کد خبر : 35128
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
-

لزوم تهیه بانک اطلاعات از وضعیت سلامت کادر درمان در معرض کرونا

لزوم تهیه بانک اطلاعات از وضعیت سلامت کادر درمان در معرض کرونا
تعداد قابل توجهی از پزشکان و پرستاران و سایر کادر بهداشتی و درمانی ما با توجه به شاخص سلامت فردی در شغل و مخاطراتی که با آن مواجه می شوند، به علت همین غفلتها از دست رفته‌اند.
به گزارش سورپرس، دکتر حسن جان‌فدا* در یادداشتی نوشت: آیا دانشگاه‌های علوم پزشکی توانسته‌اند از ظرفیت چارت فرماندهی حادثه در ارتقای سلامت پرسنل خود کرونا استفاده کنند؟ آیا کارگزینی‌های حوزه سلامت در تعامل موثر با این گروه از نیروهای انسانی حوزه سلامت پاسخگوی این چالش فراگیر بوده‌اند؟

هنوز یکه تاز میدان است و هماورد می طلبد، بزرگ و کوچک، پیر و جوان و مرد و زن هم برایش فرقی نمی کند، اگر دچار سیستم ایمنی ضعیف تری باشی بی رحمانه تر حمله می کند؛ این داستان ادامه دار در دنیای امروز و همزیستی باخت – برد ما و ویروس کروناست که تا حالا جان صدها نفر از بهترین نیروهای بهداشتی و درمانی ما را گرفته است.

در مدیریت کاهش خطر بلایا در نظام سلامت، مقوله ای داریم بنام “زنجیره فرماندهی حادثه” که وظیفه فرماندهی و هدایت اجزا و زیرمجموعه های خود، در بحران را دارد.

یکی از این اجزا “ارشد ایمنی” است، وظیفه ارشد ایمنی ” پایش و حراست سلامت کارکنان نظام سلامت در بحران است” تا بتوانند با حفظ ایمنی خود به آسیب دیدگان کمک نمایند و در کاهش خطر برای آنها موثر واقع شوند.

آیا در نظام سلامت ما بانک اطلاعاتی تهیه شده تا کارکنان (اعم از پزشک، پرستار، بهداشت و…) که خود مشکل سلامتی اعم از بیماری های زمینه ای، اتو ایمن، پیوند اعضا، قلبی، فشار خون، دیابت و…دارند در معرض خطر کرونا قرار نگیرند؟

آیا برای مشاغل مختلف، درجه خطرپذیری بیماری متناسب با هر شغل مشخص شده تا با “چرخش شغلی” درجه احتمال ابتلای آنها به کرونا پیش بینی شود؟ نقش کارگزینی ها به عنوان تامین کننده نیروی انسانی می بایست پررنگ تر شود تا با همکاری ارشد ایمنی پاسخگوی این چالش حیاتی باشند.

تعداد قابل توجهی از پزشکان و پرستاران و سایر کادر بهداشتی و درمانی ما با توجه به شاخص سلامت فردی در شغل و مخاطراتی که با آن مواجه می شوند، به علت همین غفلتها از دست رفته اند.

موردی از پرسنل پذیرش درمانگاه که سابقه پیوند کلیه داشته و مدتی از پس زدن کلیه پیوندی او گذشته و دیالیز صفاقی می‌شده که با ابتلا به کرونا به جمع شهدای سلامت پیوسته است. این فرد حتی اگر با رضایت شخصی در این پست مانده، سیستم نباید اجازه می داد تا این اتفاق ناگوار روی دهد.

ایمنی پرسنل که سرمایه های این کشورند را جدی بگیریم. ما در برابر ارتقای ایمنی محیط کار پرسنل مسئولیم و باید در پیشگاه عدل الهی پاسخگو باشیم .

*دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان و تحلیل‌گر حوزه سلامت

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.