کد خبر : 6027
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۹:۱۲
-

گروه‌های عراقی در واکنش به حمله آمریکا علیه حشد شعبی:

پاسخی سخت در انتظار آمریکا است/لزوم اخراج نیروهای خارجی از عراق

پاسخی سخت در انتظار آمریکا است/لزوم اخراج نیروهای خارجی از عراق
شماری از مقامات و گروههای شبه نظامی عراق حمله هوایی آمریکا به مواضع حشد شعبی در شامگاه یکشنبه را به شدت محکوم کرده و آن را تجاوزی آشکار به حقِ حاکمیت عراق دانستند.

به گزارش سورپرس؛ شماری از مقامات و گروههای شبه نظامی در عراق شامگاه یکشنبه در واکنش به حمله‌های هوایی نیروهای متجاوز آمریکا به مواضع حشد الشعبی در خاک عراق و سوریه، این حمله‌ها را به شدت محکوم کرده و آن را تجاوزی آشکار به حق حاکمیت حکومت و کرامت انسانی ملت عراق دانستند.

واکنش حشد الشعبی عراق به حمله پهپادی آمریکا

حشد الشعبی عراق شامگاه یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «پهپادهای آمریکایی امشب مواضع تیپ ۴۵ حشد شعبی در منطقه المزرعه در جاده عکاشات در قائم در استان الانبار را هدف قرار دادند».

در این بیانیه آمده است: «این حمله هوایی به شهید و زخمی شدن شماری از رزمندگان تیپ ۴۵ حشد الشعبی منجر شد». حشد الشعبی همچنین اعلام کرد: «حمله‌ها هنوز ادامه دارد».

گردان‌های حزب‌الله عراق: حمله خصمانه آمریکا مدافعان مرزهای عراق را هدف قرار داد

گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای به حمله خصمانه آمریکا به مواضع حشد الشعبی در غرب عراق واکنش نشان داد.

گردان‌های حزب الله عراق در این بیانیه از نیروهای نظامی- امنیتی و پایگاه‌های ملی- مردمی خواست «دشمن آمریکایی» را اخراج کرده و صفحه‌ای جدید از صفحات عزت و شجاعت را رقم بزنند.

گردان‌های حزب الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند: «کلاغ‌های شوم و شرور آمریکایی در تجاوزی آشکار، فرزندان مدافع وطن را در مرزهای غربی هدف قرار دادند که این اقدام تجاوزی آشکار به حق حاکمیت حکومت و کرامت انسانی ملت عراق است».

مخالفت شدید «عادل عبدالمهدی» با حمله آمریکا به حشد شعبی ابلاغ شد

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مستعفی عراق مخالفت شدید خود را با حمله پهپادی آمریکا به مواضع حشد الشعبی در منطقه قائم در استان الانبار عراق اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که عادل عبدالمهدی مخالفت شدید خود را به وزیر دفاع آمریکا ابلاغ کرده است.

عبدالمهدی همچنین دستور جلسه فوری شورای وزارتی امنیت ملی جهت اتخاذ تدابیر لازم را صادر کرد.

از سوی دیگر، «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که عادل عبدالمهدی به فرماندهی عملیات مشترک دستور ممانعت از هرگونه اقدام انفرادی زمینی یا هوایی بدون موافقت دولت را ابلاغ کرده است.

ائتلاف الفتح: آمریکا با حمله به مواضع حشد شعبی وارد جنگ با عراق شد

یک نماینده عضو ائتلاف الفتح عراق شامگاه یکشنبه اظهار داشت که نیروهای آمریکایی با حمله به مواضع حشد الشعبی وارد جنگی علنی با عراق شدند.

«فالح الخزعلی» در پیامی توئیتری نوشت: «نیروهای آمریکایی وارد جنگی علنی با عراق شدند و ارتش احمق آمریکا از پیامدهای اشغال عراق عبرت نگرفته است».

وی افزود: «حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی تعرض به حاکمیت ملی عراق است».

واکنش سایر مقامات عراقی به حمله‌های هوایی آمریکا علیه مواضع حشد الشعبی

«سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در واکنش به این حمله اعلام کرد: «از دولت و مجلس [عراق] می‌خواهیم تا در برابر این تجاوز آشکار که حاکمیت عراق را زیر سوال برده است، موضعی روشن و استوار اتخاذ کنند».

