کد خبر : 12538
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
-

علیرضا طبایی:

فروغ با یک غزل، فضای غزل معاصر را دگرگون کرد

فروغ با یک غزل، فضای غزل معاصر را دگرگون کرد
یک شاعر و منتقد ادبی پیش‌کسوت، تاثیر فروغ فرخزاد در شکفتگی غزل معاصر را شگفت‌آور توصیف کرد.

گروه فرهنگی سورپرس: علیرضا طبایی – شاعر و منتقد ادبی پیش‌کسوت با گرامی‌داشت سالروز درگذشت فروغ فرخزاد (۲۴ بهمن)، سخن خود را با بخشی از سروده این شاعر نامدار معاصر آغاز کرد و گفت: «من/ پری کوچک غمگینی را/ می‌شناسم که در اقیانوسی مسکن دارد/ و دلش را در یک نی‌لبک چوبین/ می‌نوازد آرام، آرام…».

وی ادامه داد: پری کوچک غمگینی که دل خود را در یک نی‌لبک چوبین می‌نواخت، سال‌هاست به ابدیت پیوسته است و ما امروز یاد او را، صدای او را و طنین پرمهر او را می شنویم چراکه هنوز هم طنین صدای او در زیر آسمان ادب ما می‌پیچد.

طبایی، ۳ شاخصه مهم کارنامه ادبی فروغ فرخزاد را در حوزه‌ غزل، شعر نیمایی و شعر طنز دانست و اظهار کرد: در رابطه با شعر فروغ باید از ۳ دیدگاه به شعر او نگریست؛ نخست از منظر تاثیری که در شکفتگی و تحول غزل معاصر داشت. دیگر، از نظر شعر نیمایی و نوآوری‌هایی که در این قالب شعری پدید آورد و سرانجام از دیدگاه شعر طنز که الگوی ارزنده‌ای به دست آیندگان داد.

خالق مجموعه شعر «شاید گناه از عینک من باشد»، درباره ویژگی‎های غزل فروغ فرخزاد، گفت: تاثیر فروغ با همان یک غزل زیبای خود با مطلع «چون سنگ‌ها صدای مرا گوش می‌کنی/ سنگی و ناشنیده فراموش می‌کنی» که به اقتفا و به استقبال غزل ابتهاج سروده شد، در شکفتگی غزل امروز شگفت‌آور است. همین غزل توانست فضای غزل معاصر را دگرگون کند و دنیایی تازه و سرشار از زیبایی و طراوت در برابر شاعران نام‌آور و جوان بگشاید.

وی، فروغ فرخزاد را خالق زیباترین و جان‌دارترین نمونه‌های شعر نیمایی توصیف کرد و افزود: یادمان نرود ما یکی از بهترین نمونه‌های شعر طنز را نیز از فروغ داریم و آن شعر زیبا و شگفتی‌آفرین «ای مرز پرگهر» است که با قلم موشکاف و زیبای این شاعر، لحظه‌های نابی از زندگی مردمان معاصر را به تصویر می‌کشد و می‌توان گفت، فروغ با شعر «ای مرز پرگهر» فضای آینده شعر طنز را به درستی ترسیم کرده است.

طبایی با اشاره به آثار بر جای مانده از فروغ فرخزاد، گفت: اگرچه چندین مجموعه شعر از این شاعر بر جای مانده است اما طرفه آنکه فروغ با «تولدی دیگر»، زاده شد و با «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» به جاودانگی پیوست.

انتهای پیام/ ۳۳۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.