کد خبر : 21825
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
-

پشت پرده ترخیص معتادان متجاهر در دوران کرونایی

پشت پرده ترخیص معتادان متجاهر در دوران کرونایی
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از نحوه ترخیص معتادان متجاهر در دوران کرونایی گفت.

به گزارش سورپرس؛ سردار اسکندر مؤمنی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مرخص کردن معتادان متجاهر به بهانه جلوگیری از شیوع کرونا تصمیمی درست بود، یا خیر اظهار کرد: معتادانی که مرخص شدند دوره درمانی شأن تمام شده بود و معتادانی که هنوز دوره درمانشان تمام نشده بود که نزدیک به ۶ هزار نفر هم می‌شوند مرخص نشدند.

وی افزود: وضعیت معتادان در مراکز در این دوران به این صورتبود که یا دوره درمانی فرد معتاد تمام شده یا معتادان جدید را پذیرش نکردیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معتادی نبوده که دوره آن تمام نشده و مرخص شده باشد، گفت: خیر. اجازه ندارند این کار را انجام دهند. ممکن است یک جایی فردی بنا به دلایلی یک کاری کرده باشد ولی به صورت کلی نبوده است. فقط تنها تصمیم کلی این بود که معتاد جدید به این مراکز نروند.

مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر به یک سال رسید

مؤمنی ادامه داد: اکنون با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا همتصویب شده است ۶ ماه دیگر به دوره درمانی معتادان متجاهر اضافه و این مدت به یک سال ارتقا پیدا کند و مدت نگهداری معتادان متجاهر تا پایان زمان ریشه کنی کرونا همین یک سال باقی می‌ماند که البته پیش‌بینی این است که تا یک سال درگیر این بیماری هستیم.

وی با اشاره به نحوه پذیرش معتادان در دوران کرونایی گفت: شرایط کرونا شرایط جدیدی برای پذیرش معتادان متجاهر ایجاد کرده است. پذیرش معتادان در این شرایط تفاوتی که با قبل دارد این است که اینها قبل از رفتن به مراکز ماده ۱۶ باید تست کرونابدهند تا از انتقال بیماری به معتادانی که از قبل در این مراکزبودند جلوگیری شود.

تشریح شیوه نامه جدید پذیرش معتادان متجاهر در دوران کرونایی

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: طبق شیوه نامه جدیدقرار شد در ابتدای پذیرش از اینها تست کرونا گرفته شود، آنهایی که تست مثبت هستند در جای دیگری نگهداری شوند و آنهایی کهتست منفی هستند به مدت ۲ هفته در مکان دیگری نگهداری شوند و بعد از دو هفته تست دیگری از آنها گرفته شود و بعد به مراکز ماده ۱۶ منتقل شوند.

مؤمنی تصریح کرد: یعنی یک مرکز بین راهی قبل از رفتن به مراکزماده ۱۶ در نظر گرفته شده که معتادان دو هفته‌ای به آنجا می‌روند. تنها تفاوت با مراحل قبل در این است که قبل از اینکه اینها را به مراکز ماده ۱۶ ببرند، غربالگری می‌کنند. مفهوم غربالگری هم این است که از اینها تست گرفته می‌شود و دو هفته نگهداری می‌شوند و بعد از منفی بودن به مراکز می‌روند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به ازای ۱۸-۱۷ هزار معتادی که آزاد شده مرکز پذیرش داریم، گفت: بله. جالب است بدانید که در آن واحد در سال ۹۸ فقط در تهران ۱۸-۱۷ هزار نفر را نگهداری می‌کردیم. آزاد کردن اینها به دلیل نبود مرکز نگهداری نبود بلکه به دلیل شرایطی بود که توضیح دادم. فعلاً مشکل مکان نگهداری از معتادان متجاهر نداریم.

انتهای پیام/۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.