کد خبر : 138730
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
-

سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده دو فرزند مقام ارشد قوه قضاییه در مرحله تحقیقات است

پرونده دو فرزند مقام ارشد قوه قضاییه در مرحله تحقیقات است
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تشکیل پرونده برای فرزندان یکی از مقامات قوه قضاییه گفت: پرونده دو فرزند مقام ارشد قوه قضاییه در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

به گزارش سورپرس؛ سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری امروز عملیات «طوفان الاقصی» را بزرگترین و موفق‌ترین عملیات ضدصهیونیستی رزمندگان مقاومت برشمرد و اجرای موفق آن را به ملت فلسطین تبریک گفت.

 

مسعود ستایشی در ادامه به سوالات خبرنگاران در خصوص موضوعات مختلف از جمله پرونده دو فرزند یک مقام ارشد قوه قضاییه پاسخ گفت و از تشکیل پرونده برای آنان و انجام تحقیقات مقدماتی خبر داد.

زندان‌زدایی؛ امکان تودیع وثیقه و کفیل در کلیه ساعات روز و خارج از وقت اداری

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به بخشنامه رییس قوه قضاییه درباره کاهش جمعیت کیفری گفت: بار‌ها رییس قوه قضاییه اعلام داشته که نباید افراد به صرف گذشت ساعات اداری و عدم تامین کفالت راهی زندان‌ها شوند، زیرا خطرات چند ساعته دارد. در اسفند ماه سال گذشته بخشنامه‌ای از طرف قوه قضاییه صادر شد. در راستای اجرای این بخشنامه که به کلیه واحد‌های قضایی ابلاغ شد، اقداماتی از سوی قوه قضاییه اجرایی شده است.

وی افزود: از آنجا که یکی از دلایل افزایش جمعیت کیفری صدور قرارتامین کیفری مناسب اعم از کفالت یا وثیقه می‌باشد مراجع قضایی باید از ورود این قبیل متهمان با صدور قرار قبولی وثیقه و کفالت جلوگیری کنند. در راستای اجرای این بخشنامه امکان معرفی وثیقه و کفیل در کلیه ساعات اداری در کلیه واحد‌های قضایی به منظور جلوگیری از ورود افراد به زندان فراهم شده است. همچنین تمهیداتی شده است که در صورت تقاضای متهم برای تودیع وثیقه تا پایان وقت کشیک، او در تحت نظرگاه نگهداری شود و به زندان معرفی نشود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: به کلیه همکاران ابلاغ شده باقی مانده حبس متهمان با استفاده از پابند الکترونیک به جای حبس انجام شود و محکوم را از این طریق تحت مراقبت قرار دهیم.

وی با اشاره به سفر‌های استانی رییس قوه قضاییه گفت: با توجه به سفر استانی اخیر ریاست قوه قضاییه به استان آذربایجان شرقی که همچنان در سایر سفر‌های استانی رییس قوه قضاییه مشاهده شده نکته مورد توجه ریاست قوه قضاییه اجرایی شدن یکایک مصوبات سفر‌های استانی است. یکی از مصوبات اخیر که اجرایی شد، مصوبه تخلیه زندان رجایی شهر بود که قبل از موعد مقرر این مهم صورت گرفت و موجب خشنودی و آرامش مردم آن منطقه شد.

مجازات رد مال پرونده پاسارگاد نسیم در مرحله اجراست

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده پاسارگاد خودرو نسیم و متهم آن گفت:در مورد ایشان به اتهام کلاهبرداری ۷ میلیارد تومان قرار قانونی صادر شده است. بیش از دو سال در زندان بسر برده و پس از تحمل این میزان حبس که بدل از جزای نقدی بوده الان در بازداشتگاه تهران بزرگ است و در حال تحمل مجازات رد مال است.

دادگاه مهاجم سفارت جمهوری آذربایجان هنوز برگزار نشده است

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تلویزیون آذربایجان اعلام کرده که عامل حمله به سفارت آذربایجان به اعدام محکوم شده است؟ گفت: پرونده شخص مهاجم به سفارت آذربایجان که منجر به قتل عمدی کارمند سفارت شد، در هفته گذشته به دادگاه کیفری یک ارسال شده و در مرحله تشریفات رسیدگی است و هنوز دادگاهی تشکیل نشده که بخواهیم بگوییم رایی صادر شده است.

وی در خصوص تشکیل پرونده برای فرزندان یکی از مقامات قوه قضاییه گفت: همانطور که اعلام شد پرونده‌ای تشکیل شده و این پرونده در ارتباط با دو فرزند ایشان مطرح است و در مرحله تحقیقات مقدماتی است که به محض اینکه این پرونده اقتضای اطلاع رسانی پیدا کند، اطلاع رسانی می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی در زندان اوین

سخنگوی قوه قضاییه درباره  آخرین وضعیت پرونده آتش سوزی در زندان اوین گفت: در این ارتباط برای ۴۰ نفر از متهمان قرار جلب دادرسی صادر شده و پرونده در حال تنظیم کیفرخواست است و پرونده تا دو هفته دیگر برای ۴۰ نفر به دادگاه صالح ارسال می شود.

۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برای تامین سرویس ارائه خدمات به خانواده‌های دانش‌آموزان اختصاص می‌یابد

ستایشی درباره عدم تعهد سرویس تپسی برای ارائه سرویس حمل و نقل برای دانش‌آموزان گفت: مدیرعامل شرکت به دادسرای تهران دعوت شده است. در جلسه دوشنبه (۱۷ مهر) افراد مرتبط در دادستانی حضور داشتند که مقرر شد وجه پرداختی والدین به شرکت مورد بحث (والدینی که درخواست انصراف داشتند) مسترد شود. مقرر شده از ناحیه حمل و نقل شهرداری ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برای تامین سرویس ارائه خدمات به خانواده‌های دانش‌آموزان صورت گیرد.

آخرین وضعیت طرح الزام ثبت اسناد رسمی 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا بلاتکلیف ماندن طرح الزام ثبت اسناد رسمی و اعتبارزدایی از اسناد غیررسمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام دوباره مطرح شده است. نظر کارشناسی قوه قضاییه در این باره چیست و چه تعاملی با مجمع تشخیص مصلحت دارد، گفت: این طرح بلاتکلیف نمانده و قوه قضاییه ارتباط تنگاتنگی با مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد و در عین حال قوه قضاییه در جلسات کارشناسی شرکت می‌کند و در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور مستمر دارد.

وی تصریح کرد: نقل و انتقال عادی املاک غیرمنقول سبب بروز مشکلات متعدد از جمله عدم شناسایی مالکین و عدم اتمام طرح جامع حدنگار و کلاهبرداری‌هایی شده و افزایش پرونده‌های حوزه املاک را در پی دارد و در اقدام موثری که قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دارند، طرح کاداستر در حدود اسناد مالکیت و ساماندهی مشاورین املاک تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و پس از بررسی در مجلس به تصویب رسید، ولی به لحاظ عدم تایید نظر شورای نگهبان موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

ستایشی اظهار داشت: تاکنون ۲۵ جلسه کارشناسی در دبیرخانه کمیسیون حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است. جلسات اصلی کمیسیون با حضور اعضای اصلی در حال برگزاری است تا تبصره ۶ ماده ۱۰ طرح مورد بررسی قرار گیرد؛ بنابراین طرح در کمیسیون بلاتکلیف نمانده و نظر به نهایی شدن آن است.

وی تاکید کرد: نظر قوه قضاییه شفاف و روشن اعلام شده است بنابراین مدعی اصلی موضوع هستیم و هرچه مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کند، فصل الخطاب است.

برخورد قوه قضاییه با اراذل و اوباش

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره برخورد با اراذل و اوباش و اینکه مجدد برخی از این افراد در دستگیری‌ها هستند و اخیرا هم تصاویر هانی کرده در دستگیری اراذل و اوباش دیده شده است، گفت: عنوان اراذل و اوباش مجرمانه نیست. اقدام فراجا در دستگیری اراذل و اوباش، برخورد با مجرمان خشن است و با دستور مقامات ذی ربط آماده و محیای صدور دستورات قانونی لازم هستند.

وی ادامه داد: تاکید جدی قوه قضاییه این است که برخورد بدون مسامحه با مخلان نظم و امنیت عمومی صورت گیرد و قاطعیت در برخورد برای کسانی که مزاحم نوامیس مردم هستند، ساری و جاری باشد.

ستایشی افزود: قوه قضاییه اطمینان می‌دهد بدون مسامحه و با قاطعیت پرونده‌های این دسته از مجرمان را رسیدگی کند و برخورد قانونی و عبرت آموز داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم محیط امن جامعه توسط این افراد ناامن شود و در این راستا، همکاری خوبی میان ضابطان خاص و عام و دستگاه قضایی وجود دارد.

لایحه صیانت از حقوق عامه در دست تهیه است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ترک فعل‌های برخی مسئولان گفت: برای ترک فعل برخی مدیران، جرم انگاری شده و قوه قضاییه در حال تدوین لایحه‌ای برای صیانت از حقوق عامه است.

ستایشی ابراز امیدواری کرد، پس از تصویب هیات دولت و مجلس شورای اسلامی، امور مربوط به این مهم انجام می‌شود که البته ریاست قوه قضاییه دستورالعمل ترک فعل مدیران را پیش از این ابلاغ کرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.