کد خبر : 122704
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
-

نسل Z به استقلال بیشتر و مسائل جهانی توجه دارد

نسل Z به استقلال بیشتر و مسائل جهانی توجه دارد
یک نویسنده اظهار داشت: نسل Z به استقلال بیشتر و دغدغه‌ها و مسائل جهانی توجه دارد.

به گزارش سورپرس به نقل از انجمن نویسندگان کودک و نوجوان حسین شیخ‌رضایی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر، طی نشستی تحت عنوان «در تلاقی نو/ جوانی و تکنولوژی» که پانزدهم دیماه از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد، ضمن اشاره به رابطۀ بین تحولات تکنولوژیک و اجتماعی به بررسی مدل‌های فهم این رابطه پرداخت و گفت: باید دید هنگامی که تکنولوژی تغییر می‌کند، تحولات اجتماعی را نیز به دنبال خود می‌آورد یا مدل‌های دیگری هم در این خصوص وجود دارد.

 

وی افزود: لزوماً اینگونه نیست که تکنولوژی تغییر بدهد و جامعه تغییر کند؛ بلکه باید دید این تحولات در چه بستر و بافت اجتماعی رخ می‌دهند و اثرگذاری‌ها نیز بر همین اساس متفاوت خواهد بود.

نویسندۀ کتاب «دوران طلایی» در این نشست ضمن بیان مفهوم نسل و تعریف هم‌نسل‌بودن به تفسیر و تعبیر کنونی مشخصات و ویژگی‌های دهۀ هشتادی‌ها به عنوان نسل Z پرداخت و دلیل این نام‌گذاری برای ردۀ سنی مورد اشاره را تبیین کرد.

شیخ‌رضایی در بخش دیگری از سخنان خود دربارۀ مطالعات میدانی کشورهای مختلف راجع به نسل Z اضافه کرد: طی مطالعه‌ای در امریکا و بریتانیا، به رسیدن این نسل از هویت‌های قبلی به تعریف ریزبافت‌تر هویت، چگونگی مسئله‌یابی الگوهای دسته‌جمعی، افزایش خودمختاری، استقلال بیشتر و جلب توجه این نسل به دغدغه‌ها و مسائل جهانی پرداخته شده است.

وی در ادامه با مرور مطالعۀ دیگری در همین خصوص توسط کشور روسیه تصریح کرد: این بررسی نشان می‌دهد نظر غالب نسل قبلی به این نسل منفی است؛ در حالی که خود این نسل روی دو نکته تأکید دارند: یکی افزایش خودمختاری و خوداظهاری در فضای اینترنت و دوم توانایی حل مسائل اجتماعی در قالب الگوهای مشارکتی و دسته‌جمعی.

مترجم کتاب «استدلال‌های بد» در این نشست که با حضور تعدادی علاقه‌مندان و اجرای معصومه یزدانی، نویسنده و فعال حوزۀ ادبیات کودک برگزار شد، به چند مورد گمانه‌زنی دربارۀ ایران، اثرگذاری اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرداخت و با اشاره به مسئلۀ سست‌شدن الگوهای سنتی اقتدار و نظام‌های سلسله‌مراتبی خاطرنشان کرد: اینترنت به دلیل خصلت افقی و شبکه‌ای بودن، تلقی افراد را از مدیریت، نقش مدیر و جایگزین‌های متعدد و در دسترس تغییر می‌دهد.

سلسله نشست‌های اخیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با هدف بررسی ویژگی‌های نوجوانان امروز و ضرورت شناخت دقیق‌تر آنها در محل این انجمن برگزاری می‌شود و حضور در این جلسات گفت‌وگومحور برای تمام علاقه‌مندان آزاد است.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.