کد خبر : 10416
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
-

خانم کارگردان:

قول‌هایی که مسئولان دادند فقط انشاءالله بود!

قول‌هایی که مسئولان دادند فقط انشاءالله بود!
پور غلامحسین گفت: همه قول‌هایی که از طرف مسئولان به ما داده می شود، انشاءالله انشاءالله بوده و هرگز نامه نگاری های ما به سرانجام نرسیده است.

به گزارش سورپرس، مرجان پورغلامحسین، کارگردان تئاتر عروسکی در گفتگو با کارشناس برنامه زنده گیومه رادیو نمایش از معضلات و مشکلاتی گفت که بر سر راه نمایش عروسکی قرار دارد. این گفتگو که میان وی و علی جعفری فوتمی انجام شد، پرده از نامهنگاری های بی جوابی برداشت که یکی از پاشنه آشیل های این حوزه از هنر به حساب می آید. گفتگویی که در ادامه می خوانید:

جعفری فوتمی: چرا نمایش عروسکی و این شیوه را برای حرف زدن و کاری که انجام می دهید، انتخاب کردید؟ آیا مفهوم کاری که می خواهید انجام دهید، به جز شیوه عروسکی امکانپذیر نیست؟

پورغلامحسین: این سوالی است که همیشه بحث است بین عروسکی و چرا غیر عروسکی نه مطرح است. بحث گسترده ای را می طلبد به خصوص در ایران که خط کشی های مستقیمی وجود دارد که شما عروسکی کار می کنید و شما تئاتر زنده کار می کنید اما اگر بخواهم بگویم که چرا انتخاب کردم به خاطر دو ویژگی است. قابلیت هایی که عروسک ها دارند و ناتوانایی هایی که عروسک ها دارند. یعنی تیغ دو لبه است. هم عروسک ها این قابلیت را دارند که لزوما هر چیز دیگری ندارد. یعنی اگر شما به عنوان یک کارگردان بخواهید از وسایل و تجهیزات دیگری در اختیار دارید، مثل بازیگر، نور، صحنه، موسیقی یا عروسک استفاده کنید، عروسک یک ویژگی فراتر از همه اینها دارند که لزوما بقیه ندارند و در عین حال ناتوانایی هایی دارند که بقیه ندارند و همین خیلی زیاد ویژه شان می کند برای اینکه شما بتوانید آنطور که می خواهید منظورتان را برسانید.

جعفری فوتمی: می خواستم به اینجا برسم که آیا به نظر شما هر موضوعی که می تواند به شکل یک نمایش زنده با بازیگر روی صحنه برود، قابلیت عروسکی شدن دارد یا حتما باید نوع خاصی باشد که آن موضوع به شکل عروسکی شود؟

پورغلامحسین: به نظر من این به شکل خاص موضوع تحلیلی است که دراماتورژ کارگردان از متن خواهد داشت. من مخالف هستم به شدت با عنوان متن نمایش عروسکی یعنی متنی که به شکل خاص برای عروسکی نوشته شده باشد. این نظر شخصی من است و شاید بسیاری از دوستان و همکاران مخالف نظر من باشند. ولی من معتقدم نوع تحلیل شماست که بتواند یک کار را عروسکی ببیند و به شکل عروسکی اجرا بشود یا اینکه کاری باشد که بشود زنده اجرایش کرد.

جعفری فوتمی: پس معتقدید که این خط کشی را از ابتدا نباید داشته باشیم؟

پورغلامحسین: دقیقا. مثالی هست که من همیشه می زنم. هملت عروسکی ترین متن نمایشنامه جهان است که خیلی هم معروف است و همه می شناسند. در صورتی که خیلی گزینه های اجرای زنده اش را هم زیاد دیده ایم. اما هر بار که من آن را می خوانم، می بینم که یکی از عروسکی ترین متن هاست که همه یکدیگر را بازی می دهند و همین بازی دادن ها خیلی راحت می تواند کار را تبدیل به کار عروسکی بکند.

جعفری فوتمی: آخرین نمایش عروسکی که شما روی صحنه بردید، ۱۳۹۶ بود… چرا دیگر این اتفاق نیفتاد؟ به دلیل ماندن در نوبت اجرا یا به دلایل دیگر؟

پورغلامحسین: (با خنده) به خیلی سال قبل برمی گردد. اول به خاطر نوبت اجراست که برای من خیلی کار دشواری است که در سالن خصوصی به دلیل هزینه های زیادی که دارد اجرا بروم و مجبورم در سالن دولتی اجرا داشته باشم و اینکه روی نمایشنامه ای کار می کردم و در نوبت اجرا بودم و هنوز هم نوبتی به من نرسیده است. یعنی می دانم سال ۱۳۴۰ را هم پر کرده ام و من همچنان نمی توانم اجرا بروم.

جعفری فوتمی: امسال در حوزه نمایش کودک که نه، بلکه بزرگسال، دو یا سه نمایش عروسکی روی صحنه داشته ایم. در حالی که در این سال ها، هر وقت نمایش عروسکی بزرگسال وقتی اجرای عمومی داشته با استقبال خوبی روبرو شده است. اما سوال من این است که چرا اینقدر تعدادش کم است؟

پورغلامحسین: از آن سوال های سختی است که معتقدم همیشه مسئولان باید پاسخگو باشند. به این دلیل که سال گذشته فکر می کنم در آذر ماه ۱۳۹۷ بود. نامه ای تنظیم شد و به دفتر مرکزی هنرهای نمایشی ارسال شد خدمت آقای کرمی، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی که درخواست داشتیم، یکی از سالن های تئاتر شهر، مثلا سایه یا چارسو را به صورت تخصصی در اختیار نمایش های عروسکی قرار دهند و بچه های نمایش عروسکی بزرگسال، نوبت اجرا مثل بقیه کارها نمانند برای اینکه فاصله زیادی پیدا می کند و متاسفانه به هیچ سرانجامی نرسید. من نمی توانم بیاندازم گردن آقای کرمی اما شبیه همه قول هایی که به ما داده می شود، انشاءالله انشاءالله بود و هرگز به سرانجام نرسید.

گفتنی است، برنامه زنده گیومه به تهیه کنندگی حسین معصومی و گویندگی مهدی طهماسبی، از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ صبح روی موج ۵/۱۰۷ رادیو نمایش قابل دریافت است.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.