کد خبر : 135942
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
-

مرگ تلخ فوتبالیست جوان/ گرما چه بلایی سر سطح هوشیاری و قلب می‌آورد؟

مرگ تلخ فوتبالیست جوان/ گرما چه بلایی سر سطح هوشیاری و قلب می‌آورد؟
متاسانه امروز یک فوتبالیست ۱۶ ساله بعد از تحمل چند روز کما جان خود را از دست داد، آن‌طورکه در گزارش‌ها آمده این ورزشکار در حین مسابقه فوتبال دچار کاهش سطح هوشیاری شده بود.

به گزارش سورپرس به نقل از خبرآنلاین؛ مرگ تلخ فوتبالیست جوان شوکه کننده بود، حسام نژادیوسفی در دقیقه ۲۵ دیدار افتتاحیه مسابقات باشگاهی آبادان بین دو تیم کیانوش و پدیده به‌دلیل شدت گرمای هوا از هوش رفت، اما از آن‌جایی‌که آبولانس در دسترس نبود با تاخیر به مرکز درمانی رسید، این فوتبالیست ۱۶ ساله که در چند روز گذشته در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی در وضعیت کما قرار داشت، صبح امروز درگذشت.

شاید اگر خدمات اورژانس سریع‌تر و در دسترس‌تر بود امروز جامعه ورزش آبادان و کشور به سوگ یک فوتبالیست نمی‌نشست، از طرفی تصمیم به برگزاری مسابقه فوتبال در شرایط گرم آب‌وهوایی و در ساعت ناماناسب کاملاً بحث‌برانگیز است. موضوعی که به‌نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال و نهادهای مربوطه نباید از پیگیری آن غفلت کنند.

مرگ تلخ فوتبالیست جوان/ گرما چه بلایی سر سطح هوشیاری و قلب می‌آورد؟

با توجه به مرگ تلخ این ورزشکار جوان باید پرسید چرا فعالیت بدنی سنگین در وضعیت آب‌وهوایی گرم خطرناک است؟

مرگ تلخ فوتبالیست جوان/ گرما چه بلایی سر سطح هوشیاری و قلب می‌آورد؟
حسام نژادیوسفی، فوتبالیست ۱۶ ساله

به‌گفته متخصصان یکی از عوارض افزایش فعالیت بدنی در هوای گرم کاهش هوشیاری است، آن‌طورکه امین صابری به مهر گفته: «قلب برای کاهش حرارت داخل بدن باید ضربان خود را افزایش دهد بنابراین این افزایش ضربان قلب می‌تواند به افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی مثل تنگی عروق هستند آسیب وارد کند.»

همین‌طور مسعود یزدانی، متخصص بیماری‌های داخلی با تاکید بر اینکه درجه حرارت ۴۱ درجه و بالاتر بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث آسیب و یا مرگ سلول‌های بدن شود، به خبرگزاری مهر گفته که: «بیمار در این حالت کم کم دچار افت هوشیاری ‌شده و در صورتی که به موقع درمان نشود، منجر به بروز کما و مرگ بیمار خواهد شد.»

شاید اختلاف دمای یکی دو درجه‌ای چندان تاثیرگذار به‌نظر نرسد، اما از لحاظ فیزیولوژیکی چالش بزرگی برای بدن است، به‌گزارش ایندیپندنت، پروفسور دیمین بیلی، از دانشگاه ساوت ولز، در این‌باره می‌گوید: «وقتی عرق می‌کنید فیزیولوژی بدن به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تغییر می‌کند. ترموستات مغز، یا هیپوتالاموس، مدام دمای بدن را می‌سنجد، بعد پیام‌هایی می‌فرستد تا این دما را حفظ کند.»

او با اشاره به تاثیری که افزایش دما از ۳۵ به ۴۰ درجه می‌تواند بر بدن داشته باشد، بیان می‌کند: «این تاثیرات به‌صورت خطی نیست، تصاعدی است. پنج درجه سانتیگراد زیاد به نظر نمی‌رسد، اما از لحاظ فیزیولوژیکی چالش بزرگی برای بدن است.»

در گزارش ایندیپندنت آمده که وقتی دمای هوا از ۲۱ به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد جریان خون به مغز ۸.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند، تنفس بین ۱۰ تا ۱۵ نفس در دقیقه افزایش می‌یابد، ۴۰۰ میلی‌لیتر عرق در یک ساعت دفع می‌شود، دمای بدن از ۳۶.۲ به ۳۷.۵ درجه می‌رسد، دمای پوست از ۳۱.۳ به ۳۵.۴ افزایش پیدا می‌کند، و ضربان قلب در هر دقیقه از ۵۴ به ۸۷ می‌رسد. در فصل گرم، علت افزایش مرگ‌ومیر در اثر حمله قلبی و سکته مغزی همین فشار بیشتری است که به قلب می‌آید.

 

انتهای پیام/۱۰۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.