«جماعت علمای عراق» نیز هدف قرار دادن (مواضع) حشد الشعبی را «اقدامی وحشیانه خواند که بیانگر شیوه قلدرمآبانه آمریکا است». جماعت علمای عراق همچنین اعلام کرد که «آمریکا اقدامات زشت خود را در قبال مدافعان وطن و آزادکنندگان سرزمین به شنیع‌ترین شکل ممکن، تکرار کرده است».

«حزب الدعوه اسلامی» عراق نیز حمله‌های هوایی اخیر آمریکا را محکوم کرد.

برهم صالح حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی را غیرقابل قبول و مغایر با توافقات است

افزون بر این، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق خطاب به قائم مقام سفیر آمریکا در عراق خاطرنشان کرد: «آنچه رخ داد، در تعارض با توافقات صورت گرفته و همچنین به زیانِ عراق بوده و به هیچ وجه قابل قبول نیست».

رئیس جمهور عراق حمله آمریکا به مواضع نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «حشد الشعبی» را مغایر با توافقات دو طرف و غیرقابل قبول برشمرد.

«برهم صالح» در بیانیه کوتاهی گفت: «بمباران یکی از مقرهای حشد الشعبی توسط آمریکا مغایر توافقات بغداد- واشنگتن و غیرقابل قبول است».

رئیس جمهور عراق همچنین حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت عراق برشمرد.

ابومهدی مهندس: خون شهدا و مجروحان حشد الشعبی پایمال نمی‌شود / پاسخ سخت در انتظار آمریکا است

معاون رئیس هیأت حشد الشعبی عراق به حمله آمریکا به مواضع این نیروها در غرب عراق واکنش نشان داد. «ابومهدی المهندس» در بیانیه کوتاهی اظهار داشت: «خون شهدا و مجروحان هدر نخواهد شد و واکنش به نیروهای آمریکایی در عراق سخت خواهد بود».

انصارالله یمن حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی را محکوم کرد

جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای حمله آمریکا به مواضع نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «حشد الشعبی» را به شدت محکوم کرد.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در این بیانیه همبستگی کامل خود را با ملت عراق و حق مشروع آن برای پاسخ به هر تهدیدی علیه امنیت و حاکمیت خود اعلام کرده است.

این دفتر همچنین از تمام ملت‌های عربی و اسلامی خواست که با ملت عراق همبستگی کرده و هرگونه دخالت خارجی در امور منطقه را محکوم نمایند.

انصارالله یمن توحید کلمه را نخستین واکنش به هرگونه تلاش آمریکا برای ناامن کردن عراق برشمرد.

در بیانیه دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن آمده است: «تداوم دخالت‌های آمریکا در امور کشورهای منطقه به مشکلات و بحران‌ها افزوده است و امت باید از آن برحذر باشد و با تمام توان، هوشیاری و بصیرت با آن مقابله کند».

پنتاگون: مواضع حزب‌الله عراق را هدف قرار دادیم

وزارت دفاع آمریکا متعاقب حمله پهپادی شامگاه یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق را هدف قرار داده است.

وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه مدعی شد که «در واکنش به ادامه یافتن حملات کتائب حزب‌الله به پایگاه‌هایی که میزبان نیروهای آمریکایی در عراق است، نیروهای آمریکایی حملات دقیقی را علیه پنج مقر کتائب حزب الله در عراق و سوریه انجام دادند که به تضعیف توان این نیروها منجر خواهد شد.

پنتاگون همچنین مدعی شد که از میان پنج مقر هدف قرار گرفته، سه پایگاه در عراق و دو پایگاه دیگر در سوریه قرار دارند.

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا همچنین ادعا شد که این پایگاه‌ها انبار مهمات و محل استقرار نیروهای کتائب حزب‌الله عراق بوده است.

منابع عراقی از حمله هوایی آمریکایی‌ها به مواضع حشد الشعبی خبر دادند

منابع عراقی نیز از حمله هوایی نیروهای آمریکا به مواضع حشد الشعبی در «القائم» عراق خبر دادند.

بر اساس این گزارش، مواضع حشد الشعبی در نزدیکی مرز عراق با سوریه هدف قرار گرفته است.

این منابع اعلام کرد: «آمریکایی‌ها مقر اصلی گردان‌های حزب‌الله عراق در القائم را هدف قرار داده‌اند و تیم‌های امدادی به محل رسیده‌اند».

به گزارش منابع، تمام پایگاه‌های نظامی آمریکایی در عراق در حالت آماده‌باش هستند.

