کد خبر : 139857
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
-

قانون تعرفه پرستاری اجرا نمی شود/ آمادگی مناظره با وزارت بهداشت

قانون تعرفه پرستاری اجرا نمی شود/ آمادگی مناظره با وزارت بهداشت
رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در آستانه روز پرستار، به تشریح مسائل و مشکلات جامعه پرستاری کشور پرداخت.

به گزارش سورپرس؛ محمد میرزابیگی، روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲، در نشست خبری که در سالن کنفرانس سازمان نظام پرستاری برگزار شد، ضمن تبریک روز پرستار، گفت: در ابتدا، گرامی می‌داریم یاد شهدای مدافع سلامت، به ویژه پرستارانی که در دوران سخت کرونا، جان باختند.

وی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و افزود: سازمان نظام پرستاری تاکنون ۴ بیانیه در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی صادر کرده است. همچنین، تعداد زیادی از پرستاران درخواست اعزام به غزه را دارند تا کمک حال مردم آن منطقه باشند.

میرزابیگی در ادامه به مسائل و مشکلات جامعه پرستاری اشاره کرد و گفت: هفته پرستار، فرصتی است که با مردم و مسئولان بیشتر صحبت کنیم. به طوری که در طول ۴ سال گذشته به ویژه در دو سال کرونا، بر خلاف سایر دستگاه‌ها که دورکار شدند؛ اما پرستاران بیشتر در صحنه خدمت حضور پیدا کردند.

وی افزود: تمامی پرستاران در ایام کرونا حداقل یکبار مبتلا شدند و ۱۵۰ پرستار هم شهید شدند.

میرزابیگی به طرح قاصدک اشاره کرد و گفت: این طرح با پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری، حذف شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: اما قانون تعرفه گذاری پرستاری که از سال ۹۹ کلید خورد، هنوز به درستی اجرایی نشده است. به طوری که شاهد بازنگری مصوبه قبلی در دولت سیزدهم بودیم که K پرستاری تعریف شد و نحوه محاسبه تعرفه پرستاری به ۴ روش مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: آن چیزی که الان در وزارت بهداشت اجرا می‌شود، به هیچ وجه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست.

میرزابیگی گفت: کسی که خدمت را انجام می‌دهد، مسئولیت را می‌پذیرد و هزینه‌های خدمت را او باید دریافت کند.

وی افزود: وقتی قانون تعرفه گذاری در سیستم HIS ثبت می‌شود، باید محاسبات به صورت کامل انجام شود؛ نه اینکه بخواهند یک مبلغی را بپردازند.

میرزابیگی ادامه داد: تمامی خدمات پرستاری، کدهایی دارد که ثبت شده و سیستم بیمارستان‌ها باید این کدها را بخوانند. بنابراین، آنچه در بیمارستان‌های وزارت بهداشت اتفاق می‌افتد، فعلاً ثبت بسته‌های خدمتی به صورت محدود است.

وی افزود: وزارت بهداشت به جای اینکه از سازمان نظام پرستاری کمک بگیرد، یک سامانه‌ای به نام کارآمد را جاری ساخته که همان طرح قاصدک است.

میرزابیگی گفت: اگر غیر از این است، حاضریم با دوستان وزارت بهداشت مناظره کنیم.

وی افزود: توصیه ما به وزارت بهداشت، اجرای کامل قانون تعرفه گذاری پرستاری است.

میرزابیگی ادامه داد: نکته بعدی، برنامه هفتم است که چند آسیب جدی برای پرستاری دارد.

وی افزود: تعرفه گذاری خدمات پرستاری در برنامه هفتم باید از سرانه ملی محاسبه شود که دوستان وزارت بهداشت، کارهایی کرده اند که به قانون ضربه می‌زند.

میرزابیگی گفت: قانون اجرا نمی‌شود اما پول آن از مردم و بیمه‌ها دریافت می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: تربیت نیروهای بین بخشی رشته‌های حد واسط نیز، یکی دیگر از موضوعاتی است که به پرستاری آسیب می‌زند.

وی افزود: جامعه پرستاری برای سطوح مختلف خدمت، تدبیر کرده و اینگونه نیست که با چنین تصمیماتی موافقت کند.

میرزابیگی با اشاره به احیای دوره بهیاری که در برنامه هفتم پیش بینی شده است، ادامه داد: چه لزومی دارد که رشته‌های منسوخ شده در دنیا را ما احیا کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه به سمت گران شدن خدمات سلامت می‌رویم، جامعه پرستاری آمده و راهکاری داده که خدمات سلامت، ارزان به مردم ارائه شود.

میرزابیگی ادامه داد: در خدمات مشترک، پرستاران این خدمات را ارزان‌تر انجام می‌دهند و بیمه‌ها نیز این خدمات را پوشش می‌دهند.

وی افزود: توصیه ما به هموطنان، استفاده از خدمات پرستاری جامعه نگر برای بیمارانی است که درگیر بیماری‌های مزمن هستند و نیاز است در منزل خدمت بگیرند.

میرزابیگی تاکید کرد: ۱۷۰۰ مرکز مراقبت پرستاری در منزل، آماده ارائه چنین خدماتی به بیماران هستند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.