کد خبر : 80080
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
-

رییس جمهور اعلام کرد؛

کابینه دولت ترکیبی از جوان گرایی و تجربه است

کابینه دولت ترکیبی از جوان گرایی و تجربه است
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: تلاش شده تا درکابینه ترکیبی از جوان گرایی و تجربه کنار یکدیگر قرار گیرد تا بتوان با مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش در حوزه مأموریت و تجربه کار‌ها را پیش برد.

به گزارش سورپرس، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: می‌دانیم فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسیار است، ولی بار امانت جز با کمک خدا، عنایت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و عزم فولادین برای تحول به سرمنزل مقصود نمی‌رسد.

رئیسی تاکید کرد: اکنون هنگامه حرکت جهادی، حکیمانه، شجاعانه است که باید با بهره جویی از ظرفیت‌های عظیم فکری، نخبگانی و مشارکت جویی از آحاد ملت و همراهی و همدلی مجلس انقلابی و نمایندگان محترم مردم و در چارچوب سند تحول دولت مردمی است که زمینه ساز تحقق ایران قوی می‌شود.

رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش از ابتکار عمل بسیار خوب مجلس شورای اسلامی برای اختصاص وقت به منظور بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های اصلی و فرعی قدردانی کرد.

مهار کرونا و ثبات اقتصادی اولویت‌های دولت

رئیس جمهور مهار کرونا و ثبات اقتصادی به ترتیب اولویت‌های اول و دوم دولت دانست و گفت: با وجود مشکلات فراوان با کمک مجلس و دولت می‌توان بر مشکلات فائق آمد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در صحن علنی مجلس افزود: ما برای اداره کشور هم در کوتاه مدت و هم میان مدت و بلند مدت برنامه داریم که به زودی در اختیار نخبگان، نمایندگان و مردم قرار خواهیم داد. رئیسی تصریح کرد: اولویت اول دولت مهار کرونا، ارتقاء وضع بهداشتی، تسریع واکسیناسیون، اجرای شیوه نامه‌ها و ارتقاع سطح درمان در کشور است.

رئیس جمهور ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان، تقویت و معیشت مردم و تقویت فضای کسب و کار را اولویت دوم دولت سیزدهم دانست و گفت: شرطی کردن اقتصاد به خواست دیگران نتیجه وضع فعلی است، به گونه‌ای که تورم بالای ۴۰ درصد مبتنی بر مرکز آمار و ۵۵ درصد مبتنی بر بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری بودجه و کاهش قدرت خرید مردم در کنار بدهی بالای دولت و رشد بالای نقدینگی مسائلی است که پیش روی دولت است، اما به حول قوه الهی با برنامه و نیروی کار آمد تحول آفرین درکنار پیگیری و نظارت مستمر با کمک مجلس و دولت می‌توان بر این مشکل فائق آمد.

برنامه‌های دولت باید تضمین کننده عدالت و پیشرفت باشد

رئیس جمهور گفت: همه برنامه‌های دولت مردمی به گونه‌ای تهیه شده است که تضمین کننده دو محور عدالت و پیشرفت باشد.

سید ابراهیم رئیسی در مراسم رای اعتماد وزرای کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی افزود: سند تحول دولت مردمی به عنوان چارچوب حاکم بر برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محور‌های بنیادین پنج گانه است.

رئیس جمهور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تامین و بهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و توسعه روابط بین المللی براساس منافع ملی و الهام بخشی در جهان اسلام را محور‌های پنج گانه برنامه‌ها اعلام کرد.

رئیسی همچنین گفت: در هر یک از این برنامه‌ها، عدالت و پیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته است و برآیند آن‌ها رونق تولید داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود. رئیس جمهور افزود: به علاوه زنجیره کامل فرآیند تحولی در هر حوزه شامل توصیف و تحلیل واقع بینانه از وضع موجود، تصویرپردازی از آینده مطلوب، تاکید بر ارائه راهبرد‌ها و راهکار‌ها معطوف به علل وقوع چالش‌ها و برنامه ریزی در چارچوب ظرفیت‌های ساختاری، انسانی و مالی دولت با رویکرد یاری و همراهی دیگر قوا و نهاد‌های حاکمیتی مدنظر قرار گرفته است.

رئیسی گفت: همچنین کاهش نقش‌های تصدی گرایانه و افزایش نقش میدان ساز و تسهیل گری دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی به ویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشران تحول در جامعه هستند از دیگر حوزه‌های مورد تاکید در برنامه است. رئیس جمهور با اشاره به این که همه برنامه‌های دولت به گونه‌ای تهیه شده است تا تضمین کننده دو محور عدالت و پیشرفت باشد افزود: عدالت محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی و تقویت استعدادهاست و علاوه بر این عدالت محوری در شایسته سالاری و شکستن باند‌های بسته قدرت و ثروت است.

رئیسی گفت: رویکرد عدالت محوری در مسیر تضمین حقوق همه مردم اعم از زن و مرد و کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می‌شود. رئیس جمهور افزود: محور دوم در پرتو مشارکت و تلاش همه جانبه برای مردمی سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه است و همچنین برنامه در فعال سازی با رویکرد خانواده گرا و حمایت همه جانبه از خانواده شکل می‌گیرد.

