کد خبر : 36460
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
-

رییس جمهور در آیین گشایش دانشگاه‌ها:

پروتکل شکنی شیوه نشود/ امروز روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت ایران است

پروتکل شکنی شیوه نشود/ امروز روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت ایران است
رییس جمهوری دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا را لازم الاجرا دانست و گفت: پروتکل‌شکنی نباید شیوه ذهنی شود حتی اگر در مواقعی اجرای دستورالعمل ها با عواطف انسانی سازگاری نداشته باشد.

به گزارش سورپرس، حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: سرآغاز فعالیت تحصیلی سال ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ را به محضر همه اساتید و دانشجویان سراسر کشور تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی افزود: ای کاش پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها به من اجازه می داد که مثل سال‌های گذشته امروز از نزدیک در میان جمع شما فرهیختگان و اساتید مسوولان عالی رتبه بخش فرهنگ و دانشجویان عزیز باشم اما چه کنیم که اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی برای همه ما لازم الاجراست و من از روز اول مواجهه با کرونا خودم را موظف می‌دیدم که در شرکتم در مجامع،  سفرها و برنامه ها و فعالیت‌ها پروتکل ها را مراعات کنم.

روحانی ادامه داد: معتقدم پروتکل شکنی نباید به عنوان یک شیوه‌ای در ذهن ما باشد ولو این که در برخی مواقع اجرای پروتکل‌ها با عواطف انسان سازگاری ندارد.

رییس جمهوری گفت: از همه مقامات مسوول و دانشگاه‌های کشور سپاسگذاری می‌کنم که هم در ترم گذشته و هم در آغاز سال تحصیلی همه تلاش و فعالیت‌های خود را کار بستند تا دانش‌پژوهان و دانش‌آموزان از علم و تحصیل باز نمانند.

 نیاز به علم و تحقیق نباید روی زمین بماند

وی ادامه داد: ما معتقدیم جامعه ما همان طور که به نیازهای ضروری از قبیل اکسیژن،  هوا، آب و غذا نیازمند است، به علم و دانش و فعالیت‌های علمی و تحقیقی نیازمند است و باید این نیاز و خواست به زمین نماند و دانشگاه‌های ما هم در آغاز امسال و هم پایان سال گذشته به این وظیفه خود عمل کردند.  شرایط دانش آموختن در شرایط فعلی با گذشته متفاوت است و همه باید در چارچوب مقررات بهداشتی، علم آموزی و دانش آموزی را ادامه دهیم.

رییس جمهوری در ادامه گفت: تشکر دوم من از کادر درمانی سراسر کشور است که از روز اول یعنی پایان بهمن سال گذشته با همه توان برای سلامت و حفظ جان مردم به میدان آمدند و از هیچ کوشش و فداکاری دریغ نداشتند.

روحانی گفت: امروز یک بهداشت و درمانی را در اختیار داریم که بدون آنکه دست نیاز به سوی دیگران دراز کند می‌تواند روی پای خود بایستد. امروز تخت‌های بیمارستانی کفاف بیماران و مبتلایان را داشته است و این در سایه تلاش دولت‌های گذشته و به ویژه دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه امر بهداشت و درمان بوده است.

رییس دولت اضافه کرد: کادر  درمان برای آنکه بیماران تنها یک رنج و آن رنج بیماری داشته باشند همه توان خود را به کار گرفتند. همچنین شاهد بیمه همگانی، ‌ طرح تحول سلامت و گسترش بهداشت و درمان در سراسر کشور حتی در روستاها بودیم. از طرف دیگر برای دارو، تجهیزات پزشکی شرکت‌های دانش بنیان و همه آنهایی که در این زمینه مسوولیت دارند بار سنگینی را بردوش داشتند و امروز حدود ۹۵ درصد نیازهای دارویی را در داخل کشور تامین می‌کنیم.

