کد خبر : 126564
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
-

فریب رژیم‌های غذایی غیر اصولی را نخورید!

فریب رژیم‌های غذایی غیر اصولی را نخورید!
بسیاری از مکمل ها و داروهای لاغری، تأییده و مجوز از انجمن ها و مراجع علمی را ندارند و حتی ممکن است تهدید کننده سلامت مصرف کنندگان باشد.

به گزارش سورپرس: دکتر غزاله اسلامیان* متخصص تغذیه و رژیم درمانی در یادداشتی اختصاصی برای سورپرس نوشت: متقاضیانِ رژیم های کاهش وزن در پایان سال، معمولا بیشتر از سایر زمان‌ها هستند. این افزایش تقاضا به این دلیل است که افراد تمایل دارند تا قبل از تحویل سالِ جدید، به وزن ایده آل خود برسند. در نتیجه در این دوران، بازار تبلیغاتِ قرص‌ها، مکمل‌ها و رژیم های غذاییِ لاغری نیز داغ می‌شود.

مهمترین نکته ای که باید متذکر شویم آن است که ما یک شبه دچار چاقی و اضافه وزن نشدیم و بنابراین یک شبه هم لاغر نخواهیم شد و در این مدت زمان کم نباید انتظار معجزه داشته باشم!
خیلی از افراد جامعه با شنیدن “رژیم غذایی” یاد نباید ها، سختی ها، نخوردن ها، گرسنگی ها و شکست ها می افتند.

شاید شما هم با جستجو در اینترنت و فضاهای مجازی ویا با مراجعه به افراد متخصص یا غیر متخصص تجربه پیروی از رژیم های مختلف غذایی را داشته باشید و پس از پیروی از این رژیم ها با تکرار جملاتی مانند “من اراده ندارم” یا “من نمی‌توانم” یا “من همیشه چاقم” یا “رژیم گرفتن درمان چاقی من نیست” احساس شکست، یأس، افسردگی و ناراحتی کرده باشید و بعد از رها کردنِ رژیم غذایی، به رژیم های غذایی ناسالم شامل فست فودها و شیرینی‌ها روی بیاورد یا سراغ راه‌های دیگری مثل استفاده از قرص‌ها و مکمل های لاغری بروید.

بسیاری از مکمل ها و داروهای لاغری، تأییده و مجوز از انجمن ها و مراجع علمی را ندارند و حتی ممکن است تهدید کننده سلامت مصرف کنندگان باشد. افراد برای خرید این مکمل ها هزینه می کنند ولی متأسفانه در نهایت به کاهش وزن مطلوب دست نمی یابند. برخی از این داروها و مکمل ها بی تأثیرند، برخی ممکن است منجر به کاهش وزن شدید در کوتاه مدت شود ولی با قطع دارو، وزن مجدد افزایش یابد و حتی ممکن است بیشتر از وزن اولیه شود.

پیروی از یک رژیم غذایی به هیچ وجه به معنای گرسنگی و محدودیت نیست. رژیم غذایی به معنای داشتن یک برنامه ریزی منظم در زمان و مکان دریافت های غذایی، مقدار و نوع غذای دریافتی است که باید متناسب با شرایط فرد (سن، جنس، میزان فعالیت بدنی، بارداری، ورزشکار، نوع بیماری و …) باشد و مختص یک دوره یا زمان خاص نیست و باید به شکل الگوی غذایی همیشگی دربیاید.

بنابراین رژیم غذایی، فقط مختص برخی افراد در یک مدت زمان تعیین شده نیست بلکه همه افراد باید تحت رژیم غذایی مناسب با شرایط خود باشند. دریافت مشاوره از یک متخصص تغذیه می تواند، یک راهنمای صحیح تغذیه ای را در اختیار افراد قرار دهد.

یادمان باشد هر فرد همیشه باید از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل، متناسب با شرایط فردی خود پیروی کند و نباید به یک دوره خاص برای مثال، قبل عید نوروز فقط محدود شود.

بنابراین حفظ کاهش وزن به دست آمده با پیروی از الگوهای غذایی سالم مهمتر از کاهش وزن است و در صورتی یک یا دو وعده غذایی بر اساس الگوی غذایی سالم نباشد نباید مأیوس شد و مسیر سلامتی و رژیم غذایی را کنار گذاشت.

توصیه می شود در ایام نوروز و پس از آن نیز تعریف رژیم غذایی به معنای نظم در زمان، مقدار و نوع مواد غذایی دریافتی را در سبک زندگی خود پیاده سازی کنیم.

 

*عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.