سوابق اجرایی وزرا با حساسیت پیگیری شده است

رئیس جمهور گفت: توجه به تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت، تعهد کاری، روحیه انقلابی و فسادستیزی و نیز مردمی بودن از شاخص‌های مورد تاکید در انتخاب وزرا بوده است.

رئیسی در جلسه رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی سیزدهم در مجلس شورای اسلامی در سخنانی افزود: ابتدا لازم می‌دانم قبل از ورود به بحث وزرای پیشنهادی به شاخص‌هایی که برای انتخاب همکاران مورد توجه بود اشاره کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: تلاش شده تا درکابینه ترکیبی از جوان گرایی و تجربه کنار یکدیگر قرار گیرد تا بتوان با مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش در حوزه مأموریت و تجربه کار‌ها را پیش برد و از این نتیجه، یک کارآمدی ساخت.

وی با اشاره به روش انتخاب وزرای پیشنهادی افزود: ابتدا در سایت یک فراخوان اعلام کردیم و بسیاری از مردم، نخبگان، احزاب، دسته جات و دلسوزان شرکت و افراد متعددی را معرفی کردند، و این مشارکت مردم در معرفی نیرو‌های کارآمد برای دولت بسیار مفید و مؤثر بود.

رئیسی ادامه داد: غیر از دو وزیر که در اواخر مشخص شدند، نام بقیه وزرای پیشنهادی ده‌ها بار در این سایت از سوی مردم مطرح شده است. رئیس جمهور گفت: بعد از پیشنهادها، اسامی به گروه‌های تخصصی و ۹ کارگروه ارسال شد تا افرادی را که بتوانند برای این کار ایفای نقش کنند اعلام کنند.

رئیسی افزود: استعلام از مراجع ذیصلاح و دستگاه‌های نظارتی چه در درون و چه بیرون از دولت و استعلام از دستگاه قضایی از کار‌هایی بوده که انجام شده و با حساسیت سوابق اجرایی این افراد پیگیری شده است.

رئیس جمهور گفت: برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند و کارگروه‌های تخصصی تعیین شد تا برنامه این افراد و هم مصاحبه با تک تک این افراد که در معرض وزارت هستند پیگیری شود.

رئیسی افزود: در هر کارگروه ۵ نفر مورد مصاحبه و ارزیابی قرار گرفتند و مصاحبه کنندگان با تعیین کردن شاخص‌ها برای نمره دادن از نظر یکدیگر مطلع نبودند و در جایی دیگر نتایج جمع بندی می‌شد.

رئیس جمهور گفت: نهایتاً نظرات مشخص شد و بنده توفیق داشتم شخصاً خدمت دوستان برسم و از نزدیک آن مباحثی را که بررسی شده بود با بررسی‌های دقیق نهایی کنم.

هیچ فشاری در انتخاب وزرای پیشنهادی وجود نداشت

رئیس جمهور گفت: هیچ کدام از وزرای پیشنهادی دارای روابط نسبی و سببی نیستند و فشاری برای گزینش آن‌ها از سوی جناح و حزبی نقشی وجود نداشته است.
سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر نسبت‌های نسبی و سببی در انتخاب وزراء افزود: سراغ آن نیرو‌هایی که در ذهن شما نمایندگان محترم بود، رفتیم و با آن‌ها نیز گفتگو داشتیم که طبیعتاً پس از هر دعوتی با مسائلی مواجه شدیم، برخی از آن‌ها مشکلاتی داشتند و برخی از افراد مانند نمایندگان مثل آقایان نیکزاد و امیرآبادی ترجیح دادند در مجلس حضور داشته باشند.

رئیس جمهور تاکید کرد: مطلقاً هیچ رابطه‌ای که برخی از سایت‌ها نوشتند، نسبی و سببی و یا بر اثر فشار از سمت حزب و یا جناحی بر انتخاب وزراء نقش نداشته است.

رئیسی خطاب به نمایندگان گفت: شما مرا می‌شناسید و می‌دانید دارای چنین روحیه‌ای نیستم که با فشار فردی را قبول کنم، اما در این باره دلسوزانی نامه و پیشنهاد برای معرفی وزراء به بنده نوشتند، اما بدانید ترکیبی که معرفی شده تحت تاثیر جریان خاصی نبوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شاید گفته شود این ترکیب چرا اینگونه است و هر کدام از جایی و بخشی هستند؟ افزود: این ترکیب نشاندهنده آن است که از حزب و گروه و تشکل خاصی نیست و تلاش شد افرادی شایسته را انتخاب کنیم.

رئیسی تصریح کرد: در بررسی وضعیت و صلاحیت وزراء نیز تلاش شده است تا محور‌های مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی مورد توجه خاص قرار بگیرد و همه ما و حتی بنده به عنوان یک طلبه مخاطب ایشان هستیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در انتخاب وزرای پیشنهادی، کارآمدی، تعهد، ارزشی بودن، توجه به مردم، مردمگرایی و مردمداری، توجه به استفاده از نیروی جوان مورد تاکید بوده است و تلاش کردیم این شاخصه‌ها را مورد توجه قرار دهیم، شرایط کشور به گونه‌ای است که انتخاب این افراد بتواند برون رفت شرایط را بدنبال داشته باشند.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.