کد خبر : 141273
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
-

چرا گردشگری سلامت در ایران موفق نبوده است

چرا گردشگری سلامت در ایران موفق نبوده است
مدیرکل برنامه ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی، در ارتباط با چالش های پیش روی صنعت گردشگری سلامت در کشور، توضیحاتی داد.

به گزارش سورپرس؛ آرش انیسیان، با عنوان این مطلب که همه جای اقتصاد ما باید به هم بیاید، گفت: به چه دلیل ما در گردشگری سلامت موفق نبودیم، به همان دلیل که در سایر بخش‌های گردشگری و اقتصاد موفق نشدیم. هرگاه نگاه، نگاه دولتی شد و دولت خودش را در جایگاه پدرسالارانه دید که خودش تعیین کند که چه بشود و چه نشود، نمی‌توانید اقتصادی که ماهیت آن خصوصی است را بچرخانید.

وی افزود: جریان اقتصاد و بازار، جریان دیگری است، جریان عرضه و تقاضا و جریان زنجیره تأمین است، جریان مزایای رقابتی و انتخاب مشتری است. ما چه مزیت رقابتی ایجاد کردیم که انتظار داریم مشتری آن را انتخاب کند در برابر رقبا. اکنون به جای اینکه رقابت بین کسب و کارها را داشته باشیم، بیشتر رقابت بین سازمان‌های دولتی را داریم. وزارت خارجه، وزارت میراث فرهنگی، وزارت بهداشت هر یک، بر سر موضوعی سهم خواهی می‌کنند. ولی واقعیت این است که حتی شورای راهبری گردشگری سلامت که تشکیل می‌شود، باز صحبت جنگ قدرت است و در نهایت کسی به خروجی اقتصادی کار توجه نمی‌کند.

انیسیان ادامه داد: چرا در شورای راهبری گردشگری سلامت، بانک مرکزی حضور ندارد. همه اینها مراودات ارزی می‌خواهد بانک مرکزی جایش کجاست، چرا وزارت کشور حضور ندارد، خیلی از اینها تمدید ویزایشان با وزارت کشور و با ادارات امور اتباع است. تمام پلیس پیشگیری و پلیس‌های مرزی زیرمجموعه وزارت کشور هستند و چرا آنها حضور ندارند.

وی با طرح این سوال که چرا در گردشگری سلامت موفق نیستیم، افزود: مهم‌ترین عامل، ساختار سیاستگذاری است. در شعار بسیار خوب هستیم ولی در سیاست‌گذاری اقتصادی ضعیف هستیم.

انیسیان گفت: سرمایه‌گذاری اصل اساسی است. ما در اینجا مبدع گردشگری سلامت در دنیا نیستیم. باید هم کمک فکری و هم کمک مالی بگیریم هم اینکه درها را باز کنیم تا سرمایه‌گذاران بین‌المللی وارد کشور شوند، در نهایت منافع آن عاید ما خواهد شد.

وی افزود: چرا ترکیه موفق شد، چون هم به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه داد در ترکیه کار کنند و هم خودش آمد و کنار آنها سرمایه‌گذاران ترک را مجاب کرد که هم در ترکیه و هم خارج از ترکیه سرمایه‌گذاری کنند و حمایت کرد.

مدیرکل برنامه ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که دولت نباید مانع ایجاد کند تا بخش خصوصی و اقتصاد کار خودش را پیش ببرد، گفت: نهادهای نقش‌آفرین در این حوزه باید در چارچوب اقتصاد بخش خصوصی حرکت کنند که جایگاه آن در اتاق بازرگانی است. بانک مرکزی باید همانطور که برای گردشگری وام‌های کم‌بهره می‌دهد با بازپرداخت طولانی‌تر، برای بخش گردشگری سلامت هم این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: ما داریم صحبت از هتلینگ بیمارستان می‌کنیم، آیا نرخ هتلینگ بیمارستان‌ها به گونه‌ای است که بتواند جوابگوی توسعه باشد یا آیا برای سرمایه‌گذار مزیت رقابتی را ایجاد کردیم که بیمارستان‌هایی در سطح بیمارستان‌های بین‌المللی بسازد یا خیر.

انیسیان افزود: در ارتباط با سیاست‌گذاری، مهم‌ترین کاری که دولت باید انجام دهد این است که کسب و کار بزرگ را نسبت به کار غیررسمی و کوچک اولویت دهد. ما در هیچ جای سیاست‌گذاری دولت این را نمی‌بینیم. هیچ بانکی حاضر نیست سرمایه‌گذاری کند. در کجای سیاست‌های بانک مرکزی ما، حمایت از گردشگری به خصوص گردشگری سلامت وجود دارد، در بانک‌ها هیچ اعتباری برای این کار در نظر گرفته نشده است.

وی گفت: در مورد گردشگری سلامت غیر درمانی، مثل اسپا، ریزورت، حتی طب ایرانی و طب سنتی و…، هیچ برنامه‌ای نداریم که چطور آن را معرفی کنیم. گردشگری که به ایران می‌آید، ساختاری برای معرفی این توانمندی‌ها وجود ندارد. اگر چین بروید امکان ندارد که با تور چین بروید و شما را به مرکز طب سوزنی نبرند. در کره جنوبی هم همین طور. امکان ندارد شما را نبرند و بخش‌های اورینتال مدیسین (طب شرقی) یا بخش درمان ناباروری را پرزنت نکنند، ما چنین برنامه‌ای نداریم.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.