کد خبر : 84628
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
-

مصاحبه ی اختصاصی سورپرس با نخبه ی علمی دانشگاهی افغان متولد ایران

میزبانی ایران از افغانها، اتفاق پسندیده ای در روابط بین ملت به حساب می آید

میزبانی ایران از افغانها، اتفاق پسندیده ای در روابط بین ملت به حساب می آید
قبل از این حکومت افغانستان در دست گروهی خاص بوده که با کمترین درایت کشور را اداره میکردند. این رویه در دوران جدید طالبان نیز ادامه دارد.

به گزارش سورپرس، تحولات داخلی افغانستان همواره برای ایران به عنوان کشور هسایه و دارای تاریخ مشترک حائز اهمیت فراوانی بوده است. بسیاری از مهاجران افغان در سالهای اخیر در ایران متولد شده و پا به عرصه های اجتماعی گذاشته و به موفقیتهای چشمگیری رسیده اند. در این مجال، مصاحبه با یکی از این نخبگان را می خوانید:

۱٫ لطفا خودتان را معرفی کنید.

باسلام، ذبیح الله محقق هستم، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، فارغ التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی، متولد مشهد و اصالتا اهل افغانستان، ولی از بدو تولد در ایران متولد شده و بزرگ شدهام. حدود ۳ سالی هست که تابعیت ایران رو اخذ کردم و هم اکنون ۲۷ سال سن دارم. از جمله فعالیتها و مسئولیتهای بنده در دوران دانشجویی ۴ سال به عنوان دبیر کانون خیریه بچه های آسمان، ۳ سال دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی، ۱ سال دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بوده ام. همچنین در طی دوران دانشجویی عناوین ذیل را کسب نموده و فعالیت های ذیل انجام دادهام.

پژوهشگر برجسته کشوری، داور برتر نوزدهمین کنگره دانشجویان علوم پزشکی کشور، سخنران برتر هجدهمین کنگره دانشجویان علوم پزشکی کشور، پژوهشگر برتر دانشگاه، دانشجوی منتخب استان خراسان جنوبی بودهام. همچنین مسئولیتهای دبیر علمی سیزدهمین کنگره دانشجویان علوم پزشکی شرق کشور، دبیر علمی سومین و چهارمین کنگره دانشجویان علوم پزشکی خراسان جنوبی، دبیر شورای پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز بودهام. در فعالیتهای جانبی دیگر ازجمله اردوهای جهادی و سایر فعالیت های فرهنگی نیز حضور فعال داشتهام.

هرچند در ادامه اظهار نظرهای بنده در خصوص وضعیت امروز افغانستان شنیدهها از اخبار و صحبت با افرادی که در افغانستان زندگی میکنند میباشد و خود از نزدیک شرایط را ندیدهام.

۲٫ وضعیت جامعه ی افغانستان را در نخستین هفته های بازگشت طالبان چگونه ارزیابی میکنید؟

قطعا بازگشت گروه های افراطی همچون طالبان که اکثریت جامعه افغانستان از بازگشت ایشان ناخرسند میباشند، منجر به برگشت به عقب و عقب ماندگی علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … را به همراه خواهد داشت. این اثرات در کوتاه مدت به خوبی عیان نخواهد شد ولی در دراز مدت اثرات سوء آن بر تمامی ابعاد زندگی مردم افغانستان آشکار خواهد شد، علی ای حال هم اکنون هم آشکار شده است.

۳٫ تفاوتی بین طالبان دو دهه ی قبل و طالبان امروز مشاهده میکنید؟

بله- قطعا با گذشت زمان تغییراتی رخ خواهد داد. قطعا گروه طالبان نیز از این قاعده مسنثی نخواهد بود، چنانکه می بینیم طالبان با سالهای قبل ( دو دهه قبل) تفاوتی که کرده، متاسفانه مکارتر، افراطیتر و دروغگوتر شدهاند.

۴٫ فکر میکنید وضعیت نهادهای سیاسی که با رای مردم اداره میشدند مثل مجلس در حاکمیت نوین طالبان چگونه خواهد بود؟

تفاوتی در شرایط کنونی (حکومت طالبان) و حکومت قبلی افغانستان وجود نخواهد داشت، چراکه قبل از این هم حاکمیت کشور و مسئولیت های مهم کشور در دست قومی خاص بوده که با کمترین درایت و سابقه مسئولیت کشور را اداره می کرده است، در حال حاضر در خصوص حاکمیت طالبان نیز همین رویه وجود دارد، تنها تفاوت در وجود مهره های بی نقش و بی تاثیر در حکومت قبلی افغانستان بود که در دولت و حکومت فعلی افغانستان نیز وجود دارد.

۵٫ آیا فکر میکنید حضور مجدد طالبان در افغانستان باعث حضور مجدد آمریکا در این کشور و بروز جنگی نوین خواهد شد؟

قطع به یقین افراط و تفریط در هر امری منجر به ایجاد مشکلات خواهد شد. حضور گروه طالبان قطع به یقین منجر به ایجاد ناامنی بیشتر و ایجاد گروهک های نوظهور و تنش در میان افعانستان و کشورهای دیگر خواهد شد. قطعا در صورت حضور گروه طالبان و حاکمیت این گروه در افغانستان دیر یا زود این مشکلات دامن گیر سایر کشورها خواهد شد.

۶٫نقش ایران را در میزبانی از مهاجران افغان چگونه ارزیابی میکنید؟

میزبانی از صدها هزار ( طبق آمار ۲ الی ۳ میلیون) مهاجر قطعا کار آسانی نخواهد بود. ولی باوجود تمام مشکلاتی که در اداره کشور و شرایط فعلی کشور ایران وجود دارد، حضور مهاجرین افغانستانی و میزبانی کشور ایران کاری پسندیده و اتفاقی مثبت در روابط بین دو ملت است. قطعا کم و کاستیهای زیادی طی سالهای اخیر در ارتباط با مهاجران وجود داشته که با برنامهریزی بهتر و دقیقتر میتوان از این مشکلات کاست. عدم توجه مناسب، عدم وجود قوانین ثابت، عدم وجود حق و حقوق اولیه برای مهاجران زندگی ایشان را سختی زیادی روبرو کرده است.

۷٫وضعیت آزادی بیان و رسانه ها را در حاکمیت نوین طالبان چگونه بررسی میکنید؟

اطلاع ندارم

۸٫چه پیامی برای جامعه ی بین الملل دارید؟

عدم پذیرش طالبان توسط جامعه بین الملل، عدم حمایت و کمک به طالبان توسط کشورهای همسایه از جمله چین و پاکستان، عدم انعقاد تفاهم نامه و همکاری بین المللی با گروه طالبان، حمایت و پذیرش مهاجران افغانستان، ایجاد حکومت همه شمول و مشروع قانونی توسط مردن و منتخبین مردم افغانستان و کمک به ثبات افغانستان.

 

انتهای پیام/۱۱۱

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.