کد خبر : 9617
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۲۳
-

یک کتاب – یک مولف:

معرفی کتاب/ روان شناسی رشد

معرفی کتاب/ روان شناسی رشد
کتاب " روان شناسی رشد " تالیف کبری درویش پیشه ، دانش آموخته مقطع دکتری روان شناسی تربیتی است.

به گزارش سورپرس، کتاب روان شناسی رشد تالیف دکتر کبری درویش پیشه از او پیش از این کتاب های ” جامعه شناسی خانواده ” و ” مهارت های ارتباطی و ارتباطات انسانی ” از سوی انتشارات ” رویای آبی ” تالیف و منتشر گردیده است . درویش پیشه که در کارنامه کاری خود علاوه بر مدیریت مرکز مشاوره خانواده و تحصیلی را داشته و به عنوان مدرس در دانشگاه ها ی تربیت معلم  و غیر انتفاعی علامه قزوینی مشغول تدریس بوده است ؛ در مرکز علمی کاربردی بنیاد شهید و امور ایثارگران علاوه بر تدریس ، مدیریت گروه رشته مددکاری در دو مقطع کاردانی و کارشناسی را نیز برعهده داشته است .   او اکنون مشاور دبیرستان های دخترانه شهر قزوین است و امسال و در هفته پژوهش از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین به عنوان ” پژوهشگر و مولف نمونه ” انتخاب و از وی تقدیر شد . دکتر بطحایی ، وزیر آموزش و پرورش وقت نیز در سال ۱۳۹۷ از وی به عنوان مشاور برتر  با اهدا لوحی تقدیر کرد .

” روان شناسی رشد ” را انتشارات ساکو در تهران منتشر کرده است . این کتاب تالیفی که در۱۳۴صفحه است و ویژه دانشجویان رشته های مددکاری در گرایش های مختلف است دارای سه فصل است . در فصل اول به تعریف رشد ، ویژگی ها و اصول رشد پرداخته شده است و مولف در فصل دوم علاوه بر چشم اندازهای نظری رشد به ارائه نظریه ها و نظریه پردازان حوزه رشد پرداخته است که می توان از آن جمله به زیگموند فروید ، ژان پیاژه ، اریکسون ، کلبرگ و.. اشاره کرد . دانشجویان علمی کاربردی در فصل سوم کتاب علاوه بر مراحل رشد ،با اصول و قوانین رشد نیز آشنا می شوند .

یکی از محاسن این کتاب علاوه بر دارا بودن واژه نامه انگلیسی به فارسی خلاصه فصل ها و و سوال های خود آزمایی است.

دکتر کبری درویش پیشه که این کتاب را به روح جاودانه مادرش تقدیم کرده است ؛ در پیش گفتار کتابش آورده است : ” بی هیچ شک و گمانی چرخه حیات و زندگی انسان از مهم ترین و موثرترین موضوع های اساسی و بنیادین است که توجه همگان را به خود جلب کرده است تا آن جا که دانشمندان و اندیشمندان ، جایگاه خاص و ویژه ای را برای آن در نظر گرفته و با عنوان ” رشد ” به آن پرداخته اند .

اکنون این سوال مطرح است که ” رشد ” چیست و ” روان شناسی رشد ” کدام است ؟

رشد، تغییرات کمی و کیفی نسبتا پایدار و مستمر موجود زنده است که با پیشرفت زمان در طبیعت ، ساخت و رفتار موجود زنده حادث می شود. از نظری دیگر، مراد از رشد، تنها پیشرفت و نمو نیست ؛ چرا که رکود و انحطاط را نیز شامل می شود .

رشد پس از انعقاد نطفه حیات خود را آغاز کرده ، پس از تولد پیشرفت می کند و در نهایت در مرحله کهنسالی و پیری رو به انحطاط می گذارد و روان شناسی رشد، در صدد است تا تحولات و تغییرات جسمی ، ذهنی ، عاطفی ، جنسی و حتی عملکرد اجتماعی فرد را در طول عمر تا لحظه انعقاد نطفه تا مرگ ، مطالعه نموده و به ارائه الگویی طبیعی و مناسب برای رشد آدمی تدوین و ارائه کنند.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.