کد خبر : 144486
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
-

چرا زنان بیشتر از مردان در ترک سیگار شکست می‌خورند؟

چرا زنان بیشتر از مردان در ترک سیگار شکست می‌خورند؟
دانشمندان آمریکایی به کشف عجیبی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان به سیگارکشیدن اعتیاد پیدا می‌کنند.

به گزارش سورپرس؛ با وجود این‌که محققان دانشگاه کنتاکی دریافتند تعداد مردان سیگاری از زنان سیگاری در آمریکا بیشتر است، اما اعتیاد زنان به سیگار بیشتر است. طبق گزارش سی‌دی‌سی، تقریباً از هر ۱۰۰ مرد بالغ آمریکایی ۱۳ نفر سیگار می‌کشند؛ این تعداد در هر ۱۰۰ زن بالغ حدود ۱۰ نفر است.

حساس‌تر بودن مغز زنان نسبت به آثار نیکوتین
یافته‌های این پژوهش جدید نشان می‌دهند که استروژن، هورمون جنسی زنانه، می‌تواند مغز افراد را نسبت به آثار نیکوتین موجود در سیگار حساس‌تر کند و در نتیجه احتمال بیشتری برای اعتیاد به سیگار در زنان وجود دارد. سالی پاوس، دانشجوی دکترای زیست‌شناسی مولکولی در کالج پزشکی کنتاکی در لکسینگتون در این باره گفته است: «مطالعات نشان می‌دهند که احتمال اعتیاد به نیکوتین در زنان بیشتر از مردان بوده و معمولاً زنان در ترک سیگار موفقیت کمتری دارند.»

دلایل میل به مصرف نیکوتین در زنان
پاوس که رهبری این تحقیق را برعهده داشته، تلاش کرده تا دلیل وجود این اختلاف جنسیتی را کشف کند. او تحقیقات خود را در نشست سالانه انجمن بیوشیمی و بیولوژی مولکولی آمریکا ارائه کرده است. مردان مقداری استروژن در بدن خود دارند. اما بدن زنان این هورمون را در سطوح بسیار بالاتری تولید می کند که میزان ترشح آن هر ۲۸ روز در طول مراحل چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. پاوس در مطالعه جدید خود کشف کرده که استروژن اثر پروتئین‌هایی به نام اولفاکتومدین‌ها را که بر پاسخ لذت مغز به نیکوتین تاثیرگذار هستند، افزایش می‌دهد. هورمون استروژن، اولفاکتومدین‌ها را فعال می‌کند.

سپس این پروتئین‌ها بخشی از مغز را که به اعتیاد و پاداش مرتبط است، فعال می کنند و باعث میل به مصرف نیکوتین در زنان می شوند. مصرف نیکوتین منجر به کاهش مقدار اولفاکتومدین‌ها می‌شود و این اثر ممکن است با کاهش مقدار استروژن همراه باشد. این تحقیق نشان داد که افزایش استروژن، برای مثال در زمان تخمک‌گذاری، منجر به افزایش اولفاکتومدین‌ها در بدن می‌شود.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.