کد خبر : 138479
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
-

واکنش آمریکا درباره هشدار رهبر انقلاب به عربستان

واکنش آمریکا درباره هشدار رهبر انقلاب به عربستان
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات رهبر انقلاب درباره قمار عادی سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم اسرائیل، واکنش نشان داد.

به گزارش سورپرس؛ ودانت پاتل معاون متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی برابر با سوم اکتبر و ۱۱ مهرماه این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد که از او درباره اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و مهمانان کنفرانس وحدت در عید ولادت پیامبر اعظم (ص) مبنی بر اینکه «نظر قطعی جمهوری اسلامی این است دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را سرمشق کار خود قرار دهند، ضرر خواهند کرد؛ چرا که این رژیم رفتنی است و آن‌ها در حال شرط بندی روی اسب بازنده هستند.» پرسید.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال در نشست خبری خود در واشنگتن ادعا کرد: وقتی یک توافق عادی سازی (روابط کشور‌های عربی با رژیم اسرائیل) می‌تواند بالقوه برای منطقه دگرگون کننده باشد، مطمئن نیستم به شنیدن آن نظرات علاقه‌ای داشته باشیم.

این مقام آمریکایی در ادامه ادعاهایش افزود: بخشی از پیوند و روابط دو جانبه ما با بخشی از این کشور‌ها از جمله با عربستان سعودی و اسرائیل در مقابله و مبارزه با فعالیت‌های مخرب و بی ثبات کننده حکومت ایران است که در آن شرکت دارد.

رهبر انقلاب ۱۱ مهرماه در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و مهمانان کنفرانس وحدت در عید ولادت پیامبر اعظم (ص) با بیان اینکه اسرائیل از غیظ کشور‌های مانع دستیابی این رژیم به نیل تا فرات خواهد مُرد، به دولت‌هایی که سراغ قمار عادی‌سازی روابط رفته‌اند هشدار دادند که از شرط‌بندی روی اسب بازنده ضرر خواهند کرد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رونمایی از پهپاد جدید ایران و احتمال ارسال آن به کشور‌های دیگر مدعی شد: استفاده از هرگونه تجهیزات نظامی ایران یک تهدید است و خرید تسلیحات از این کشور به اقدامات بی ثبات کننده ایران کمک می‌کند.

معاون متیو میلر افزود: هرگونه تجهیزات جدید خطر گسترش اقدامات مخرب ایران مانند افزایش همکاری‌های تهران با مسکو را به دنبال دارد. آمریکا به استفاده از اختیارات و ابزار خود برای مسوول ساختن ایران ادامه خواهد داد. ما این اقدامات را با همکاری نزدیک متحدان خود انجام می‌دهیم.

پهپاد «کمان ۱۹» برای نخستین بار در رزمایش مشترک پهپادی ارتش، با انجام پرواز به چرخه عملیاتی وارد و عملیات اخلال هواپایه و اقدامات جنگ الکترونیک نیز در حوزه پهپادی با موفقیت اجرا شد.

امیرسرتیپ «علیرضا شیخ» سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش ۱۱ مهرماه گفت: در ادامه این رزمایش، یگان‌های جنگ الکترونیک از نیرو‌های چهارگانه ارتش روش‌ها و راهکار‌های جنگ الکترونیک را تمرین و اجرا کردند.

وی ادامه داد: عملیات اخلال ارتباطی زمین پایه در ارتباط پهپاد با ایستگاه کنترل زمینی و اخلال الکترونیک بر روی پهپاد‌های مهاجم نیروی حمله‌ور و کنترل این پهپاد‌ها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش از رزمایش بود که توسط نیرو‌های جنگالی حاضر در منطقه رزمایش تمرین شد.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش افزود: همچنین در این مرحله از رزمایش، عملیات اختلال در ارتباط پهپادی به صورت هواپایه و توسط پهپاد‌های ابابیل ۴ و کمان ۱۹ با موفقیت اجرا شد.

دولت دموکرات کنونی آمریکا برای خروج از بن‌بست‌ها در عرصه سیاست خارجی، رویکرد “دیپلماسی، فشار و بازدارندگی” را در دستور کار قرار داده تا تنش‌های موجود و احتمالی را در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر ۲۰۲۴ به زعم خودش”کنترل” کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ۲۴ مرداد ماه امسال در جمع خبرنگاران، رویکرد کلی واشنگتن را در قبال ایران “دیپلماسی، فشار و بازدارندگی” اعلام کرد، اما منابع دیپلماتیک غربی ادعا می‌کنند که کاخ سفید در تلاش است “تاکتیک کنترل تنش‌ها” را تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به دلیل منافع و نیاز خود هم در قبال ایران و هم منطقه اجرا کند.

به گفته آنها، کاخ سفید در این راستا برای تامین منافع و نیاز‌های حزب دموکرات می‌کوشد اقدامات و توافقات محدودی داشته باشد تا جایگاه دموکرات‌ها را در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو در مقابل جمهوری خواهان تحکیم بخشد.

منابع دیپلماتیک غربی به خبرنگار ایرنا در نیویورک پیش از این گفتند: کشور‌های اروپایی در اکتبر امسال، چنانچه اطمینان یابند که قطعنامه پیشنهادی آنان رای خواهد آورد، قطعنامه‌ای را در شورای امنیت ارائه خواهند کرد تا محدودیت‌های موشکی ایران را که قرار است در ۱۸ اکتبر پایان پذیرد، تمدید کنند.

یک قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل باید ۹ رای مثبت کسب کند و هیچ یک از پنج عضو دائمی شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) نیز آن را وتو نکنند.

منابع دیپلماتیک غربی افزودند: اروپایی‌ها با آگاهی از وتوی روسیه برای ارائه چنین قطعنامه‌ای در تلاش هستند، زیرا می‌خواهند برای روس‌ها نیز در افکار عمومی جهان هزینه ایجاد کنند.

آن‌ها اضافه کردند اروپایی‌ها همچنین به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران برای رای نیاوردن چنین قطعنامه ای، تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی خود را انجام خواهد داد. اما کاخ سفید در اکتبر امسال (۲۰۲۳) با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به مکانیسم ماشه (اسنپ بک) متوسل نخواهد شد بلکه هرگونه اقدامی را به اکتبر سال ۲۰۲۵ (تاریخ انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ و پایان مکانیسم ماشه) محول خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.