کد خبر : 26361
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۹
-

معرفی بزرگترین شاعر پارسی‌گوی هندوستان در «پارسی گویان»

معرفی بزرگترین شاعر پارسی‌گوی هندوستان در «پارسی گویان»
«پارسی گویان» به معرفی امیر خسرو دهلوی و تاثیر شعر او بر شاعران پارسی‌گو به ویژه حافظ و جامی می پردازد.

به گزارش سورپرس به نقل از  شبکه رادیویی ایران، دکتر محمد جعفر محمد زاده نویسنده و پژو هشگر ادبیات فارسی در این برنامه، امیر خسرو دهلوی، بزرگترین شاعر پارسی‌گوی هندوستان مشهور به طوطی هند را معرفی می کند.

محمدزاده در باره‌ی این شاعر گفت: امیر خسرو از پدری ترک تبار و مادری هندی زاده شده و به زبانهای دیگری چون سنسکریت و هندو و عربی تسلط داشته است اما شعر فارسی است که به او رفعت مقام و اندیشه بخشیده است.تا جایی که شعر امیر خسرو حاکی از آن است که او نه تنها به زبان فارسی بلکه به فرهنگ ایرانی هم تمایل و حتی تسلط دارد.

وی ادامه داد: تاثیر شعر امیر خسرو بر شاعران پارسی‌گو به ویژه حافظ و جامی دیده می‌شود و در سبک و زبان به سعدی و نظامی و سنایی نظر داشته است.

او تصریح کرد: زبان فارسی آن قدر کشش و ظرفیت داشته و دارد که ادیبان و سخنوران بزرگی چون امیر خسرو دهلوی به این زبان سخن گفته اند و افتخاراتی برای خود و این زبان آفریدند و البته متاسفانه در ایران ، آن طوری که شاعران دیگر شبه قاره چون بیدل و اقبال شناخته شده اند امیر خسرو دهلوی شناخته نشده و در این زمینه جای بحث و پژوهش بسیار هست.

ادامه این مبحث را می توانید در برنامه «پارسی‌گویان» بشنوید. برنامه «پارسی گویان» با هدف تقویت وحدت بین فارسی زبانان ، با کارشناسی دکتر محمد جعفر محمدزاده پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و تهیه‌کنندگی محمد اسماعیل‌پور، پنج شنبه ها ساعت ۱۶وتکرار آن جمعه ها بعد از خبر ساعت ۲۳،موج FM ردیف ۹۰ وکانال تلویزیونی رادیو نمای ایران پخش می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.