کد خبر : 44387
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
-

ضعف در ایجاد اشتغال برای معلولین استان البرز مشهود است

ضعف در ایجاد اشتغال برای معلولین استان البرز مشهود است
استان البرز به واسطه موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌هایی که دارد در حال حاضر 2 هزار معلول را در خود جای داده و این افراد در البرز زندگی می‌کنند.

به گزارش سورپرس، معلولان بخشی از افراد جامعه ایران هستند که در بین آنها استعدادهای شگرف دیده می‌شود  و برخی از آنها به انجام کارهای خارق العاده که حتی از دست افراد سالم بر نمی‌آید نیز شهره هستند.

در این بین برخی از معلولیت‌های خاص و ناتوانی‌های مختلف جسمی شاید در ظاهر نمود بارز داشته باشد اما باطن افراد معلول و ناتوان جسمی گویای استعداد و نبوغ ذاتی آنها است.

شعار معلولیت محدودیت نیست را بارها و بارها شنیده‌ایم اما در عمل آن چیزی که وجود دارد خلاف این شعار است و با یک نگاه اجمالی می‌بینیم که این قشر از جامعه با محدودیت‌های بی شماری دست و پنجه نرم می‌کنند، محدودیت‌هایی از جمله فضاسازی‌های نامناسب در سطح شهر و مراکز درمانی و بهزیستی که به نوعی متعلق به همین افراد است.

استان البرز به واسطه موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌هایی که دارد در حال حاضر ۲ هزار معلول را در خود جای داده و این افراد در البرز زندگی می‌کنند.

مشکل تردد معلولان در شهر کرج نیز به یکی از معضلات این افراد تبدیل شده و علی رغم شعارهای متعدد این اقدامات سطح انتظارات معلولان را برآورده نکرده است.

جدا از فضاسازی‌های نامناسب مشکل اصلی که امروز افراد معلول با آن دست و پنجه نرم می‌کنند معضل اشتغال است که حتی گریبان معلولان دارای تحصیلات دانشگاهی و دارای مهارت را گرفته و سبب گلایه این قشر شده است.

به طور طبع یک فرد معلول دارای شرایط خاص فیزیکی است که با اندکی بهینه سازی و مناسب سازی این امکان را می‌توان برای آنها فراهم کرد تا مانند دیگر افراد جامعه بتوانند بر روی پای خودشان ایستاده و به قول معروف گلیم شان را از آب بیرون بکشند.

نرگس گمینی یک جوان دارای معلولیت خاص  در گفت‌وگویی خبری، اظهار داشت: معلولان جزو افراد خاص جامعه هستند که با اندکی توجه می‌توان مشکلات آنها را برطرف و روحیه خود باوری را در این افراد تقویت کرد.

وی با بیان اینکه به جرئت می‌توان گفت که اشتغال برای معلولان در استان البرز صفر است، افزود: با وجود مهارت به مکان‌های مختلفی برای یافتن شغل مراجعه کرده‌ ام اما بارها و بارها نه تنها من بلکه خیلی از افرادی که مانند بنده مشکل جسمی دارند با پاسخ منفی مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه به این قشر توجه نمی شود، تصریح کرد: فقط کافی است به  مراکز بهزیستی سری بزنید تا  ببینید چند نفر نیروی معلول در آنجا در حال فعالیت است؟ فرقی نمی‌کند ادارات خصوصی و یا دولتی هر کدام را بروید و ببینید به حرفم می‌رسید.

گمینی گفت: به ما وام اشتغال ۵۰ میلیونی می‌دهند این خوب است اما از کجا ۲ تا سه ضامن کارمند و گواهی کسر حقوق بیاورم؟

وی ادامه داد: جلوی در برخی پارک و بیمارستان‌ها مکان‌های مخصوص برای جای پارک معلولان در نظر گرفته شده اما همین امروز که کار بانکی داشته علی رغم بودن محل پارک خودروها دیگر در آنجا پارک شده بودند و هیچ کس هم به این موضوع توجهی نکرد.

تمام پروژه های عمرانی بوشهر منطبق با شرایط معلولین است.

دیگر معلول البرزی نیز که تمایلی به آوردن نامش تاییدندارد،گفت: خودروی بنده پلاک ویژه است نمی‌توانم خیلی در صف بنزین و یا بانک بمانم اما کافی است که با وجود معلولیتی که دارم بخواهم کارم زودتر تمام شود آن موقع است که چه حرف‌هایی که نمی‌شنویم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های درمان معلولان در این شرایط بسیار بالا و کمرشکن تاییداست،گفت:بسیاری از افراد معلول بیمه نیستند و لازم است که طرحی و یا لایحه ای از سوی مجلس و دولت برای حمایت از معلولان تصویب و اجرا شود.

وی گفت: کفش طبی مورد نیاز یک معلول آن هم با کیفیت پایین حداقل چهار میلیون تومان است، با نداشتن بیمه و شغل و با وضعیت اقتصادی موجود چگونه تاییدمیتوانیم از پس این هزینه‌ها بر بیاییم.

