کد خبر : 141972
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
-

رییسی:

مسایل کشور در «آن سوی آب‌ها» حل نمی‌شوند

مسایل کشور در «آن سوی آب‌ها» حل نمی‌شوند
رییس‌جمهور در همایش دانشگاه تراز انقلاب اسلامی گفت: حل مسایل کشور نه در آن سوی آب‌ها، بلکه به دست توانای جوانان مجاهد و فرهیخته در حوزه و دانشگاه، اتفاق می‌افتد. 

به گزارش سورپرس، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهور کشورمان امروز در همایش «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» در دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: مأموریت دولت در انجام تحول، مأموریت سنگینی است لذا موظفیم این مأموریت را دنبال کنیم.

وی افزود: پیشرفت کشور و پیشران این تحول، در گرو حرکت دانشگاه هاست. پیشران این تحول را باید در حوزه علم و دانش دنبال کرد؛ تحول باید مبتنی بر دانش باشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه پیشران حرکت تحولی باید دانشگاه‌ها و مراکز علمی در کشور باشند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید از مقاله‌محوری به سمت مساله‌محوری حرکت کنند. وی گفت: تولید علم بسیار اهمیت دارد اما این تولید، باید همراه با مهارت‌آموزی باشد.

رییسی با طرح این سوال که سهم ما در جهان در زمینه علوم انسانی چقدر است، افزود: دانشگاه در بحث تحول باید نقش تربیت نیروی انسانی دانشمند و با مهارت را دنبال کند. وی افزود: تحول در کشور، در گرو تحول در نگاه و فرآیندهاست.

رییسی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز سال نو در حرم مطهر رضوی بر ضرورت تحول تاکید کردند و دولت موظف به پیگیری تحول است. رییسی افزود: دانشگاه در ایجاد تحول در کشور، نقش تربیت نیروی  انسانی دانشمند با مهارت را باید دنبال کند؛ نیازمند نیروی انسانی کارآمد هستیم که هم از دانش برخودار باشد و هم از مهارت و از همه مهم‌تر، تزکیه شده باشد و به مردم و مسایل مردم بیندیشد.

وی با تاکید بر اینکه تحول در دانشگاه در گروی تحول شناختی است، ادامه داد: بسیار مهم است که بتوانیم از دانشگاه، تربیت نیروی انسانی تراز و تولید علم و دانش و استفاده از فناوری‌های نوین برای پیشرفت کشور را شاهد باشیم.

رییسی ادامه داد: پاسداری از انقلاب اسلامی در گرو کار علمی و مبتنی بر دانش است. دانشگاه امام حسین(ع) باید پشتوانه علمی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد.

رییس‌جمهور با اشاره به نقش مهم پیگیری در سامان‌یافتن کارها گفت: تجربه نشان داده که تمام مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … با پیگیری مجدانه به سرانجام می‌رسند.

وی با بیان اینکه امروز دموکراسی هم گرفتار بوروکراسی است، افزود: حتما از تجربیات کشورها و پیشینیان استفاده خواهیم کرد اما نسخه‌نویسی برای کشور را نمی‌پذیریم؛ نسبت به استفاده از تجربیات کل دنیا آمدگی داریم.

تمام بخش‌ها باید از دانش روز برخوردار باشند

رییسی با بیان اینکه به تمام دستگاه‌های کشور توصیه می‌کنم کار و فعالیت خود را در کنار دانش و دانشگاه و علم و فناوری ببینند، گفت: باید تمامی بخش‌ها از دانش روز برخوردار باشند. این مهم می‌تواند سبب افزایش بهره‌وری شود و برای کشور و آن دستگاه، ارزش افزوده ایجاد کند.

رییس‌جمهور افزود: حتما ظرفیت‌های بسیاری در دانشگاه‌ها وجود دارد که می‌توان این ظرفیت‌ها را از قوه به فعل آورد و مشکلات مردم را حل کرد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در دانشگاه امام‌ حسین(ع) جلوه‌ای از شعار ما می‌توانیم است، گفت: باید بازنگاهی در فرآیندها در دانشگاه‌ها صورت بگیرد. کشور، ظرفیت و جوانان بسیاری دارد که باید از آن‌ها در مسیر پیشرفت کشور استفاده کرد.

رییسی با اشاره به مساله شناخت جامعه و نیازهای آن، گفت: باید نظام مسایل کشور مشخص شود و راهکارهای حل مساله ارایه شود. دانشجویان برای کسب مهارت در عرصه اجرا باید حاضر شوند و مجریان و دست اندرکاران با آن‌ها مساعدت داشته باشند و این امر قابل دست‌یابی است و پیچیده نیست.

رییس‌جمهور اظهار کرد: حداکثر ظرف یک ماه، زمینه‌های لازم فراهم شود و در تمام حوزه‌های اجرایی باید دانشجو دانش خود را در کنار مجریان و دست اندرکاران ارائه دهد؛ باید با حرکت جهادی این اقدام صورت بگیرد. باید علم گره از زندگی مردم بگشاید.

رییسی تصریح کرد: در هر حوزه‌ای که وارد شدیم، گوی سبقت را از بسیاری از کشورهای جهان ربودیم. کارهای بسیار افتخارآمیزی را جوانان ما در عرصه‌های مختلف آفریده‌اند و به قول رهبر انقلاب تهدیدات، تبدیل به فرصت‌ها شده‌اند.

وی با طرح این سوال که صنایع نظامی و صنایع هسته‌ای ما بیشتر محدودیت داشته یا صنعت خودروسازی، گفت: قطعا در صنعت هسته‌ای بیشترین محدودیت ها را داشتیم اما شاهد پیشرفت در این صنعت هستیم. پاسخ این است انگیزه داشتن و پیگیری در سامان یافتن امور بسیار موثر است. از نکات بسیار مهمی که در کشورداری باید مورد توجه باشد، مسئله پیگیری است.

مدیر موفق کسی است که کار را دنبال کرده تا به موفقیت برسد

رییس‌جمهور گفت: کار با یک دستور حل نمی‌شود و با پیگیری مجدانه و حرکت جهادی، به سامان خواهد رسید؛ مدیر موفق کسی است که کار را دنبال کرده تا به موفقیت برسد. رییس جمهور با اشاره به تحول در نگاه که به معنای تحول شناختی و تحول در فرایندها است گفت: گردش امور در دانشگاه‌ها به این شکل است که دانشجو وارد می‌شود سر کلاس می‌آید و تحقیقاتی انجام می‌دهد و نمره‌ای می‌گیرد و بعد هم فارغ‌التحصیل می‌شود؛ یک بازنگاهی در این فرآیندها باید صورت بگیرد.

وی گفت: کار و اقدامات وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید از دانش روز برخودار بوده و علم پایه باشد. نشستن مسوولان مجری با دانشگاهیان، بسیار نقش‌آفرین است. این همان میز مذاکره برای مساله‌یابی و حل مشکلات خواهد بود. رییس جمهور با بیان اینکه دانشگاه اتاق فکر دولت است، تصریح کرد: حل مسایل کشور نه در آن سوی آب‌ها، بلکه به دست توانای جوانان مجاهد و فرهیخته در حوزه و دانشگاه اتفاق می‌افتد.

 

انتهای پیام/۱۰۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.