کد خبر : 96752
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
-

نقش تغذیه در آرامش اعصاب

نقش تغذیه در آرامش اعصاب
اختلالات روحی و روانی همچون افسردگی و اضطراب ، اختلالات پیچیده ای هستند که در درجات مختلف در افراد بروز میکنند .

به گزارش سورپرس، تغذیه و خوراک نقش موثری در حفظ سلامت روان و کنترل و پیشگیری از بروز علائم عصبی دارد . مطالعات و تحقیقات نشان داده اند افرادی که رژیم غذایی نا مناسب و ضعیف دارند بیشتر به افسردگی مبتلا میشوند چراکه تغذیه مناسب میتواند حامی مغز در کنترل و مدیریت شرایط استرس باشد .

سیستم عصبی متاثر ازبالا یا پایین رفتن میزان قند خون و نیز میزان دریافت ویتامینها ، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری از طریق غذا است . رژِیم غذایی که بتواند جزئی ترین نیاز بدن را فراهم آورد ، میتواند تضمین کننده سلامت روان باشد .

ضمن اینکه نوع رژیم غذایی و خوراک می تواند با داروهای اعصاب نیز تداخل کند . برای مثال به افرادی که داروی لیتیوم مصرف می کنند توصیه میشود مصرف کافئین را در رژیم خوراکی خود به حداقل برسانند چرا که کافئین باعث افزایش سطح و میزان لیتیوم خون میشود .

راهنمای تغذیه برای حفظ سلامت اعصاب و روان :

ـ حفظ وزن نرمال اهمیت زیادی دارد . هر شخص با توجه به قد ، بهتر است وزن خود . را در محدوده طبیعی حفظ نماید . BMI یا شاخص توده بدن به ما کمک می کند تا محدوده وزن نرمال خود را بدانیم . BMI نسبت وزن ( به Kg)و مجذور قد ( به متر ) است و اگر در محدوده ۹/۲۴ ـ ۵/۱۸ باشد وزن ، نرمال محسوب میشود .

ـ نوشیدن آب تاثیر بسیار مثبتی دارد . بهتر است روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب نوشیده شود .

ـ از مصرف الکل اجتناب شود .

ـ بهتر است مصرف کافی ، چای پررنگ و کولا محدود گردد . این مواد منابع کافئین و تئو برومین هستند که محرک اعصاب هستند . علاوه بر آن ، این دو بی خوابی را نیز افزایش داده و باعث افزایش ترشح اسیدهای مربوط به معده میشوند و لذا علائم افسردگی و استرس را تشدید مینمایند .

ـ برای تغذیه مناسب سیستم عصبی بهتر است وعده صبحانه مفصل ، وعده ناهار متوسط و وعده شام سبک صرف شود .
ـ مصرف زیاد قندهای ساده مثل قند و شکر و شیرینی به تشدید استرس کمک میکند . برای کنترل علائم افسردگی و استرس ، استفاده از غذاهایی که قند سریع الجذب ندارند و انرژی آنها آهسته در بدن آزاد میشود از مواد قندی سریع الجذب بهتر است . برای مثال مصرف میوه بجای شیرینی ، استفاده از نان سبوس دار بجای نان ساندویچی و برنج مخلوط با حبوبات بجای برنج سفید .

ـ سیستم عصبی به افت قند خون بسیار حساس است ، زیرا سلولهای مغزی برای فعالیت خود احتیاج مبرم و مداوم به گلوکز ( قند ) دارند و ازطرفی هم نمیتوانند قند را برای استفاده خود ذخیره کنند ، به این خاطر گرسنگی های طولانی مدت و افت قند خون در تشدید حالات عصبی موثر است . رژیم های لاغری رایج که مواد نشاسته ای را به شدت محدود میکنند ، به سیستم عصبی آسیب میرسانند .

ـ دریافت کافی مواد آنتی اکسیدان از غذاها ، مانع از این میشود که بافت مغزی در شرایط استرس دچار اکسیداسیون گردد . مطالعات و تحقیقات نشان میدهند که وقتی اکسیداسیون چربیها در فردی بالا باشد احتمال بروز افسردگی چند برابر بالا میرود . گیاهان رنگی حاوی بیشترین و بهترین مواد آنتی اکسیدان هستند و دریافت روزانه ۵ تا ۶ سروینگ از میوه ها و سبزیها برای تقویت و سلامت سیستم عصبی بسیار مفید است .

ـ نوع چربی رژیم غذایی و خوراک اهمیت فراوانی دارد . مطالعات و تحقیقات متعدد نشان داده است که چربیهای امگا ۳ در افراد دارای اختلالات روحی بسیار کمک کننده هستند و باعث کاهش افسردگی و بهبود علائم اختلالات دوقطبی میشوند . امگا ۳ در ماهیهای چرب ، میگو ، روغن پنبه دانه و کتان و گردو یافت میشود .

ـ مصرف زیاد فست فودها ، سس ها و غذاهای پرچرب به تشدید حالات استرس منجر میشود .

ـ سلنیوم و فولیک اسید ، دو عنصر بسیار مرتبط با سلامت روان هستند . سلنیوم در غذاهایی همچون گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و غلات یافت میشود . فولیک اسید در سبزیجات برگ سبز و آب پرتقال و کلم بروکلی به وفور یافت میشود .

ـ تریپتوفان ، اسید آمینه ای است که در تولید میانجیگر عصبی مهمی بنام سروتونین نقش دارد . کاهش سطح سروتونین در بدن منجر به بروز افسردگی میشود . قرار دادن پروتئین در رژیم غذایی باعث افزایش سطح تیریپتوفان خون می شود که این ماده نیز نهایتاً تبدیل به سروتونین می شود . منابع پروتئین گوشت ـ ماهی ـ حبوبات ـ سفیده تخم مرغ و لبنیات ( شیر و ماست و کشک ) است .

ـ شیر و ماست نه تنها فراهم آورنده کلسیم هستند که مصرف آنها برای انتقال پیامهای عصبی ضرورت دارد ، بلکه منبع تریپتوفان نیز هستند که برای تولید سروتونین لازم است .

ـ ویتامین ب ۶(پیریدوکسین ) در فعالیت های عصبی بدن مؤثر است . ویتامین ب ۶ در نان سبوس دار و جوانه گندم ، گندم ـ ذرت ـ مخمر آبجو ـ مرغ و ماهی و جگر ، میوه ها ، و سیزیجات مثل موز ، هویج ، گل کلم ، نخود فرنگی ، آب پرتقال ، گوجه فرنگی ، سیب و مغزیجات وجود دارد . نکته ای که وجود دارد این است که میزان نیاز ما به ب ۶ تحت تاثیر میزان پروتئینی است که از راه غذا دریافت می کنیم . هر چه غذای ما حاوی پروتئین بیشتری باشد به ویتامین ب ۶ بیشتری نیاز داریم .

ـ کمبود بیوتین ، ویتامین ث ، مس ، آهن ، منیزیوم و پتاسیم به تشدید علائم استرس کمک میکند .

ـ نوشیدن چای سبز برای آرامش اعصاب بسیار مفید است .

 

انتهای پیام/۱۱۲

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.