کد خبر : 36789
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
-

عذرخواهی وزیر به خاطر حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب درسی

عذرخواهی وزیر به خاطر حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب درسی
عذرخواهی صادقانه و تلاش برای رفع نواقص، از مهم‌ترین کنش‌های احیای اعتماد میان دولت و ملت است.

به گزارش سورپرس، عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش از حذف تصویر دختران روی جلد یکی از کتاب های درسی ابتدایی، صادقانه و در عین حال عاقلانه‌ترین واکنشی بود که دولت در قبال انتقادات انجام داد. اما این نخستین بار نیست که وزرا و اعضای دولت‌ از مردم برای کاستی‌های موجود عذرخواهی می‌کنند. پیش از این هم در مقاطع زمانی و رویدادهای مختلف، این رفتار درست از سوی دولتمردان انجام شده بود و می‌توان گفت که فرهنگ پسندیده اما فراموش شده عذرخواهی از مردم به دلیل کاستی‌های اجرایی و اشتباهات تصمیم گیری، در دولت یازدهم و دوازدهم بار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

 

عذرخواهی صادقانه دولتمردان از تصمیمات و اقدامات اشتباه در نظام‌های مردم سالار یکی از مهم ترین فاکتورهای اعتمادافزا میان دولت و ملت است که نه تنها از وجهه و مشروعیت سیستم سیاسی نمیکاهد، بلکه به سبب آرامش روانی که جامعه پس از عذرخواهی، نظام سیاسی را قابل اعتمادتر می‌کند. این انتظار از مسوولان ایرانی هم از سوی جامعه همواره وجود داشته است که در دولت تدبیر و امید به آن بهای بیشتری داده شده است.

حذف تصویر دختران از جلد کتاب ریاضی سال سوم دبستان، یکی از مهم‌ترین موارد مورد بحث در رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی بود. بحثی که دامنه انتقادی آن به وزارت آموزش و پرورش هم رسید اما این بار وزیر این وزارتخانه به جای فرافکنی، انکار یا حتی بی‌توجهی، واکنشی نشان داد که تا حدود زیادی منتقدان را راضی کرد. «محسن حاجی میرزایی» حذف تصویر دختران را بی‌سلیقگی دانست، از آن عذرخواهی کرد، قول اصلاح داد و تاکید کرد: «اعتقاد داریم که در این شرایط سخت به تمام فعالیت‌هایی که آموزش‌وپرورش با تمرکز بر دختران انجام می‌دهد، توجه شود.»

در واکنش به این اقدام عقلایی؛ «علیرضا معزی» معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری در توییتی نوشت: «قصور رخ داده در جلد کتاب ریاضی سوم نه قابل توجیه است و نه قابل پذیرش؛ شایسته‌ترین کنش، همان عذرخواهی صریحی است که امروز وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد.» این عذرخواهی می‌تواند بهانه خوبی برای مرور عمل به این سنت اخلاقی-عقلایی در دولت‌های اول و دوم تدبیر و امید باشد.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.