کد خبر : 74798
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
-

وجود حیات در «زهره» محال است اما شاید در «مشتری» باشد

وجود حیات در «زهره» محال است اما شاید در «مشتری» باشد
در مطالعه‌ای جدید مشخص شده است که میزان آب درون اتمسفر سیاره زهره به قدری کم است که حتی مقاوم‌ترین میکروب‌های زمین در برابر خشکی نیز نمی‌توانند در زهره زنده بمانند.

به گزارش سورپرس به نقل از اسپیس، سال گذشته مولکول‌هایی در سیاره زهره یافت شدند که تصور می‌شد ارگانیسم‌های زنده در جو این سیاره آنها را ساخته باشند اما یافته‌های جدید امیدها برای یافتن حیات در زهره را از بین می‌برد.

در این مطالعات جدید، داده‌های کاوشگرهایی که از میان جو زهره عبور می‌کنند مورد بررسی قرار گرفت. این داده‌ها اطلاعاتی در مورد دما، رطوبت و فشار ابرهای اسید سولفوریک غلیظ این سیاره فراهم می‌کند.

با استفاده از این داده‌ها دانشمندان توانستند “فعالیت آب”، فشار بخار آب درون مولکول‌های ابرها را مورد بررسی قرار دهند. فشار آب یکی از عوامل محدود کننده‌ی وجود حیات در زمین است.

جان هالروزث(John Hallsworth)، میکروب شناس دانشگاه کوئین در بلفاست و نویسنده‌ی اصلی این مقاله در یک کنفرانس خبری در روز پنجشنبه ۲۴ ژوئن گفت: زمانی که ما غلظت مولکول‌های آب را در ابرها بررسی کردیم دریافتیم که میزان آن حتی برای زنده ماندن مقاوم‌ترین موجودات در زمین نیز کم است.

این یافته‌ها برای جامعه محققان زهره ناامید کننده است. محققان سال گذشته با کشف فسفین در سیاره زهره تصور می‌کردند موجوداتی زنده در جو این سیاره این ترکیبات را ایجاد می‌کنند. فسفین ترکیبی از اتم‌های فسفر و هیدروژن است که در زمین با وجود حیات ارتباط دارد.

هالروزث  می‌گوید: میکروارگانسیم‌ها در دمای مناسب می‌توانند درون قطرات آب زنده بمانند و تاکثیر شوند اما یافته‌های جدید هرگونه شانس وجود حیات در جو زهره را رد می‌کند.

مطالعات انجام شده بر روی میکروارگانیسم‌های روی زمین که در شرایط دشواری زندگی می‌کردند نشان داده است که حیات می‌تواند در دمای کمتر از ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد وجود داشته باشد. کمترین میزان فعالیت آب که در مقیاس صفر تا یک اندازه‌گیری می‌شود برای تشکیل حیات ۰.۵۸۵ است. سطح فعالیت آب در مولکول‌های ابرهای سیاره زهره تنها ۰.۰۰۴ بود.

کریس مک‌کی(Chris McKay)، یکی از نویسنده‌های مقاله و یکی از کیهان‌شناسان ناسا در کنفرانس خبری گفت که نتایج یافته‌های به دست آمده قطعی است و ماموریت‌ جدید سفر به زهره که در حال آماده‌سازی است نیز تغییری در امید به یافتن حیات در زهره ایجاد نخواهد کرد.

وجود حیات در "زهره" محال است اما شاید در "مشتری" یافت شود

مک‌کی افزود:‌ نتیاج به دست آمده براساس اندازه‌گیری‌های واقعی است و مدل‌سازی و فرضیه نیست. ماموریت ناسا نیز اندازه‌گیری‌های مشابهی انجام خواهد داد و به نتایج مشابهی خواهیم رسید.

با این حال محققان داده‌های متعلق به سایر سیارات را نیز مورد بررسی قرار دادند و دریافتند جو سیاره‌ی مشتری فعالیت آب مناسبی برای تشکیل حیات دارد. داده‌های جمع‌آوری شده توسط کاوشگر گالیله که در ارتفاعی بین ۴۲ تا ۶۸ کیلومتری سطح این سیاره پرواز می‌کند مقدار فعالیت آب را ۰.۵۸۵ نشان داد. دمای این منطقه نیز در حدود منفی ۴۰ درجه فارنهایت(۴- درجه سانتی‌گراد)‌ است.

محققان می‌گویند، سطوح بالای تشعشعات فرابنفش و نبود مواد مغذی می‌تواند از ایجاد حیات جلوگیری کند و برای یافتن‌ حیات باید اندازه‌گیری‌های دیگری انجام شود.

نتایج این تحقیقات در روز ۲۸ ژوئن در مجله‌ی Nature Astronomy منتشر شد.

انتهای پیام/۱۲۳

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.