کد خبر : 126025
تاریخ انتشار : شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
-

همکاری بی چون و چرا؛ خواسته پاکستان از طالبان افغانستان

همکاری بی چون و چرا؛ خواسته پاکستان از طالبان افغانستان
روابط شکننده پاکستان و افغانستان علیرغم روی کار آمدن طالبان در کابل همچنان در مدار بی‌اعتمادی و اتهام زنی قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس، پس از ماجرای سوء قصد به جان کاردار سفارت پاکستان در روز یازدهم آذرماه امسال در کابل که گروه تروریستی داعش مسوولیت آن را برعهده گرفت، روابط از قبل تنش آلود دو همسایه متشنج شد و اسلام‌آباد ضمن فراخواندن کاردار خود از افغانستان رویکرد سردی در قبال طالبان افغانستان اتخاذ کرد.

پس از این حادثه، اوضاع در مرزهای متخلخل این دو کشور نیز آشفته شد و چند فقره حمله به مواضع نیروهای پاکستانی که به ادعای اسلام‌آباد از قلمروی افغانستان طراحی و انجام می‌شود، باعث شد تا کابل و اسلام‌آباد بار دیگر یکدیگر را به عدم همکاری و بی‌مسوولیتی در قبال وظایف خود متهم نمایند.

سفر غیرمنتظره اخیر یک هیات بلندپایه اسلام‌آباد به ریاست وزیر دفاع پاکستان به افغانستان بیانگر دیپلماسی چراغ خاموش دو همسایه برای پرداختن به شکایات و ملاحظات متقابل تصور می‌شود، اما منابع آگاه اعلام کردند که اسلام‌آباد در جریان این بازدید خطوط قرمزی را برای حکومت طالبان ترسیم کرده و هشدار که اگر عدم همکاری افغانستان به همین نحو ادامه پیدا کند، پاکستان چاره‌ای جز اتخاذ تدابیر سختگیرانه در قبال همسایه خود ندارد.

یک مقام ارشد که بخشی از هیات پاکستانی در سفر به شهر کابل بود بدون ذکر نام خود به روزنامه “اکسپرس تریبیون” چاپ اسلام‌آباد گفت که اسلام‌آباد شواهد انکارناپذیری درخصوص حضور عناصر تروریستی تحریک طالبان پاکستان در قلمروی افغانستان را به رهبران طالبان در کابل ارائه کرده و خواستار برخوردی فوری و جدی افغانستان با این عناصر شده است.

این منبع آگاه افزود: سفر وزیر دفاع پاکستان فقط یک دستور کار داشته که آن هم مبارزه با تروریسم و برخورد طالبان افغانستان با عناصر تروریستی در خاک خود بود.

مقامات پاکستانی از جمله وزیر دفاع و رئیس سازمان اطلاعات ارتش این کشور در کابل از رهبران طالبان خواستند تا گام قاطع و همکاری بدون اما و اگر علیه چالش تروریسم و استفاده تروریست‌ها از قلمروی افغانستان علیه پاکستان بردارند.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت که هیات بلندپایه اسلام‌آباد تهدیدات داعش و تحریک طالبان پاکستان

سرپرست سفارت پاکستان در افغانستان که در هیات اسلام‌آباد در سفر به کابل را همراهی می‌کرد بدون اینکه دوباره در محل ماموریت خود مستقر شود به کشورش بازگشت، موضوعی که سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز آن را تایید کرد و نشان می‌دهد که طرف پاکستانی همچنان از میزان همکاری افغانستان ناخرسند است و حاضر به اعزام مجدد کاردار خود به این کشور نیست.

منابع آگاه اعلام کردند که اگر خاک افغانستان همچنان علیه پاکستان استفاده شود، اسلام‌آباد چاره‌ای جز اتخاذ تدابیر سختگیرانه مانند کاهش حضور دیپلماتیک در افغانستان، محدودیت‌های شدید مرزی و موارد دیگر ندارد.

رسانه‌های پاکستان امروز گزارش دادند که طالبان افغانستان قول همکاری مساعد و مشارکت با همسایه خود برای رفع نگرانی‌های ناشی از تروریسم و ناامنی ها در مرزهای مشترک را دادند. این درحالی است که پیش تر وزیر امور خارجه حکومت طالبان خطاب به پاکستان اعلام کرد که اسلام‌آباد به جای ملامت و سرزنش افغانستان در مسیر تعامل و مذاکره قدم بردارد.

پاکستانی‌ها بی ثباتی در افغانستان به ویژه پس از خروج فرارگونه آمریکا از این کشور را عامل تشدید تروریسم در کشور خود می‌دانند. وزیر دفاع پاکستان اخیرا در واکنش به پیشنهاد واشنگتن برای کمک به اسلام‌آباد در رسیدگی به پدیده تروریسم گفت که آیا آمریکا برای ریشه کنی خشونت و تروریسم در افغانستان موفق عمل کرده که اکنون مدعی کمک به دیگران است.

وزیر دفاع پاکستان روز گذشته نیز در دیدار سفیر آمریکا در اسلام‌آباد به طور تلویحی خطاب به واشنگتن و متحدان غربی آن گفت که جهان باید اقدامات پاکستان در مبارزه با تروریسم را به رسمیت بشناسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.