کد خبر : 115851
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
-

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر ساتبا به سورپرس خبر داد:

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از مرز ۱۰۰۰ مگاوات گذشت

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از مرز ۱۰۰۰ مگاوات گذشت
مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ساتبا گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نصب شده در کشور از مرز 1000 مگاوات گذشت.

جعفر محمدنژاد سیگارودی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی سورپرس، از افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نصب شده در کشور به ۱۰۴۳ مگاوات خبر داد و اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی وزارت نیرو، ۱۰۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان دولت سیزدهم احداث می‌شود که ۷۰۰۰ مگاوات آن نیروگاه خورشیدی و ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به عدم تحقق برنامه های پیشین برای توسعه ظرفیت تجدیدپذیرها در کشور، ضمانت اجرایی برای تحقق این هدفگذاری چیست؟ گفت: موانعی که در مدل قبلی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر وجود داشت، در مدل جدید برطرف شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ساتبا، تصریح کرد: در مدل جدید به لحاظ زیرساختی، مالی و تخصصی، توانمندی لازم برای احداث این ۱۰۰۰۰ مگاوات در کشور وجود دارد اما تنها بخشی که ممکن است ما را در تحقق این هدفگذاری کمی نگران کند، از سمت وزارت نفت است.

محمدنژاد سیگارودی ادامه داد: مدل مالی برای احداث این ۱۰۰۰۰ مگاوات از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر است و وزارت نفت بر حسب قانون مکلف است منابع مالی لازم را از محل صرفه‌جویی سوخت واگذار کند.

وی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، شورای اقتصاد مجوز احداث ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ۲ سال آینده را صادر کرده است. ساتبا نیز بر مبنای این مجوز، فراخوان مناقصه داده است که در مرحله اول برندگان ۱۴۳۰ مگاوات مشخص شده‌اند و از هفته پیش واگذاری زمین به آنها شروع شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ساتبا، افزود: برای احداث نیروگاه‌های بادی هم درخواست خود را به شورای اقتصاد ارایه کردیم و امیدواریم در فاز اول، مجوز احداث حداقل ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی برای ۲ سال آینده صادر شود.

محمدنژاد سیگارودی در پایان تاکید کرد: چنانچه وزارت نفت به تعهد خود برای تامین مالی احداث نیروگاه‌ها از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در زمان مقرر عمل کند، امکان توسعه ظرفیت تجدیدپذیرها تا ۱۲ و حتی ۱۳ هزار مگاوات در پایان دولت سیزدهم وجود دارد.

گفت‌وگو از: سیداحمد طبایی

انتهای پیام/۳۳۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.