کد خبر : 100886
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
-

در جلسه شصتم کمیسیون تبلیغ و ترویج مطرح شد؛

نخستین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دولت برگزار می شود

نخستین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دولت برگزار می شود
جلسه شصتم کمیسیون تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد با حضور اعضا برگزار و سه دستور و اولویت های برنامه ای و اعتباری پیشنهادی در سال جدید بررسی شد.

به گزارش سورپرس، جلسه شصتم کمیسیون تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز شنبه ۲۱ اسفند ماه در وزارت ارشاد با حضور علیرضا معاف معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

در این جلسه سه دستور بررسی عضویت دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی در ستادهای هماهنگی مسابقات قرآنی کشور، تصویب اولویت‌های برنامه‌ای و اعتباری کمیسیون در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و ارائه گزارش عملکرد نهایی دستگاه‌ها از محل اعتبارات ۱۳۹۷ و تعیین تکلیف برنامه‌های نیمه تمام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اولویت‌های برنامه‌ای و اعتباری پیشنهادی در چهار موضوع؛ توجه به نظام تولید و توزیع محصولات هنری و رسانه‌ای جذاب قرآنی، حمایت از تولیدکنندگان، پایش سند و فعالیت‌های ترویجی و تقویت سرمایه‌های انسانی و نهادهای نظام تبلیغی و ترویجی پیشنهاد شد.

شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دولت راه اندازی شد

در ابتدای جلسه علیرضا معاف با اشاره‌ای از پیشینه و فعالیت‌های انجام شده در کمیسیون تبلیغ و ترویج گفت: شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دولت راه اندازی شده است و همین هفته نخستین جلسه با نمایندگان وزارتخانه‌ها که تکالیفی قرآنی بر عهده دارند، برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه این شورا برای تضعیف جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نخواهد بود، گفت: هفته گذشته جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور حجت الاسلام عاملی تشکیل شد و سه نفر از اعضای حقیقی آن از جمله محمدعلی خواجه پیری، محمدحسین محمدزاده و سید مصطفی حسینی انتخاب شدند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: در شورای انقلاب فرهنگی بیانیه قرآنی به بحث گذاشته و مصوبه آن تصویب شد، با توجه به منویات رهبر انقلاب تحقق بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی که جایگاه ویژه‌ای دارد این معاونت مصوب کرد تا فعالیت‌های اجرایی برنامه محور، برنامه بنیان و پایه پیش رود و ارتباط با دستگاه‌ها در سال آینده مبتنی بر برنامه‌های مصوب خواهد بود.

برگزاری جلسه کمیسیون تبلیغ بعد از هفت ماه

سپس محمد مهدی عزیززاده قائم مقام معاون قرآن و مسئول دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج به اراده گزارشی از روند جلسات این کمیسیون پرداخت و گفت: ۲۳ دستگاه و نهاد با ۳۱ کرسی رأی در این کمیسیون حضور دارند و تا کنون نیز ۱۵۶ مصوبه که ۸۱ مورد آن به دولت یازدهم و دوازدهم برگزار شده است. این کمیسیون از سال ۸۹ جلساتش را آغاز کرده و آخرین جلسه نیز تیرماه امسال برپا شده است.

وی ادامه داد: سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و تولید متون پیشتاز شورای توسعه فرهنگ قرآنی از عمده‌ترین فعالیت‌های این کمیسیون بوده است. در حال حاضر پیشنهاد ما این است که کارگروه‌ها و نهادهای حاضر در این کمیسیون به مدت یکسال فعالیت کنند و سپس نتیجه فعالیت‌ها ارزیابی شده و مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

در ادامه حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: کارگروه‌ها قرآن و رسانه به مدیریت معاون امور مطبوعاتی کارگروه قرآن و نشر تبلیغات به مدیریت معاون امور فرهنگی و کارگروه قرآن و هنر به مدیریت معاون امور هنری و کارگروه فعالیت‌های قرآنی مردمی به مدیریت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت ذیل این کمیسیون قرار دارند.

