کد خبر : 138440
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
-

ماجرای یک اتفاق متفاوت در فرهنگسرای اخلاق:

«نوجوانان رستایی» دو همرزم دفاع مقدس را بهم رساندند

«نوجوانان رستایی» دو همرزم دفاع مقدس را بهم رساندند
جدیدترین جلسه از ویژه برنامه «بچه‌های رستا» با موضوع دفاع مقدس و با حضور یکی از یادگاران جنگ تحمیلی در فرهنگسرای اخلاق برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سورپرس، چندماهی می‌شود که برنامه گفت‌گو محور «بچه‌های رستا» به میزبانی فرهنگسرای اخلاق برگزار می‌شود و تعدادی از نوجوانان دور هم جمع می‌شوند تا برای پرسش‌های خود درباره موضوعات مختلف جواب‌هایی قانع‌کننده پیدا کنند.

فضای جلسات این‌گونه است که یک موضوع از پیش انتخاب شده و از نوجوانان دعوت می‌شود که در ساعت و روز مقرر در فرهنگسرا حضور پیدا کنند تا سوالات و شهبات‌شان را درباره آن مطرح کنند؛ کارشناس حاضر در جلسه نیز تلاش می‌کند با زبان خود نوجوانان به تک‌تک سوالات‌شان پاسخ بدهد تا فضایی مبتنی بر تعامل و گفتگو شکل بگیرد.

موضوع جدیدترین جلسه از بچه‌های رستا که روز گذشته در فرهنگسرای اخلاق برگزار شد، موضوع مهم «دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان در عملیات‌های مختلف» بود. موضوعی که تاکنون در رسانه‌ها و محافل مورد بحث زیادی بوده، اما نوجوانان نیز سوالات زیادی درباره آن دارند که باید پاسخ داده شود. مهمان ویژه این جلسه یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و از جانبازان جنگ بود؛ آقای سیدکاظم شمس مفرحه جانباز ۷۰ درصد است که بینایی خود را در جبهه از دست داده، اما همچنان پرانگیزه و امیدوار به روایتگری رشادت‌ها و شجاعت همرزمانش در جنگ می‌پردازد.

در این جلسه سوالات مختلفی از سوی نوجوانان درباره دفاع مقدس بیان و بسیاری از دغدغه‌های آنان با پاسخ‌های صبورانه این یادگار هشت سال جنگ تحمیلی جواب داده شد، اما در خلال جلسه، صحبت‌های یکی از بچه‌ها حال و هوای جبهه را دوباره برای وی زنده کرد. وقتی که یکی از نوجوانان حاضر در جلسه گفت: «خدایا شکرت که مرا در ایران آفریدی که اینچنین مردان و زنان شجاعی دارد که اجازه ندادند کسی به سرزمین‌مان تعرض کند.»

آقای شمس مفرحه با شنیدن این جمله، ناخودآگاه به یاد یکی از همرزمانش به نام هادی نوایی لواسانی در جبهه افتاد که او نیز جملاتی مشابه را بر زبان می‌آورده است. همین اتفاق باعث شد تا او از نوجوانان درخواست کند تا این یار قدیمی و همرزمش در جبهه و جنگ را پیدا کنند.

رفت و آمد بچه‌ها به محله قدیمی او برای جست‌وجوی وی با نشانه‌هایی که آقای شمس داده بود، مشخص کرد که هادی نوایی لواسانی در سال‌های دفاع مقدس به فیض شهادت نائل آمده و به خیل شهدا پیوسته است. برهمین اساس، فرهنگسرای اخلاق با همکاری نوجوانان رستایی اقدام به برپایی مراسم گرامیداشت یاد و خاطره این شهید والامقام با همراهی نوجوانان رستا کرد. در این برنامه همچنین نوجوانان از مادر شهید نوایی که در قید حیات است تقدیر کردند.

اجرای تمام بخش‌های این مراسم برعهده نوجوانان بود و خود آن‌ها خبر شهادت شهید نوایی را به همرزم او در میدان نبرد با دشمن بعثی در جنگ ایران و عراق دادند.

