کد خبر : 58933
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
-

لزوم توجه به حرمت انسانی و رفع تبعیض‌ها در دانشگاه آزاد

لزوم توجه به حرمت انسانی و رفع تبعیض‌ها در دانشگاه آزاد

یک باور درجه دومی بودن نسبت به کادر علمی و کارکنان دانشگاهی که ۳۸درصد از سهم علمی آموزشی کشور را تأمین می کنند در جامعه فرهنگ‌سازی شده است.

گروه آموزش سورپرس: *از جمله شاخصه های کرامت و شأنیت انسان، بهداشت روان، رعایت شأن حرمت انسانی و استقرار عدالت است.

دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۶۱ طبق ماده ۲ اساسنامه با هدف آموزش و پژوهش تأسیس می شود. اگر چه در غالب مصوبات نه تنها تعریفی خاص برای تأمین کرامت متولیان این هدف دانشگاه وجود ندارد، بلکه از همان سالهای اولیه تأسیس هم در مفاد اساسنامه و آیین نامه های تکمیلی دانشگاه و هم در قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان نهاد بالادستی این دانشگاه نگاهی تبعیض آمیز و طبقاتی به بدنه علمی و کارکنان وجود دارد.

تا آنجا که یک باور درجه دومی بودن نسبت به کادر علمی و کارکنان دانشگاهی که ۳۸درصد از سهم علمی آموزشی کشور را تأمین می کنند در جامعه فرهنگ سازی شده است و در کشمش جریانهای سیاسی مخالف و موافق در خصوص وجود این دانشگاه تلاش شده تا دانشگاه دولتی در جایگاهی بسیار بالاتر قرار گیرد و به تبع آن دانشگاه آزاد از هرگونه حق و حقوق و امتیازاتی که شامل حال کادر علمی و آموزشی دانشگاه دولتی می شود محروم و مورد تبعیض باشد.

اگرچه جذب هیأت علمی دانشگاه آزاد بر اساس ماده ۱۹ و ۲۰ اساسنامه تابع چارچوب وزارتین و لذا به لحاظ قانونی نیز می بایست دارای همان امتیازات و حقوق باشد. عدم نگاه برابر موجب شده است تا عدالت آموزشی به طور جدی از سویی نهادهای ذیربط زیر سؤال باشد.

از جمله محرومیت ها و نگاه تبعیض آمیز می توان موارد زیر را برشمرد:

– عدم برابری حقوق.

– تهدید زمینه ارتقاء کادر علمی دانشگاه آزاد به واسطه مدیران ارشد مأمور به این دانشگاه.

-عدم تعریف مشخص نهادهای بالادستی برای پیگیری مطالبات

تدوین و مصوبات اساسنامه ای که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است و پذیرش ماهیت غیر خصوصی-غیر دولتی یوان عدالت اداری و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی را به وجود آورد و لذا با ارجاع هرگونه مطالبه به هیأت امنا عملاً امکان هرگونه تغییر و اصلاح بنیادی به نفع کادر علمی و کارکنان را کنند.

بدیهی است انحصار پاسخگویی به معنی ‌گیری قوانینی است که زمینه تبعیض بی‌عدالتی و نهایتاً پایمال کردن کرامت معنوی و امنیت مادی اعضای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی را ایجاد کرده است که سرمایه انسانی عظیم خود را سالیان سال در اختیار این مجموعه قرار داده اند تا بقای این نهاد آموزشی را با وجود همه بی عدالتی ها حفظ کنند.

حال به تأکید مقام معظم رهبری که در رأس سه قوه قرار دارند شاخصه مشروعیت تک تک مدیران، اجرای عدالت و لزوم وجود افراد آگاه به حقوق خودشان و مطالبه گر برای اجرای عدالت بر شمرده‌اند.

ضرورت حفظ کرامت کادر علمی و کارکنان وخانواده ۳۰۰ هزار نفری دانشگاه ‌آزاد به واسطه رفع بی عدالتی ها و قوانین تبعیض آمیز بیش از پیش وجود دارد و می‌طلبد مسئولان و نهادهای زیربط با یک اقدام عاجل در اجرای عدالت و رتبه بندی آموزشی دغدغه‌های خود برای حفظ شأنیت و کرامت خدمه این دانشگاه را اثبات کنند.

*دکتر سوسن صفاوردى
عضو هیئت علمى دانشکده علوم سیاسى تهران مرکز

انتهای پیام/ ۲۳۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس شنبه , ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱

واقعا برای مسوولان ارشد دانشگاه آزاد بینهایت متاسفم. واگذارشان به خدا

علی شنبه , ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱

واقعا برای مسوولان ارشد دانشگاه آزاد بینهایت متاسفم. واگذارشان به خدا

علوی شنبه , ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲

انشاالله که شورای انقلاب فرهنگی به این ظلم وحشتناک نسبت به هیئت علمی دانشگاه آزاد خاتمه بدن….

فاطمه شنبه , ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳

این تبعیض و بی عدالتی که در حق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اعمال می شود، در دنیا بی نظیر است. ما سال ها درس خواندیم و سال ها سابقه تدریس در دانشگاه داریم، آن وقت حقوقمان از خط فقر حداقل ۴ میلیون تومان پایین تر است! ما از این ستم به کجا باید پناه ببریم؟!
ریاست دانشگاه زحمت کشیده و در بخشنامه جدید الفبا، اساتید را به دو گروه الف و ب تقسیم کرده اند و در این بخشنامه حقوق ۴ و ۵ میلیونی اساتید را به نصف تقلیل داده اند! سپس در رسانه ها اعلام نموده اند که حقوق اساتید افزایش یافته است!
این ننگ تا ابد بر چهره دانشگاه آزاد باقی خواهد ماند!

احمد جعفریان یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰:۳۰

کامل حق با دکتر است ظلم بسیار ی بر ما اعضا ی هیات علمی در دانشگاه آزاد می شود

جعفر ایزدی نیا یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰:۳۴

مدیران دانشگاه آزاد از خون هزاران شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی شرم کنند و از خدا بترسند. ایران اسلامی جایی برای ظلم و بی عدالتی نیست.

فاطمه نعمت اللهی یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۰۷

چگونه راحت سر بالین میگذارند اینان که دغدغه شان منافع خودشان است نه حقوق زیر دستان که در تلاش و علم از آنها کمتر نیستند فقط تفاوتشان ارتباط است چراکه کسانی که مدیریت هم نخوانده اند و کار اجرایی نکرده اند و ادعایی هم ندارند، قادر به سکانداری این کشتی طوفان زده بدین شکل هستند

غفوری یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۵۱

متاسفانه مدیران فعلی دانشگاه شعارهای انقلابی و فرهنگی سرداده اما در عمل فقط به فکر جیب خود بوده اند. بخشنامه افزایش ۳۰۰ درصدی حق مدیریت خودشان و ۱۵ درصد افزایش کارکنان موید این موضوع است.

ولی یکشنبه , ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

چرا هیچ مسئولی پاسخگوی فقیر شدن اعضای هیأت علمی و کارکنان شریف دانشگاه آزاد نیست، یا علی (ع) به دادمان برس…

یاسین رضایی دوشنبه , ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹

انشاالله که شورای انقلاب فرهنگی به این ظلم وحشتناک نسبت به هیئت علمی دانشگاه آزاد خاتمه بدن….