کد خبر : 121307
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
-

موضوعات ممنوع برای صحبت با کودک

موضوعات ممنوع برای صحبت با کودک
رابطه کودک و والدین، رابطه ای پیچیده اما در ظاهر ساده است. کلمات و عباراتی که والدین به زبان می‌آورند ناخودآگاه می‌تواند گاهی بسیار آسیب‌زننده باشد.

به گزارش سورپرس؛ می‌توانیم مطمئن باشیم کلماتی که خودمان در زمان صحبت کردن استفاده می‌کنیم پرورش‌دهنده، حمایت‌کننده و سرشار از عشق و محبت هستند نه مخرب و آزاردهنده. در این مطلب عباراتی را می‌خواهیم به شما بگوییم که اگر می‌خواهید آسیب روحی به فرزندان خود نزنید، هرگز نباید به آن‌ها بگویید.

هر کاری برایت انجام می‌دهم

با این که حقیقت دارد پدر و مادر‌ها برای فرزندشان کار‌های زیادی انجام می‌دهند، اما این که همیشه این موضوع را به یاد آن‌ها بیندازیم باعث می‌شود آن‌ها فکر کنند بار سنگینی بر دوش شما هستند تا این که دوست‌شان داشته باشید. معمولا این جمله در زمان‌هایی گفته می‌شود که می‌خواهیم به بچه‌ها منظم‌بودن را یاد بدهیم اما گفتن چنین جمله ای کمی حالت خصمانه دارد. به جای این‌که بگویید من هر کاری برایت انجام می‌دهم یا انجام داده‌ام، بهتر است بگویید من کار‌های زیادی برایت انجام می‌دهم، زیرا تو را دوست دارم و خوشحال می‌شوم که تو هم برایم انجام دهی.

کارت خوب بود، اما بهتر هم می‌توانست باشد

اول از همه باید بگوییم از هر تعریف و تمجیدی که به دنبالش کلمه اما یا ولی داشته باشد بپرهیزید زیرا معنی خود تعریف را از بین می‌برد. موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید و به فرزند خود انگیزه بدهید تا مدام به کار خوبش ادامه دهد. به جای این، می‌توانید بگویید کارت خوب بوده و من به تو افتخار می‌کنم، مطمئنم اگر ادامه دهی بهتر و موفق‌تر خواهی شد.

باید ۱۰۰ بار این حرف را تکرار کنم؟ این یک عبارت کلاسیک است. وقتی این جمله را به کودک خود می‌گویید، الزاما به او نق یا غر می‌زنید که چقدر نیاز به گوشزد کردن دارد و در واقع این شیوه درست نیست. به جای این جمله، به او بگویید قبلا هم این جمله را گفته ام، اما می‌شود لطفا … . با این روش کودک شما حس می‌کند باید تبعیت و اطاعت کند و لازم نیست شما بار‌ها جمله خود را از همان اول تکرار کنید.

پولش را نداریم

آگاه کردن بچه‌ها از مشکلات مالی در سنین کودکی می‌تواند بیش از هر چیز دیگری حس ترس به آن‌ها بدهد. به جای آن، می‌توانید بگویید من نمی‌توانم آن وسیله را بخرم، زیرا پول خود را بابت کارهای مهم‌تری پس‌انداز کرده‌ایم.

بچه‌تر از این حرف‌ها هستی که به این چیز‌ها فکر کنی

از بین بردن و خاموش کردن حس کنجکاوی کودکان با گفتن این جمله باعث می‌شود آن‌ها کمتر در باره موضوعاتی که نمی‌دانند در آینده سؤال کنند و به دنبال جواب آن باشند؛ حتی ممکن است به جای پرسیدن از شما، از منابع دیگری که ممکن است قابل اعتماد نباشند، کمک بگیرند. به جای آن بگویید من آماده بحث کردن با تو در این باره نیستم اما یک روز حتما با هم در باره آن صحبت خواهیم کرد. اگر فکر می‌کنید آمادگی دارید و حس می‌کنید فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شده است، پاسخ سؤال‌های او را حتما بدهید.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.