اینها بخشی از صحبت های ۲ فردی بود که دارای معلولیت جسمی هستند و به نوعی معلولیت شان سبب محدودیت‌های بسیاری برای آنها شده است.

اما در بین تمام این واقعیت‌ها که نمی توان آنها را منکر شد افرادی در جامعه ما وجود دارند که به خوبی به این باور رسیدند که معلولان ظرفیت‌هایی هستند که می توان از آنها به خوبی بهره برد.

نمونه مثال یک کارخانه تولید لامپ‌های ال.ای .دی در منطقه ویژه اقتصادی پیام است که بیش از ۸۰ درصد نیروهای آن را زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت های جسمی تشکیل می‌دهند.

دختر جوانی که این واحد تولیدی مشغول به فعالیت است در گفت‌وگویی عنوان می‌کند بارها به ادارات دولتی و خصوصی زیادی برای یافتن یک شغل مراجعه کردم، اما هر بار دست خالی برگشتم.

وی که خود را زهرا معرفی می‌کند افزود:  خواست خدا بود که علی رغم همه سختی‌های پیدا کردن شغل در این واحد مشغول به کار شوم.

وی ادامه داد: ناتوانی جسمی ام در این واحد تولیدی سبب نشد که توانمندی‌هایم دیده نشود و در یک مدت زمان کوتاه توانستم بعد از نشان دادن قابلیت‌هایم به عنوان مدیر خط تولید معرفی شوم.

زهرا می‌گوید: دوستان زیادی دارم که مشکلات جسمی دارند و هنور موفق نشده اند که کاری پیدا کرده تا بیشتر از این حس سربار بودن نداشته باشند اما خیلی هایشان هنوز موفق نشدند.

در  شهرک‌های صنعتی این استان نیز شاهد فعالیت واحدهایی از این دست هستیم که تنها محدودیت معلولان را نمی بینند و با اندکی مناسب سازی فضای کاری برای این قشر از جامعه  اشتغال ایجاد کرده اند.

این فضا توسط برخی از واحدها در حالی در شهرک‌های صنعتی البرز مهیا شده که سرپرست شرکت شهرک های صنعتی البرز بر این باور است که نیاز است تا توجه بیشتری به معلولان و یا افرادی مانند زنان سرپرست خانوار که با مشکلات اقتصادی زیادی گریبانگیر هستند از سوی واحدهای تولیدی صورت گیرد.

علی مهدی پور، سرپرست شهرک های صنعتی استان البرز با بیان اینکه معلولان می توانند در تولید نقش آفرین تاییدباشند،افزود: ما نیز به عنوان متولی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم ضمن حمایت از این واحدها اقداماتی از جمله مناسب سازی برای این افراد انجام دهیم.

وی با اشاره به وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی البرز عنوان کرد: ظرفیت اشتغال بسیاری در این واحدها وجود دارد که بخشی از آن می تواند به افراد دارای معلولیت جسمی که توانمندی‌های بسیاری نیز دارند اختصاص یابد.

مهدی پور گفت: در شهرک‌های صنعتی نظرآباد و سپهر شاهد حضور این افراد در واحدهای تولیدی هستیم افرادی که به جرئت می‌توان گفت که بسیار توانمندتر هستند و قابلیت‌های بسیاری دارند.

البته نمی‌توان اقدامات دستگاه‌های دولتی از جمله بهزیستی را نیز منکر شد اگر چه طبق گفته خود معلولان این امکانات و اقدامات جوابگو نیست و نیاز به تسهیل‌گری بیشتری دارد.

اسدالله حیدری مدیر کل بهزیستی البرز نیز در این خصوص با اشاره به ارائه مشوق به کارفرمایان برای اشتغال معلولان، گفت: کمک هزینه کارفرمایی، کمک هزینه خویش فرمایی و یا یارانه ارتقای کارآیی از جمله اقداماتی است که به عنوان مشوق برای این کارفرمایان در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: همچنین طبق بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۹ امسال برای اشتغال این افراد به استان البرز حدود ۵۹ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که با هدف تسهیل‌گری و اشتغال معلولان به کارفرماها و یا افراد دارای مدارک فنی و حرفه ای و یا مجوز فعالیت در صنف مربوطه پرداخت می‌شود.

حیدری گفت: در مجموع تاکنون هزار و ۱۸۲ نفر برای دریافت این وام به بانک‌های عامل معرفی شده تا بتوانند از این تسهیلات با هدف تسهیل‌گری اشتغال بهره مند شوند.

در حال حاضر گوشه ای از مشکلات امروزی بخشی از جامعه به نام معلولان هستند مشکلاتی که حل شان عزم جدی از سوی بخش خصوصی و دولتی می‌خواهد تا بتوان این افراد را که دارای توانایی‌های بسیار هستند را هر چه بیشتر به کار گرفت.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.