امروز روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت ایران است

روحانی ادامه داد: امروز روز تاب آوری مضاعف برای ملت ایران است. تاب آوری در برابر تحریم بی‌نظیر با توطئه‌هایی که علیه ملت بوده است و تاب‌آوری در برابر ویروس خطرناک کرونا است. این تاب‌آوری مضاعف برای ملت است و این تاب‌آوری مضاعف در سایه اعتماد و امید امکان پذیر است. اگر ملتی به خود اعتماد نکند و احساس کند در برابر فشارعظیم بیرونی شکسته می‌شود آن ملت در اهداف بلند ملی خود موفق نخواهد بود.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: علت این که ما توانستیم ۴۲ سال در برابر فشارها ایستادگی کنیم و در این سال اخیر در برابر این فشار بی‌نظیر اقتصادی ایستادگی کنیم، اعتماد ملت بوده است. مردم به خود، ساختار، نظام، فرهیختگان، دانشگاه ها و اساتید اعتماد کردند. تا روزی که این اعتماد وجود دارد این ملت به مقاومت خود ادامه خواهد داد. در کنار این اعتماد ملی امید است. همانطور که سرمایه اجتماعی یک سرمایه عظیم است امید اجتماعی هم برای ما مهم است. اعتماد ملی هم برای ما مهم است. اگر به آینده امید نداشته باشیم نمی‌توانیم در برابر مشکلات ایستادگی کنیم و معضلات جامعه را حل و فصل کنیم.

وی با تاکید بر این که امروز بیمارستان‌ها به ملت امید دادند گفت: مردم می‌دانند اگر با یک بیماری و کرونا مواجه شوند پزشک دلسوز و حاذق و تخت مجهز و بیمارستان آمده در اختیار آنها است. آن بیمارستان وپزشک و پرستار و فداکارانه بخش پزشکی است که نگرانی و اضطراب را از مردم دور میکند و به آنها اعتماد می‌دهد و هراسی از مشکلات پیشرو در زمینه بهداشت و درمان ندارند.

اعتماد مردم بر مبنای کارکرد نظام و دولت است

روحانی گفت: اگر آن فداکاری و امکانات و آمادگی نبود، اعتماد نبود. علت این که مردم اعتماد دارند این است که در شرایط تحریم در تابستان برق قطع نمی‌شود، وزارت نیرویی دارند که در طول ۸ سال ۲۰ هزارمگابات برق جدید برای کشور تولید کرده و می‌کند.  برای این که مردم می‌دانند در شرایط سخت کرونایی آب قطع نمی‌شود. در طول ۷ سال گذشته ۴۳ سد ملی افتتاح شده است و تا پایان این دولت بیش از ۱۰ سد دیگر هم افتتاح خواهد شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه اعتماد مردم برمبنای کارکرد نظام و دولت است، گفت: وقتی مردم می‌بینند در شرایط کرونایی دانشگاه، تحصیل دانشجویان و فرزندان آنها را با هر سختی و مشکلات حضوری و غیرحضوری فراموش نکرده و دانش آنها را دامه خواهد داد و وفقه در زندگی آنها ایجاد نخواهد شد و اضطراب برای آنها به وجود نمی‌آید می‌توانند به نظام و کشور اعتماد کنند. باید دست به دست هم دهیم اعتماد ملی و امید را برای همیشه و برای آینده جامعه حفظ کنیم.

وی گفت: دانشگاه‌های ما نقش بسیار بزرگی در سرمایه اجتماعی و امید اجتماعی و اعتماد ملی دارند. امسال تحصیلات دانشجویان در یک شرایط سختی آغاز شده است، اما می‌توانیم با دادن امید و نشاط به جامعه شرایطی را برای جامعه به وجود آوریم که مردم با هراس کمتر یا بدون هراس با اضطراب کمتر یا بدون اضطراب و با امید کامل نسبت به آینده مسیر و راه زندگی خود را ادامه دهند.

روحانی در پایان سخنان خود بار دیگر آغاز سال تحصیلی را به اساتید و دانشجویان تبریک گفت و افزود: امیدوارم شرایط پروتکل‌های بهداشتی به من اجازه بدهد و در ماه‌های آینده فرصت‌هایی پیش روی من قرار بگیرد که از نزدیک با اساتید و دانشجویان سخنان و کلام و نقد و راهنمایی‌های آنها را بشنوم و به آنها عمل کنم.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.