کد خبر : 22891
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
-

پخش هفت سریالی که هیچ مناسبتی با ماه رمضان ندارند!

پخش هفت سریالی که هیچ مناسبتی با ماه رمضان ندارند!
سریال‌هایی که برای ماه رمضان امسال آماده شده‌اند، هیچ کدام کمترین مناسبت و مقاربت مفهوم با ضیافت الله ندارند. این در حالی است که در سالیان گذشته و کمی دورتر سریال‌های مناسبتی بیشتر حول مسائل دینی و مذهبی بودند.

به گزارش سورپرس، روز‌های پایانی سال گذشته شاهد ورود ویروس کرونا به کشورمان بودیم. طبق توصیه‌های موکد بهداشتی شهروندان باید در خانه بمانند که باعث توقف رشد و تسریع ویروس کرونا شود. در این شرایط سرگرمی‌های زیادی می‌تواند روز‌های درخانه ماندن را تسهیل کند. یکی از سرگرمی‌ها تلویزیون است. قبل از هر چیز باید متذکر شد که برنامه‌سازی دست اندرکاران و هنرمندان در عرصه‌ی تلویزیون در این روز‌های سخت کرونایی ارزشمند است، ولی خالی از نقد نیز نیست.

برنامه‌های تاک شو و سریال‌های تلویزیونی مختلفی برای این ماه رمضان روی آنتن شبکه‌های تلویزیونی از جمله ملی و فراملی و استانی و محلی رفته‌اند، اما با بررسی سریال‌های تلویزیونی‌‌ای که در این شهر الله روی آنتن رفته‌اند متوجه نکته‌ای بسیار مهم می‌شویم و آن نکته این است که در میان هفت سریال که به‌مناسبت این ماه در حال پخش هستند هیچ کدام کوچک‌ترین مناسبتی با این ماه ندارند.

هفت سریالی که هیچ مناسبتی با ماه رمضان ندارند

سریال «چایخانه‌ی همزبان» قرار بود در بهمن ماه گذشته روی آنتن برود. سریالی که بیشتر به استفاده از واژگان فارسی تاکید دارد و علی عمرانی در قالبی کمدی آن را ساخته است. این در حالی است که محتوی این سریال کوچکترین مناسبتی با ماه رمضان ندارد و تلویزیون این سریال تله تئاتری را می‌توانست پس از ضیافت الله از شبکه‌ی چهارم سیما روی آنتن ببرد.

«بچه محل» برنامه دیگری است که از شبکه دوم سیما پخش می شود. سریالی شاد و جذاب که الحق باید به دست‌اندرکاران این سریال که در شرایط فعلی دست به تولید چنین سریالی زده‌اند تبریک گفت، اما‌ ای کاش کمی هم در لابه‌لای بازی‌ها و سوژه‌هایی که در سریال ساخته و پرداخته شده به موضوعات دینی و مذهبی که دستمایه‌ی تربیت نسل بعدی است هم توجه می‌شد. دروغ نگفتن، تهمت نزدن و … همگی مسائل تربیتی دین مبین اسلام هستند که البته در سریالی که مخاطب کودک و نوجوان دارد، کوچکترین اشاره‌ای به آن نشده است. چه بهتر بود بچه محل با این گونه مفاهیم تربیتی دینی و مذهبی عجین می‌شد تا بیشتر رنگ ماه خدا را به خود می‌گرفت.

سریال کمدی «پدر پسری» شبکه‌ی (تهران) پنج سیما نیز کوچکترین اشاره‌ای به ماه رمضان و مفاهیم حول این محور نداشته است؛ و می‌توانست در موقعیتی دیگر روی آنتن برود.

«سرباز»، سریال ماه رمضان شبکه‌ی سوم سیما که در بهترین زمان و موقع افطار پخش می شود نیز بیشتر به مسائل مربوط به سربازی و خدمت نظام وظیفه‌ی عمومی پرداخته و کمتر به ماه خدا توجه کرده است.

فصل سوم بچه مهندس نیز به موضوعات امنیتی و صنعتی و جاسوسی صنعتی- اقتصادی پرداخته که با توجه به گفتمان اقتصاد مقاومتی، سوژه و پردازشش قابل تامل است، ولی حتی  در این سریال نیز کوچکترین اشاره‌ای به ماه مبارک و مفاهیم مربوط ندارد.

«زیر خاکی»، سریالی کمدی تاریخی از جلیل سامان که بیشترین مخاطب را در ماه مبارک رمضان داشته است. ولی به راستی اگر این سریال چند ماه در نوبت پخش کنداکتور می‌ماند و در بهمن ماه روی آنتن می‌رفت مناسب‌تر نبود.

«گنج راه شیری» نیز سریالی است تولید مرکز گیلان که دو سال قبل‌تر از این تولید شده و به راستی معلوم نیست سریالی که هیچ مقاربتی با این ماه ندارد به چه منظور باید در ماه مبارک رمضان همزمان روی آنتن شبکه‌های استانی باران و شبکه‌ی شما رفته است.

در مجموع، سریال‌هایی مانند سرباز، بچه مهندس ۳ و زیر خاکی که برای ماه رمضان آماده شده‌اند، هیچ کدام کمترین مناسبت و مقاربت مفهوم با ضیافت الله ندارند. این در حالی است که در سالیان گذشته و کمی دورتر سریال‌های مناسبتی بیشتر حول مسائل دینی و مذهبی بودند. نیمه‌ی پنهان ماه، خاتون، او یک فرشته بود، زیر زمین، میوه‌ی ممنوعه و اغما از سریال‌های فاخر ماه رمضانی تلویزیون بودند. تلویزیون یا اصولا باید رسم سریال سازی ماه رمضان را از بین ببرد یا اگر می‌خواهد این سنتش را دنبال کند، باید به موازین این ماه عزیز بیشتر توجه کند.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.