ماحصل خروجی کارگروه‌های کمیسیون مطابق با واقعیت عملکرد آنها ارزیابی شود

اما ولی یاراحمدی عضو حقیقی این کمیسیون با این پیشنهاد مخالفت کرده و گفت: کارگروهی که خروجی ندارد باید تغییر کند. کارگروه‌ها در محتوا و در اعضای کارگروه باید تحلیلی از فعالیت‌های خودشان ارائه دهند و دبیرخانه نیز نباید مدافع آنها باشد بلکه باید ماحصل خروجی مطابق با واقعیت عملکرد آنها ارزیابی شود.

وی ادامه داد: کمیسیون تبلیغ و ترویج به بازنگری در نوع تعامل و ارتباطش با دیگر دستگاه‌ها نیاز دارد اما وقتی دستگاه‌ها گزارش دهی ندارند و حضور آنها در جلسات کارگروه‌ها شاهد نیستیم. بخشی از نوع بازنگری در تعامل کمیسیون به وجود می‌آید.

بعضی دستگاه‌ها پول را گرفته و هیچ برنامه‌ای انجام نداده‌اند

بعد از آن نیز محمد علی خواجه پیری به بیان نکاتی پرداخت و گفت: واقعیت این است که کارگروه‌ها موفق نبودند و ادامه دادن روند گذشته تلف کردن وقت است. این در حالی است که دستگاه‌ها خودشان را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند. بعضی دستگاه‌ها پول را گرفته و هیچ برنامه‌ای انجام نداده‌اند و با نامه‌ای که کمیسیون به دستگاه‌ها ارسال کرده هنوز هیچکدام پاسخ نداده‌اند. دستگاه مبلغ کلانی گرفته ولی یک خط برای ارائه گزارش عملکرد خود نداده است اینکه یک فعالیتی را شروع کنیم و به هر شکل بخواهیم آن را نگه داریم اصلاً مطلوب نیست ما باید عملکرد کارگروه‌ها را ارزیابی کرده و آن‌ها را پایش کنیم.

امید در فعالیت‌های قرآنی را مدنظر بگیریم

بعد از آن نیز معاف گفت: در بازه ۵ ماهی که دولت مستقر شده است باید اجازه دهیم با جهان بینی جدید که نگاه قرآن محوری در آن حاکم است، پایش و ارزیابی‌ها صورت بگیرد. مباحث مالی نباید کمیسیون را معطل کرده و باعث ادامه روند فعالیت‌ها باشد. کمیسیون و کارگروه‌ها باید کار خودشان را ادامه دهند. قرآنی سازی وزارت ارشاد و ورود تفکر قرآنی به همه عرصه‌های معاونتی ارشاد در نظر است. قرآن فرا نهاد است. بر همین اساس کمیته‌ای پنج نفر تشکیل شده تا این مساله و کارگروه‌ها را ارزیابی کنند و نقاط قوت و مثبت و منفی را در بیاورند.

وی ادامه داد: برنامه‌های مطرح است که باید در دبیرخانه اولویت بندی شود. ما باید در فعالیت‌های قرآنی خود «امید» را در نظر بگیریم.

معاف با طرح پرسش معنای امید در امور قرآنی گفت: امید در واقع در امر قرآن معنا و ترجمه می‌شود و ستاره قطبی را همگرا می‌کند. در واقع امید یعنی رونق فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه، احیای فعالیت‌های جلسات خانگی قرآن احیای فعالیت‌های قرآنی که مؤسسات به آنها آسیب زد. افراد زیادی در مؤسسات قرآنی با شیوع ویروس کرونا بیکار شدند. با جلساتی که با وزیر کار هم داشتیم مشکل بیمه فعالان قرآنی در حال حل شدن است. کارهای تبلیغی ترویجی باید ذیل امیدآفرینی صورت بگیرد و در تمام برنامه‌ها خودش را نشان دهد. رونق تولید و بازگشت آرامش به فعالیت‌های قرآنی مؤسسات مردمی را در دستور کار خود باید قرار دهیم..

انتهای پیام/۱۳۱

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.