کد خبر : 75104
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
-

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری وزارت علوم:

پیگیری بیش از ۱۰ پرونده موسسات تهیه پایان‌نامه برای پلمب

پیگیری بیش از ۱۰ پرونده موسسات تهیه پایان‌نامه برای پلمب
دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پیگیری بیش از ۱۰ فقره پرونده موسسات غیرمجاز تهیه پایان نامه و مقاله در دادسراهای قضایی برای پلمب خبر داد.

به گزارش سورپرس؛ فریدون جعفری درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده های موسسه های متخلف تهیه و فروش پایان نامه و مقاله اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ فقره پرونده در شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه وجود دارد که برای پلمب موسسات به دنبال دریافت درخواست قضایی هستیم.

وی افزود: ۲ فقره پرونده نیز در شعبه ۹ بازرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، یک فقره پرونده در شعبه هفت بازپرسی دادسرای امنیت و یک فقره دیگر در شعبه هشت بازپرسی ناحیه ۶ درخصوص فعالیت موسسات غیرمجاز در صدور و جعل مدارک دانشگاهی در حال پیگیری است.

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم همچنین درباره مقالاتی که سال ۹۸ از ۲۵ موسسه تهیه و فروش پایان نامه در خیابان انقلاب کشف و ضبط شد، گفت: بر اساس مستندات دریافت شده، بیشتر مدارک خامی که از این موسسات به دست آمد در حوزه مقالات ISI برای چاپ در مجلات خارجی یا مقالات به زبان انگلیسی بود و هزینه ها و تراکنش های مالی زیادی بین موسسه ها و افراد خاطی رد و بدل شده بود.

جعفری با بیان این که این وزارتخانه از سال ۹۸ به بعد پرونده های مختلفی در مراجع قضایی مختلف پیگیری کرده است، خاطرنشان کرد: وزارت علوم در هر حوزه ای که قصد بیان عملکرد خود را داشت، مقداری پراکنده گویی شد اما اگر جایی این مطالب متمرکز و یکپارچه شود، نشان دهنده فعالیت هایی است که در این چهار سال و در دولت دوازدهم صورت گرفته است.

وی درمورد اقدامات کمیته ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد در وزارت علوم در حوزه برخورد با تخلفات پژوهشی هم خاطرنشان کرد: آنچه مربوط به حوزه فعالیت های پژوهشی می شود با برگزاری سه جلسه، شناسایی آسیب ها و خلاء های پژوهشی انجام شد؛ متخلفان از برخی خلاء ها در چارچوب قوانین یا خلاء های قانون گذاری استفاده کردند که این موارد شناسایی شد.

 

پیگیری بیش از ۱۰ پرونده موسسات تهیه پایان‌نامه برای پلمب

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم افزود: اقدام بعدی، استخراج تعداد آمار تقلب ها بود که در این زمینه برخی دستورالعمل ها مانند دستورالعمل انتشار مقالات علمی پژوهشی در مجلات تهیه و ابلاغ شد.

جعفری همچنین از ابلاغ دستورالعمل دیگری در خصوص نظارت بر چگونگی تهیه پایان نامه از سوی وزیر علوم خبر داد و اظهار داشت: در این دستورالعمل که سال گذشته ابلاغ شد، وظایف استاد راهنما در نظارت بر رعایت ضوابط قانونی در تهیه پایان نامه ها به دانشگاه ها متذکر شده است.

وی ادامه داد: دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم یک رابط در هر دانشگاه به منظور رصد بسیاری از این آسیب ها و نارسایی های پژوهشی معرفی کرده است.

این مسوول وزارت علوم افزود: اگر همین ایده و سیاست در دولت بعدی هم تداوم یابد این اقدامات ارزنده در راستای شناسایی و مقابله با تقلب می تواند بخش بزرگی از مشکلات را برطرف کند.

به گزارش ایرنا، وزارت علوم با همکاری مراجع قضایی و پلیس امنیت در خردادماه ۹۸ اقدام به پلمب ۲۵ موسسه متخلف و غیرمجاز تهیه و فروش پایان نامه کرد، پرونده این متخلفان در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

انتهای پیام/۱۰۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.