المیادین هم گزارش داد: «سه حمله به مراکز پشتیبانی، تیپ‌ها و اصلی انجام شده است. پهپاد ناشناس مقر تیپ ۴۵ را هدف قرار داد».

جواد الطلیباوی سخنگوی «عصائب اهل الحق» عراق از شهید و زخمی شدن دهها نفر بر اثر حمله به تیپ ۴۵ حشد الشعبی در الانبار خبر داد.

برخی رسانه‌ها نیز از شهادت یکی از فرماندهان تیپ ۴۵ حشد الشعبی در این حمله هوایی خبر دادند.

شمار تلفات حمله خصمانه آمریکا به مواضع حشد الشعبی به ۷۶ شهید و مجروح افزایش یافت

نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «حشد الشعبی» از افزایش شمار تلفات حمله آمریکا به مواضع این نیروها در غرب عراق خبر داد.

بر اساس این گزارش، «جواد کاظم الربیعاوی» از فرماندهان حشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شمار تلفات حمله خصمانه آمریکا به دو لشکر ۴۵ و ۴۶ به ۲۵ شهید و ۵۱ مجروح افزایش یافت».

وی همچنین افزود که تعدادی از اجساد شهدا همچنان زیر آوارها است.

ائتلاف الفتح خواستار اخراج نیروهای خارجی از عراق شد

ائتلاف الفتح عراق در واکنش به حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی، خواستار اخراج فوری نیروهای خارجی مستقر در این کشور شد.

در بیانیه ائتلاف الفتح آمده که حمله آمریکا به نیروهای امنیتی عراقی در تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ نیروهای الحشد الشعبی نقض حاکمیت ملی و عزت مردم عراق است.

ائتلاف الفتح افزوده است: این اقدام مجرمانه و گستاخانه، واکنش تمام مردم عراق را می‌طلبد تا با هر گونه اقدامی که حاکمیت و عزت آنها را نقض می‌کند مخالفت کنند.

در این بیانیه همچنین از فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان و چهره‌های سیاسی عراق خواسته شده است تا تصمیمی فوری برای اخراج کلیه نیروهای خارجی از خاک این کشور اتخاذ کنند.

اخبار تأیید نشده از حمله موشکی به کمپ «التاجی» در شمال بغداد

برخی فعالان توئیتری شامگاه یکشنبه از برخورد چهار موشک «کاتیوشا» به کمپ «التاجی» در شمال بغداد خبر دادند.

این خبر که هنوز صحت آن تأیید نشده است، ساعتی پس از حمله هوایی آمریکا به گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به حشد الشعبی در شهر مرزی «القائم» استان الانبار (غرب عراق) منتشر شد.

کمپ تاجی یک پایگاه نظامی است که مورد استفاده نیروهای ائتلاف آمریکا بوده و در نزدیکی منطقه التاجی عراق واقع شده‌است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

یاوه گویی های مقامات آمریکایی در توجیه حمله به مواضع حشد شعبی

وزرای خارجه، دفاع و همچنین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در دیدار با رئیس‌جمهوری این کشور ضمن موفقیت‌آمیز تلقی کردن حمله اخیر به مواضع حشد شعبی، به بدگویی از ایران پرداختند.

مقامات آمریکایی حمله هوایی به مواضع حشد شعبی در عراق و سوریه را موفقیت‌آمیز توصیف کرده و در عین حال از احتمال اتخاذ اقدامات بیشتر به بهانه دفاع از منافع واشنگتن در منطقه خبر دادند.

در همین راستا، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مدعی شد اجازه نمی‌دهیم ایران اقداماتی را که مردان و زنان آمریکایی را به مخاطره می‌اندازد، اتخاذ کند.

وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که حمله های هوایی شب گذشته به مواضع حزب الله عراق «اقدامی تهاجمی علیه این گروه تحت حمایت ایران» بود و اینکه آمریکا آماده اتخاذ تدابیر بیشتری علیه ایران است.

بحرین از حمله آمریکا به مواضع حشدشعبی حمایت کرد!

بحرین از حمله آمریکا به مواضع حشدشعبی در استان الانبار واقع در غرب عراق که ده ها شهید و مجروح بر جاگذاشت، حمایت کرد.  پادشاهی بحرین با صدور بیانیه ای بر حمایت مجدد خود از تمام اقدامات آمریکا در راستای آنچه منامه تضمین صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی نامیده است، تاکید کرد.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.