که طی آن سیستم دفاعی خود بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و پوشش محافظ سلول عصبی را از بین می برد.

 

سیستم اعصاب مرکزی از میلیون ها عصب تشکیل شده است که وظیفه انتقال پیام بین مغز و قسمت های مختلف بدن را برعهده دارند و پوشش محافظ سلول عصبی از تماس و تداخل اعصاب با هم جلوگیری می کند. پوشش محافظ سلول عصبی را می‌توان به عایق روی سیم برق تشبیه کرد که وقتی آسیب ببیند، پیام هایی که در طول سیستم اعصاب مرکزی جریان می یابند، آهسته یا مسدود می شوند.

۲۰ تا ۴۰ سالگی شایع‌ترین سن ابتلا به بیماری ام اس است. علت ابتلا به این بیماری هنوز مشخص نیست و یکی از دلایلی که باعث افزایش شیوع این بیماری شده است، سبک زندگی و تغذیه نادرست است، اما ضعف سیستم ایمنی بدن و کمبود ویتامین D از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری هستند.

با توجه به تغییر معیارهای کمبود ویتامین D نسبت به گذشته، گروه‌هایی که قبلا سالم در نظر گرفته می شدند، در حال حاضر دچار کمبود این ویتامین هستند. منبع اصلی ویتامین D تابش نور خورشید است، ایرانیان به اندازه کافی از ویتامین D که از تابش نور خورشید ساخته می شود، برخوردار نیستند. زیرا زندگی شهری و قرنطینه کرونا باعث شده افراد از صبح تا غروب در یک فضای بسته کار کنند و در معرض نور خورشید نباشند. از طرفی قراگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید منجر به بروز مشکلات پوستی می شود. همچنین تابش نور از پشت شیشه به دلیل ‌عبور نکردن اشعه های فرابنفش از آن برای تولید ویتامین D بی‌فایده است.

تعداد مواد غذایی که حاوی ویتامین D هستند نیز بسیار اندک می باشند و عمدتا محدود به ماهیان چرب و روغن کبد ماهی و اندکی نیز در زرده تخم مرغ و قارچ یافت می شود. سفره غذایی ایرانی‌ها نیز از این منابع غذایی سرشار نیست. برای مثال در شهرهای بزرگی مانند تهران، ذائقه خاصی برای دریافت ماهی وجود ندارد و مردم حتی اگر بخواهند ماهی بخورند، بیشتر ماهی قزل‌آلا را انتخاب می‌کنند که در دسته بندی ماهی‌های چرب حاوی ویتامین D قرار نمی گیرد.

به منظور حل مشکل کمبود ویتامین D دو راهکار اصلی شامل مکمل یاری و غنی سازی مواد غذایی وجود دارد. مکمل یاری با این ویتامین می بایست زیر نظر متخصص تغذیه یا پزشک پس از انجام آزمایش، انجام شود.

به مردم عزیز توصیه می‌کنیم در چک آپ ها و آزمایش های دوره ای به سطح ویتامین D خون خود دقت کنند و با مراجعه به پزشک، پس از تشخیص کمبود حتما مکل های تجویزی را به درستی مصرف کنند. با توجه به اینکه این ویتامین، محلول در چربی است، برای جذب بهتر، همراه با غذا دریافت شود.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علی رضوانی دوشنبه , ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

مصرف روزانه ویتامین دی ۱۰۰۰ ، تاثیر بیشتری از قرص ۵۰۰۰۰ ماهیانه داره