کد خبر : 48358
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
-

دیدار فیصل مقداد، وزیر جدید امور خارجه سوریه با مقامات ایرانی

دیدار فیصل مقداد، وزیر جدید امور خارجه سوریه با مقامات ایرانی
فیصل مقداد وزیر خارجه جدید سوریه این روزها میهمان مقام های عالی رتبه سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در تهران است.

به گزارش سورپرس، مقداد که پیش از این قائم مقام ولید المعلم وزیر خارجه فقید سوریه بود و در ۱۰ سال گذشته به خاطر بحران این کشور در صحنه های سیاسی مختلف نقش آفرینی کرده است به تازگی از سوی بشار اسد رییس جمهوری سوریه به عنوان وزیر خارجه این کشور منصوب شد.
وی در اولین سفر خود پس از بر عهده گرفتن سمت جدید به دنبال مرگ المعلم روز یکشنبه ۱۶ آذر ماه  وارد تهران شد. شفیق دیوب سفر جدید سوریه در تهران هم با فیصل مقداد به تهران آمد.
انتخاب مقداد به عنوان رییس دستگاه دیپلماسی سوریه بعد از یک دوره حساس جانشینی در این وزارتخانه و حضور سه روزه وی در تهران به عنوان اولین سفر خارجی از ابعاد مختلف قابل تامل و بررسی است.
روابط تهران – دمشق در ۴۱ سال گذشته با وجود برخی شیطنت ها و وسوسه های خناسان در منطقه برای بر هم زدن آن دارای یک روند صعودی در زمینه های مختلف به خصوص سیاسی و امنیتی با توجه به بحران تحمیلی سوریه از سوی برخی کشورهای عربی ، همسایگان  و کشورهای غربی و در راس آنها امریکا است.
این روابط بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران ریاست جمهوری حافظ اسد آغاز و اکنون با گذشت بیش از ۴ دهه همچنان با قوت و قدرت به خاطر اراده قوی رهبران دو کشور در مسیر صعودی خود ادامه دارد و دیدار مقداد از تهران نیز تاکیدی دوباره بر این موضوع است.
در همین حال با توجه به ورود بحران سوریه به مرحله حساس کنونی به ویژه تلاش برای آزادسازی بخش های شمالی و  شمال غربی این کشور به خاطر برخی سنگ اندازی های حامیان تروریست ها و ادامه تعرض های رژیم صهیونیستی به سوریه ضرورت ادامه رایزنی های تهران – دمشق بیش از هر زمان دیگری حیاتی است.
علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در طول یک دهه بحران در این کشور همواره بر سیاسی بودن راه حل این بحران و ضرورت پایان دادن به اقدامات نظامی تاکید داشته ولی تروریست ها و حامیان آنان با وجود شکست های سنگین در مناطق مختلف و مجبور شدن به خروج از ۸۰ درصد از خاک سوریه به خاطر بر باد رفتن حیثیت برخی از حامیان عربی و غربی خود همچنان بر ادامه مسیر اشتباه خود تاکید داشته و همین مهم نیز می طلبد تا تهران و دمشق با توجه به روابط برجسته سیاسی ، نظامی و امنیتی که در سال جاری نیز با امضای توافقنامه واگذاری سامانه های پدافند هوایی وارد مرحله جدید شد، هماهنگی های خود را با توجه به ادامه برخی شیطنت ها پیگیری کنند.

این سفر در بطن خود پیام های مهمی برای تروریست ها و برخی حامیان منطقه ای آنان دارد که تلاش دارند به حضور دو کشور در خط مقدم مقاومت در منطقه خدشه وارد کنند و این اتحاد را از هم بگسلند.

بدون تردید جمهوری اسلامی ایران تصمیم و اراده‌ای که برای حمایت از دولت و ملت سوریه به عنوان متحد استراتژیک خود را داشته همچنان ادامه خواهد داد و همواره و تا پیروزی نهایی در کنار سوریه خواهد بود.

سخن آخر این که اولین و مهم ترین پیام سفر مقداد به تهران در نقش وزیر خارجه سوریه به بدخواهان روابط مثال زدنی تهران – دمشق این است که بیش از این خود را دچار زحمت نکرده و دست از ادامه اشتباهات خود بردارند و با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای منطقه اجازه دهند تا آنان خود روابط و مناسبات دو و چند جانبه را تعیین کرده و به راه خود ادامه دهند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.