کد خبر : 147267
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
-

هشدار وقوع سیل و تخریب محصولات کشاورزی به ۱۰ استان کشور

هشدار وقوع سیل و تخریب محصولات کشاورزی به ۱۰ استان کشور
کارشناس سازمان هواشناسی از صدور هشدار نارنجی برای ۱۰ استان کشور تا روز جمعه خبر داد و گفت: امکان سیلابی شدن مسیرها و تخریب محصولات کشاورزی در پی با تشدید رگباری بارش‌ها پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش سورپرس؛ امین حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی برای ۱۰ استان کشور به دلیل تشدید بارش‌ها به همراه ناپایدارهای محلی و تداوم بارش‌ها در دوشنبه در اکثر نقاط کشور، گفت: امروز استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شرقی کردستان و کرمانشاه، لرستان، مرکزی، همدان، اصفهان، یزد، زنجان، قزوین، البرز، تهران، و سمنان از بعد از ظهر رشد ابر و در پی آن رگبار و تشدید باران، وزش باد شدید، رعد و برق رخ خواهد داد.

به گزارش مهر، کارشناس هواشناسی در ادامه تاکید کرد: البته شدت بارش‌های امروز برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، نیمه شمالی سمنان، گلستان و خراسان شمالی پیش بینی می‌شود.

وی نسبت به تأثیرات این بارش‌ها هشدار داد و افزود: در پی این بارش‌ها اختلال در ناوگان حمل و نقلی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت (بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی)، اختلال در ناوگان حمل و نقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ، خسارت به محصولات باغی و زراعی و احتمال ریزش سنگ در گردنه‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

نقشینه با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی، توصیه کرد: سفرهای غیر ضروری، پروازهای ورزشی و تفریحی بالگرد، هواپیماهای سبک و انواع بالگردها، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب رودخانه‌ها و بویژه در نواحی سردسیر، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی، استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی و زراعی خودداری کنند.

وی افزود: همچنین روزهای جمعه و شنبه در نیمه شمالی کشور، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان، نیمه شمالی همدان، مرکزی و اصفهان بارش باران خواهند داشت.

نقشینه با اشاره به وضعیت جوی روز یکشنبه کشور، تصریح کرد: در روز یکشنبه بارش‌ها به استان‌های شمال غربی، سواحل دریای خزر و استان‌های واقع در البرز مرکزی محدود خواهد داشت.

این مسؤول تاکید کرد: روز دوشنبه بارش‌ها در سطح کشور پراکنده و از شدت آن کاسته خواهد شد و این بارش‌ها در شمال غرب، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: طی ۵ روز آینده، دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز، جنوب، شرق و به ویژه نوار شرقی کشور در برخی ساعات وزش باد شدید رخ می‌دهد که در برخی مناطق موجب خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از فردا تا روز یکشنبه شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان نیز دارای مواج و تلاطم خواهد بود.

هشدار وقوع سیل و تخریب محصولات کشاورزی به ۱۰ استان کشور

نقشینه درباره شرایط جوی پایتخت گفت: آسمان امروز تهران، قسمتی ابری همراه با افزایش باد و در بعضی ساعت‌ها افزایش ابر خواهد بود؛ همچنین آسمان تهران طی سه روز آینده، رگبار، رعد و برق و گاهی وزش باد شدید در بعد از ظهرها پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.