کد خبر : 144458
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
-

چگونه فرزندان شادتری تربیت کنیم؟

چگونه فرزندان شادتری تربیت کنیم؟
همه والدین دوست دارند فرزندانی شاد و پرانرژی تربیت کنند تا در سنین بزرگسالی در برابر اتفاقات تاب‌آورتر باشند و بتوانند به تنهایی از پس مشکلات خود برآیند.

به گزارش سورپرس؛ با این حال گاهی والدین در رسیدن به این هدف با مشکل مواجه می‌شوند.

ایجاد عادت‌ها و رفتارهای سالم برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن در دوران کودکی و نوجوانی به مراتب آسان‌تر و موثرتر از تلاش برای تغییر رفتارهای ناسالم در سنین بالاتر و دوره بزرگسالی است.

ترغیب کردن فرزندانتان برای تمرین یک سبک زندگی سالم از سنین پایین، سلامتی آنها را برای مدت طولانی تا بزرگسالی تضمین می کند.

نکته مهمتر اینکه، حفظ سلامت فرزند صرفا به معنای عاری بودن او از بیماری‌ها نیست بلکه مجموعه‌ای از فاکتورهای مربوط به سلامت جسمی، اجتماعی و روانی کودک را شامل می‌شود.

متخصصان توصیه‌هایی را در این زمینه ارائه کرده‌اند که در ادامه به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

با یکدیگر غذاهای سالم بخورید

دهه‌ها تحقیق نشان می‌دهد که صرف وعده‌های غذایی در کنار اعضای خانواده و همچنین مصرف غذاهای کمتر فرآوری‌شده در این زمینه مفید است.

متخصصان می‌گویند: خوردن وعده های غذایی با هم به عنوان یک خانواده می تواند احتمال سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر را در نوجوانان کاهش دهد و همچنین میزان بروز رفتارهای پرخطر را نیز در آن‌ها کاهش دهد.

مراجعه به دندانپزشک را زودتر شروع کنید

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، از هر پنج کودک در این کشور در سنین بین ۲ تا ۵ سال، حدود یک نفر حداقل یک حفره در دندان خود دارد و میزان پوسیدگی دندان‌ها با بزرگتر شدن کودکان بیشتر می شود. سلامت دهان و دندان ضعیف بر تغذیه، گفتار و توانایی یادگیری کودکان نیز تأثیر می گذارد.

متخصصان می‌گویند: خبر خوب این است که پوسیدگی دندان قابل پیشگیری است و شما می توانید به عنوان والدین مراجعه منظم به دندانپزشک را برای کودک خود در نظر بگیرید.

به کودکان کمک کنید تا با استرس کنار بیایند

کودکان روزانه با عوامل استرس زای زیادی مواجه می شوند. در حالی که نمی‌توانید تمام این استرس‌ها را از بین ببرید، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید مکانیسم‌های مقابله‌ای را بیاموزد.

یک روانپزشک کودک در این باره توصیه کرد که یک استراتژی مفید، ارائه فرصت هایی برای ایجاد ارتباطات مثبت است. اجتماع، حمایت خانواده و احساس تعلق – چه از طریق ورزش، مدرسه یا گروه دیگر – به محافظت از سلامت روان جوانان کمک می کند.

استفاده از وسایل الکترونیکی را مدیریت کنید

فرزندان شما ممکن است در مورد جدیدترین پلتفرم ها، برنامه ها و کانال های رسانه های اجتماعی بیشتر از شما بدانند. پس چگونه می‌توان استفاده از وسایل الکترونیکی آنها را مدیریت کرد؟

به گفته کارشناسان، مهمترین گام، الگوبرداری از رفتار خوب است. به این فکر کنید که می خواهید فرزندانتان از تلفن و رسانه های اجتماعی خود چگونه استفاده کنند و خودتان این دستورالعمل ها را دنبال کنید.

برای بازی در فضای باز وقت بگذارید

به فرزندان خود فرصت دهید تا در فضای باز کاوش کنند، حتی اگر فضای باز در دسترس شما یک پارک کوچک شهری باشد. اجازه دادن به کودکان برای بازی در طبیعت به آنها این فرصت را می دهد که دنیا را به عنوان منبع شگفتی و شبکه زندگی ببینند.

خواب را برای نوجوانان در اولویت قرار دهید

بیشتر نوجوانان به هشت تا ۱۰ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند اما به مراتب کمتر می خوابند. نخوابیدن کافی می تواند سلامت روانی، عملکرد تحصیلی و سلامت جسمانی آنها را تهدید کند.

به فرزندان خود کمک کنید تا هر شب در زمان معینی به رختخواب بروند و هر صبح نیز در ساعت مشخصی برخیزند.

با فرزند خود صبحت کنید و به او گوش دهید

گاهی اوقات صحبت کردن با فرزندتان در مورد موضوعاتی مانند قلدری همسالان یا مسائل مرتبط با بالغ شدن می تواند یکی از سخت ترین وظایف والدین به نظر برسد.

بهتر است والدین در ابتدا تنها به فرزند خود گوش دهند و سخنان آن‌ها را دنبال کنند و سپس با توجه به گفته‌های آنها مطالب خود را نیز بیان کنند.

همچنین توصیه می‌شود که با توجه به علایق فرزندتان با او صحبت کنید.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.