کد خبر : 105953
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۳۱
-

فناوری تبدیل حرکات دست با کمک دستبند ویژه برای معلولان

فناوری تبدیل حرکات دست با کمک دستبند ویژه برای معلولان
متخصصان استرالیایی دستبندی الکترونیکی ساخته اند که در انجام امور روزمره به بیماران حرکتی کمک می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس، بیماران مبتلا به بیماری‌های نورون حرکتی و فلج مغزی در حرکت اندام‌ها و حفظ تعادل با مشکلات زیادی روبرو هستند. بر اساس آمار «اتحادیه فلج مغزی» در حال حاضر بیش از ۱۷ میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج می‌برند. حرکت دادن یک یا هر دو دست برای دو سوم بیمارانی که به فلج مغزی مبتلا هستند دشوار است و ۵۰ درصد این بیماران نیز دچار مشکلات تکلم می‌شوند. گاهی اوقات کار کردن با رایانه و دستگاه‌های خانگی برای بیماران فلج مغزی بسیار دشوار و در مواردی غیر ممکن می‌شود.

دانشمندان دانشکده علوم رایانه‌ای دانشگاه سیدنی دو سال پیش ایده استفاده از فناوری‌های ساده و ارزان برای کمک به این بیماران را مطرح کردند. دکتر «انوشان ویتانا» و «لین استفن» دستبندی دارای چند حسگر ساخته اند که می‌تواند کوچکترین تکان‌ها و لرزش‌ها در «تونل کارپال» مچ دست را تشخیص دهد. تونل کارپال به قسمتی از مچ دست گفته می‌شود که مجموعه پیچیده‌ای از تاندون‌ها و رشته‌های عصبی کنترل کننده دست از آن می‌گذرند. این دستبند می‌تواند لرزش انگشتان را تشخیص داده و علائمی از طریق فناوری بلوتوث به یک برنامه رایانه‌ای ارسال کند. سپس برنامه رایانه‌ای با استفاده از یادگیری ماشینی حرکت‌های خاص یک فرد را به طور آنی برای رایانه تفسیر و آن‌ها را به فرمان‌های رایانه‌ای تبدیل می‌کند.

دکتر انوشا ویتانا، استاد و پژوهشگر علوم رایانه‌ای دانشگاه سیدنی گفت: «هر کسی می‌تواند این آزمایش را انجام دهد. اگر تونل کارپال مچ دست را لمس کنید و انگشت خود را تکان دهید متوجه لرزش‌های خفیقی در مچ دست می‌شوید؛ بنابراین ما حسگر‌هایی ساختیم که این لرزش‌ها را حس می‌کند و از طریق یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص بدهد که کدام انگشت باید حرکت داده شود و میزان حرکت چقدر باید باشد. این اطلاعات سپس از طریق فناوری ارتباطی بلوتوث به رایانه یا گوشی تلفن همراه منتقل می‌شود تا بیمار بتواند از این وسایل استفاده کند.»

این دانشمندان استرالیایی با حمایت مالی موسسات پزشکی و پس از ساعت‌ها آزمون و خطا توانستند برنامه رایانه ویژه تفسیر داده‌های حرکتی را طراحی کنند.
فنر‌های تعبیه شده در این دستبند به شدت به لرزش حساسند و می‌تواند آن‌ها را مطابق نیاز بیمار تنظیم کرد. پیش از این برای حس کردن لرزش‌های تونل کارپال و انگشتان باید از تعداد زیادی حسگر استفاده می‌شد که دست و پا گیر و موجب ناراحتی بیمار بود.

لین استفن گفت: «ما از فنر‌های مخروطی که از بالا به پایین کوچک می‌شوند و این یعنی وقتی روی پوست قرار می‌گیرند ثبات بیشتری خواهند داشت.»
برای ساخت این دستبند همچنین از فناوری چاپ سه بعدی کمک گرفته شده است.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.