براساس این گزارش، گروهی ۷-۸ نفره از نوجوانان با همراهی کارکنان فرهنگسرای اخلاق و جمعی از مدیران شهرداری و اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید هادی نوایی لواسانی را در منزل پدری آن شهید والامقام در تهران برگزار کردند. علاوه بر خانواده وی، جمعی از همرزمان شهید و یادگاران جنگ تحمیلی مهمان این برنامه بودند.

طاهره شهرابی فراهانی، مادر شهید نوایی در بخشی از این مراسم درباره فرزند شهید خود سخن گفت: هادی ۱۴ ساله بود که تصمیم گرفت به جبهه برود. در ابتدا با او مخالفت کردم، چرا که سن و سالی نداشت. به او گفتم الان وقت جنگ رفتن برای تو نیست و باید درس بخوانی، اما قبول نکرد. اصرار فروانی داشت تا در نهایت رضایت من و پدرش را جلب کرد که به جبهه برود. حتی به او گفتم اجازه بده پدرت به جای تو به جبهه برود، اما پاسخش مرا شگفت زده کرد. به من گفت: بابا، ۳ فرزند دیگر به جز من دارد که باید از آن‌ها مراقبت کند. بهتر است من به جای او برای دفاع از میهنم به جبهه بروم.

وی با اشاره به ویژگی‌های بارز اخلاقی و ایمانی شهید هادی نوایی لواسانی گفت: به نظرم مهم‌ترین ویژگی هادی، ایمان و اخلاص قوی او بود. با اینکه ۱۴ سال سن بیشتر نداشت، اما نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات لحظه‌ای غفلت نمی‌کرد. هیچ‌گاه ندیدم مرتکب گناهی شود یا دل کسی را برنجاند. علاوه براینکه در درس موفق بود، در کار‌های خانه و بیرون به من و پدرش بسیار کمک می‌کرد.

مادر شهید نوایی درباره علاقه فرزندش به امام خمینی (ره) گفت: روزی که امام به ایران بازگشت و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، هادی ۱۰ ساله بود؛ به محض اینکه فهمید امام در حال بازگشت به ایران است برای استقبال از او به فرودگاه رفت. حتما به یاد دارید که چه روز باشکوه و شلوغی بود و جمعیت بسیار زیادی برای استقبال از امام خمینی به فرودگاه رفته بودند. علیرغم همه سختی‌ها هادی نیز برای استقبال از ایشان رفت. صحبت‌های امام را همیشه گوش می‌داد و به آن‌ها عمل می‌کرد و به ما نیز گوشزد می‌کرد که به خواسته‌های امام پایبند باشیم.

او توصیه‌هایی نیز به نوجوانان رستایی داشت و گفت: اول از همه باید از شما تشکر کنم که به یاد این شهید بودید و به اینجا آمدید. خوشحالم که می‌بینم شما نوجوانان این قدر با انگیزه‌اید و قدردان کسانی هستید که روزی جانشان را برای این آب و خاک فدا کردند. شما نوجوانان آینده‌ساز این کشور هستید و از همین دوران نوجوانی باید روی خود کار کنید تا در آینده آدم‌های موفق و موثری برای کشور باشید. خوب درس خواندن، پایندی به واجبات و دوری از محرمات دینی مهم‌ترین وظیفه امروز شماست. در این صورت است که شهدا از شما راضی و خوشنود می‌شوند.

در بخش دیگری از این مراسم، آقای شمس مفرحه نیز خاطراتی را از دوران همرزمی خود با شهید نوایی در جبهه تعریف کرد و تعدای از دیگر همرزمان وی نیز بخش‌هایی از خاطرات تلخ و شیرین جبهه را بر زبان آوردند. تقدیر از خانواده شهید، اهدای لوح یادگاری و … از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

گفتنی است؛ به همت فرهنگسرای اخلاق و با حمایت شبکه امید مستندی از دیدار نوجوانان با خانواده شهید نوایی لواسانی تولید خواهد شد که به زودی از شبکه امید پخش می‌شود. مزار شهید نوایی در قطعه ۵۳ پناهگاهی برای عاشقان است.

 

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.