کد خبر : 138337
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
-

غیبت چشمگیر نمایندگان در جلسات اخیر مجلس/ آیا از داوطلبی در انتخابات ۱۴۰۲ منع می‌شوند؟

غیبت چشمگیر نمایندگان در جلسات اخیر مجلس/ آیا از داوطلبی در انتخابات ۱۴۰۲ منع می‌شوند؟
تصمیم‌گیری درباره مسائل کلان کشور و بحث‌های حساس و دقیق مانند تصویب کلیات و جزئیات برنامه هفتم توسعه در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، غیبت نماینده در این جلسات بسیار تعجب برانگیز است.

به گزارش سورپرس؛ با توجه به این که تصمیم گیری درباره مسائل کلان کشور و بحث‎های حساس و دقیق مانند تصویب کلیات و جزئیات برنامه هفتم توسعه که هر پنج سال یک بار لوایح برنامه توسعه در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و از نظر موضوع و محتوا، در راستای حل مشکلات کشور است، غیبت نماینده در این جلسات بسیار تعجب برانگیز است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر این که وکیل رأی دهندگان حوزه انتخابیه خود هستند، نماینده تمام مردم ایران نیز محسوب می‌شوند و حضور به موقع و فعال نمایندگان در صحن علنی مجلس در سرنوشت مردم بسیار اثرگذار است.

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح چهارشنبه (پنجم مهرماه) در هفته‌ای که گذشت با وجودی که دستور کار مجلس شورای اسلامی، بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه بود، ولی بعد از آغاز جلسه مجلس، تعداد زیادی از نمایندگان صحن مجلس را ترک کردند.

موضوع حضور نداشتن بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان در صحن علنی مجلس باعث شد که حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور رئیس وقت اداره مجلس به این موضوع انتقاد کند، چرا که تعداد ۹۰ نفر از نمایندگان در صحن علنی مجلس غایب بودند و با احتساب نمایندگانی که همراه رئیس مجلس برای شرکت در اجلاس بریکس بودند، تعداد غایبان در صحن بیش از ۹۰ نفر بود که بیش از یک سوم نمایندگان را شامل می‌شود.

طبق آیین‎ نامه مجلس، حضور ۱۹۴ نماینده از تعداد ۲۸۶ نماینده فعلی برای رسمیت یافتن جلسات علنی، شرط لازم است، با توجه به این که تصمیم گیری درباره مسائل کلان کشور و بحث‎های حساس و دقیق مانند تصویب کلیات و جزئیات برنامه هفتم توسعه که هر پنج سال یک بار لوایح برنامه توسعه در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و از نظر موضوع و محتوا، در راستای حل مشکلات کشور است، غیبت نماینده در این جلسات بسیار تعجب برانگیز است.

نمایندگانی که به عنوان وکیل مردم در صحن علنی مجلس حضور نداشته باشد مانند وکیلی است که صیانت از حقوق موکل برایش اهمیتی ندارد، در نتیجه لطمات جبران ناپذیری را به موکل خود تحمیل می‌کند و با علم به وظایف خود نمی‌تواند مدعی سهوی بودن غیاب و وظایف نمایندگی خود در جلسه باشد.

نمایندگانی که در صحن علنی مجلس حاضر نیستند، به فرض انجام وظایف نمایندگی در مناطق مختلف، در واقع می‌توان گفت به رأی آوردن و رأی نیاوردن موضوعی که به صلاح کشور و مردم نیست، بی توجه هستند و باید دید اهمیت کدام وظیفه یا ابزار برای انجام کدام وظیفه بالاتر است؟

حضور در صحن علنی یا رسیدگی به امور خارج از صحن مجلس؟

در جلسه علنی نوبت صبح چهارشنبه، پنجم مهرماه حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به علت غیاب نمایندگان پیشنهاد داد: هیأت رئیسه آمادگی داشته باشد تا مسئول ثبت اسامی غایبین، اسامی نمایندگان غایب در جلسه صبح را در جلسه بعد از ظهر صحن قرائت کند و اسامی نمایندگان غایب در جلسه عصر نیز در پایان همان جلسه قرائت شود تا مردم، نمایندگان خوبی که وقت می‌گذارند و در صحن حضور دارند را از سایر نمایندگان تشخیص دهند.

اگر چه اسامی غایبین و متاخرین در ابتدای هرجلسه اعلام می‌شود، اما این راهکار نتوانست چاره ساز باشد و مشکل همچنان باقی است. پیشنهاد ذوالنوری برای تغییر رویه ثبت اسامی غایبین می‌تواند در کنار استفاده از برخی اهرم‎های قانونی و نظارتی و اصلاح آیین نامه داخلی مجلس ممکن است بتواند کارساز و راه حلی برای حضور نمایندگان د رجلسات علنی مجلس به طور منظم باشد، شاید با ذکر اسامی غایبین در وسط جلسه، تعداد غایبین به طور واضح و کامل قرائت شود تا به قول نایب رئیس مجلس مردم، نمایندگان خوبی که وقت می‌گذارند و در صحن حضور دارند را از سایر نمایندگان تشخیص دهند.

حال باید پرسید که وقتی بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان در هنگام بررسی برنامه‌ای برای پنچ سال آینده کشور، در صحن حضور ندارند و در واقع نمایندگان غایب و کم کار مجلس محسوب می‌شوند، باز در انتخابات مجلس دوازدهم داوطلب می‌شوند؟.

در مفاد ۸۶ تا ۸۹ آیین نامه داخلی مجلس به موضوع تاخیر و غیبت نمایندگان اشاره شده که بر اساس ماده ۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلس نماینده‌ای که بیش از یکصد ساعت متوالی یا ۲۵۰ ساعت غیرمتوالی از اوقات رسمی جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک سال غیبت نماید، مستعفی شناخته خواهد شد.

همچنین نماینده‌ای که به علت ناتوانی جسمی و یا بیماری بیش از چهار ماه در یک سال غیبت موجه داشته باشد بنا به درخواست ۳۰ نفر از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان حاضر مبنی بر عجز وی از ایفای وظایف نمایندگی، سمت نمایندگی خود را از دست می‌دهد.

همچنین بر اساس ماده ۸۷ این آیین‌نامه به غیبت و تأخیر غیرموجه حقوق تعلق نمی‌گیرد.

طبق ماده ۸۸ نیز محاسبه ساعات غیبت در کمیسیون‌ها با رؤسای کمیسیون‌ها و در جلسات رسمی مجلس با هیأت رئیسه می‌باشد و در هر ۲ صورت، اعلان رسمی غیبت با هیأت رئیسه مجلس خواهد بود. هیأت رئیسه موظف است غیبت و تأخیر غیرموجه نمایندگان در کمیسیون‌ها را هر ماه به اطلاع نمایندگان برساند.

در ماده ۸۹- آمده است که غیبت، تأخیر غیرموجه نمایندگان پیش از پایان جلسه مجلس اعلان و درصورت مذاکرات مجلس ثبت خواهد شد.

تبصره: غیبت غیرموجه از ۲ جلسه کمیسیون در حکم غیبت از یک جلسه رسمی مجلس می‌باشد.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.