کد خبر : 142573
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
-

رییس‌جمهور:

قلم مسوولانه باید ترویج شود

قلم مسوولانه باید ترویج شود
رییس‌جمهور کشورمان در مراسم اهدای جایزه کتاب سال با تاکید بر اینکه قلم مسوولانه باید ترویج شود گفت: نباید کتاب، نوشتن  و انتقال علم و دانش را با مبلغ و کسب درآمد، تعویض کرد.

به گزارش سورپرس، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهور کشورمان امروز در مراسم اهدای جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: انتظار از روشنفکران آن است که در جایگاه روشنفکری و دیده‌بانی خوب ببینند، رصد کنند و متوجه آسیب‌ها شوند و قبل از دیگران بدانند و اعلام کنند و از جامعه صیانت کنند.

وی افزود: مدنیتی که جامعه ما دارد که مورد افتخار است و فخر همه ماست، باید مورد صیانت واقع شود و باید شاخص‌های این مدنیت و جامعه ما همواره حفظ شود و ارتقا پیدا کند که این مسؤولیت بزرگ صاحبان فکر و اندیشه و قلم است، زیرا آنان مسایل جامعه را خوب متوجه هستند و پیگیری می‌کنند.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به نیاز بخش‌های مختلف جامعه به کتاب، اظهار کرد: نگارش کتاب در حوزه کودک و نوجوان، از ضروریات مورد نیاز ما است و علی‌رغم آنکه در این حوزه، کتاب زیاد نوشته شده است اما کافی نیست؛ آن‌هایی که ادبیات نوجوانان را می‌دانند و قلم می‌زنند، باید در این رابطه فعال‌تر عمل کنند.

رییسی گفت: نکته بعدی آن است که برای معرفی آثار تمدنی ایران اسلامی و برای عموم ملت‌ها و گویش‌ها و فرهنگ‌ها، باید قلم زده شود و این امر بسیار اهمیت دارد که ما بتوانیم فرهنگ ایرانی-اسلامی خود را به جوامع منتقل کنیم.

رییس‌جمهور افزود: وقتی به کشورهای دیگر و دانشگاه‌های آنان می‌رویم، متوجه می‌شویم که در این خصوص کمبود داریم و باید فرهنگ‌مان را به آنان ارایه کنیم.

رییسی اضافه کرد: بدون قصد توهین به کشورهای دیگر باید گفت که غنای فرهنگی آنان به میزان غنای فرهنگی ایران نیست؛ این رسالت جدی برای صاحبان قلم است تا برای معرفی و ارایه فرهنگ و داشته‌های علمی، فرهنگی، ادبی، تمدنی و تاریخی ملت ایران به کشورهای دیگر اقدام کنند.

وی افزود: لازم است توجه خاص به نویسندگان، مؤلفان و اصحاب فکر و اندیشه صورت بگیرد؛ البته مخاطب اصلی این سخن، خود من و آقای وزیر ارشاد و آقای وزیر علوم و سایر مسؤولین دولتی و نهادهای رسمی، مرتبط هستند.

رییس‌جمهور گفت: مسؤولین مربوطه باید بدانند که این قشر فرهیخته، مفاخر جامعه ما هستند و باید ارجمند و ارزشمند باشند. اگر آن‌ها به ما مراجعه نکنند، ما باید به آن‌ها رجوع کنیم و به مسایل و مشکلات‌شان، توجه ویژه و خاص داشته باشیم.

رییسی با بیان اینکه انسان کامل نبی مکرم اسلام است، اظهار کرد: لازم است به وسیله کتاب و نگاه به انسان کامل، به عنوان الگوی بشریت نگاه کرده و به او و اولیای گرانقدرش تاسی کنیم.

رییس‌جمهور افزود: قلمی مورد تجلیل و تکریم حضرت حق است که با مسوولیت باشد و مسوولانه بنگارد. هر قلمی مورد سوگند حضرت حق نیست و هر مسطور قلمی هم مورد توجه نیست؛ زیرا مسطور قلمی که در جهت هدایت، سعادت، نجات و صعود انسان باشد مورد توجه خداوند است.

رییسی گفت: آن قلمی هم که مورد سوگند باری تعالی است که در جهت شناخت مساله انسان، زندگی او  در مساله‌شناسی، اولویت‌شناسی، شناخت راهکارهای حل مساله، مخاطب‌شناسی و زمان‌شناسی باشد و اگر قلمی در این جهت حرکت کند، بسیار حایز اهمیت است.

وی اضافه کرد: ما پیشینیان را به وسیله قلم‌شان می‌شناسیم. بزرگانی که از فلسفه، حکما، فقها و مفسران بزرگ و عالی‌قدر می‌شناسید، همگی از طریق آثار آن‌ها بوده است، زیرا آثار است که بر شخصیت، فکر و اندیشه، انگیزه و راه و سلوک و سیره آن‌ها دلالت می‌کنند.

رییسی گفت: همه این‌ها مبتنی بر قلم و آثار قلم و اندیشه‌ای که به صورت کتاب خودنمایی می‌کند، است. بنابراین شناخت همه محققان، مفسران و حکما و اندیشمندان به وسیله نوشته‌ها و تحقیقات و پژوهش‌های آن‌ها است.

رییس‌جمهور افزود: علی‌رغم همه شرایط ارتباطی و اطلاعاتی و وسیله‌های الکترونیکی برای ارتباطات و اطلاعات، کتاب همچنان جایگاه خود را دارد و فضای مجازی و دیجیتال وسیله خوبی برای انتقال مفاهیم عالی کتاب‌ها هستند. از این وسیله باید برای انتقال مطالب، علوم و دانش‌ها و افکار و اندیشه‌ها بهره برد.

وی گفت: فضای مجازی را باید به عنوان یک فرصت برای رونق کتاب، کتابخوانی و توجه به کتاب تلقی کرد و از آن بهره برد، نه آنکه که بگوییم فضای مجازی آمده تا کتاب جایگاه خود را از دست بدهد؛ همچنان کتاب جایگاه خود را با توجه به این فضا دارد.

قلم مسوولانه باید ترویج شود

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه قلم مسوولانه باید ترویج شود، اظهار کرد: نباید کتاب، نوشتن  و انتقال علم و دانش را با مبلغ و کسب درآمد تعویض کرد؛ البته هر کسی هزینه‌هایی دارد اما کتاب و انتقال علم و دانش و فرهنگ را باید در جایگاه رفیع خود قرار داد.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.