کد خبر : 26203
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
-

فضای عرضه انیمیشن در وی‌اودی‌ها مسموم است/ نفوذ به سبک «سگ ملکه»!

فضای عرضه انیمیشن در وی‌اودی‌ها مسموم است/ نفوذ به سبک «سگ ملکه»!
محمدرحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی «صبا» از فضای شکل گرفته برای عرضه محتوا به خصوص در حوزه انیمیشن‌های خارجی در وی‌اودی‌ها انتقاد و این فضا را سمی توصیف کرد.

به گزارش سورپرس؛ محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی «صبا» درباره انیمیشن‌های خارجی عرضه شده بر روی وی‌اودی‌ها و سامانه‌های ویدئوی آنلاین برای هر نوع مخاطب به ویژه کودکان و نوجوانان، بیان کرد: متأسفانه نوعی شتابزدگی در حوزه وی‌اودی‌ها در کشور شکل گرفت و قبل از اینکه هر گونه نظارت یا چارچوبی در این حوزه وجود داشته باشد، فعالیت آن‌ها گسترده شد. وی‌اودی‌ها با عجله آغاز به کار کردند و می‌توان گفت هنوز هم نظارت جدی روی این سامانه‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: باعث تأسف است که محتوایی از طریق این وی‌اودی‌ها در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد که خانواده‌ها تصور می‌کنند این محتوا با نظارتی دقیق و جدی روی خروجی سامانه‌ها قرار می‌گیرد. به ویژه نسبت به عرضه برخی انیمیشن‌ها، که من در وی‌اودی‌ها شاهد تماشای آن‌ها بوده‌ام. این آثار ممکن است در فرم و ظاهر مشکلی نداشته باشند اما از نظر محتوایی، فضایی سمی و برنامه‌ریزی شده دارند.

بی‌مبالاتی با وجود فضای تجاری حاکم بر وی‌اودی‌ها

رئیس مرکز صبا تصریح کرد: امروز یک فضای تجاری که بر وی‌اودی‌ها حاکم است باعث شده نوعی بی‌مبالاتی در این زمینه شکل بگیرد. فکر می‌کنم نهادهای نظارتی اگر به فکر خود و خانواده‌شان هستند باید در این حوزه و مخصوصاً عرصه انیمیشن با جدیت ورود کنند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اگر نهادهای نظارتی برنامه‌ریزی درستی نداشته باشند خود خانواده‌ها بعد از مدتی مدعی شوند و مطالبات خود را پیگیری کنند.

لیوانی درباره مصادیق مورد نظرش نسبت به پویانمایی‌هایی با محتوای آسیب‌زا گفت: ممکن است در ظاهر این پویانمایی‌ها اتفاق شاذی رخ ندهد که بگویید به طور مثال ترویج بی بند و باری است چون برای خردسالان و کودکان نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند اما فرهنگ و سبک زندگی‌ای که ترویج می‌دهند کاملاً مثل یک سم عمل می‌کند و کاملاً بر ذهن و روح کودک و نوجوان غلبه پیدا می‌کند. ارتباط نامحرم و دختر و پسر و حتی پوششی که دارند به تدریج روی خردسال و کودک تأثیر می‌گذارد.

تبلیغ سگ ملکه انگلیس، به اسم سرگرمی!

وی اضافه کرد: آنچه که ما در رسانه ملی رعایت می‌کنیم و مطالبه خود خانواده است در این وی‌اودی‌ها و با آنچه که پخش می‌کنند کاملاً زیر سوال می‌رود. به طور مثال در حوزه محتوایی انیمیشنی به نام «سگ ملکه» دیدم که درباره سگی است که در دربار ملکه انگلیس زندگی می‌کند و سگ مخصوص ملکه است. این مجموعه کاملاً سفارشی و حتی در تبلیغ سیستم پادشاهی انگلیس ساخته شده است. شاید خیلی از تلویزیون‌های جهان هم که حتی ادعای ما را در تقابل با چنین محتوایی ندارند، این مجموعه را پخش نکنند اما خیلی راحت این اثر به عنوان یک مجموعه سرگرم‌کننده پخش می‌شود. این نمونه‌ای بارز است و نمونه‌های بیشماری وجود دارد که نشان می‌دهد فضای وی او دی‌ها رها است.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در پایان گفت: اگر روند فعالیت وی‌اودی‌ها به همین صورت پیش رود ما حتماً از این حوزه ضربه‌های جدی خواهیم خورد. خواهش من این است که خانواده‌ها خودشان مسئولیت داشته باشند و قبل از کودک روی محتوای وی او دی‌ها نظارت کنند و از ارگان‌های ذی‌ربط نیز خواهش می‌کنم به یک رده بندی سنی و محتوایی و نظارت دقیق توجه کنند.

انتهای پیام/۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.