کد خبر : 99875
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
-

ضرورت توجه به صنعت تجهیزات پزشکی کشور با تمرکز بر تولید

ضرورت توجه به صنعت تجهیزات پزشکی کشور با تمرکز بر تولید
رقابت های کاذب و غیر مولد به عنوان فعالیت هایی خسته کننده، پویایی تولیدکنندگان را به رخوتی همراه با نا امیدی و خستگی تبدیل خواهد کرد.

گروه اجتماعی سورپرس دکتر عبدالرضا هنری؛* از دیدگاه اینجانب صنعت تجهیزات پزشکی کشور دارای چندین فرصت استراتژیک و موارد قابل توجهی موانع و تهدیدهای بالقوه و بالفعل است. ضرورت خودکفایی و نیاز کشور به تمرکز بر تولید، یکی از اصلی ترین فرصت های است که هرچند در مرحله رویکرد و نگرش باقی مانده است ولی در سالهای بعد و بالاجبار وارد مرحله تاکتیکی و عملیاتی خواهد شد.

 

دومین فرصت فراروی تولیدکنندگان این صنعت، امکان توسعه صادرات و خلق و ظهور بازارهای مصرفی منطقه ای و صادراتی است که در سالهای پیش رو بیش از این روزها مورد توجه دولت ها قرار خواهد گرفت و همانند تولید-محوری،صادرات-گرایی نیز به ضرورتی انکار ناپذیر بدل خواهد شد.

 

در مقابل و در محیط کلان و عملیاتی شرکت های تولیدی تجهیزات پزشکی،سه محدودیت یا مانع اصلی نیز مشاهده میشود که عدم رفع آنها، لطمات عمیقی را بر پیکیره ین صنعت تحمیل خواهد نمود.

 

فرهنگ واردات-محوری و عدم حمایت عملی از تولید که در اذهان مدیران سازمانهای دولتی ریشه کرده است. این موضوع در ایجاد بروکراسی پیچیده صدور مجوزها، عدم حمایت از تولیدکننده در تخصیص ارز ترجیحی، عدم وجود بخشنامه های اختصاصی در وصول مطالبات تولیدکنندگان از مراکز درمانی و… قابل مشاهده است.

 

رقابت های کاذب و غیر مولد به عنوان فعالیت هایی خسته کننده، پویایی تولیدکنندگان را به رخوتی همراه با نا امیدی و خستگی تبدیل خواهد کرد. هرچند که واردکنندگان در این رقابت غیر مفید، نقش اصلی را دارند ولی عدم انسجام کافی تولیدکنندگان و بی نظمی های ناشی از رقابت های زیان آور، از جمله موانعی هستند که توان روحی، فنی و مدیریتی هر کسب و کاری را در این صنعتی به راحتی تضعیف خواهد نمود.

 

افزایش هزینه های تولید به حدی است که امسال در مقایسه با سال گذشته، تورم تولیدکننده به عدد ۶۴% رسیده است. این مورد جمله خطراتی است که می تواند کیفیت کالاها را هدف قرار داده و عرصه را برای واردات باز نماید. البته مسئولیت پذیری اجتماعی تولیدکنندگان، همواره مانع افت کیفیت بوده و این سرداران اقتصادی در هیچ مقطعی، روند توسعه و تضمین کیفیت را رها نکردند.

 

لازمه بهره گیری از فرصت ها و مقابله با موانع، تقویت قوت ها و حرس کردن ضعف ها است. اقدامات هماهنگ و مدبرانه شرکت تولیدی و انسجام برنامه ها در تشکل ها و انجمن ها از جمله راهکارهای میان مدت در این عرصه است.ولی مدیران محترم دولتی نیز لازم است با هوشمندی کافی و درایت در کاستن عوامل اصلی زایش تهدیدها و موانع، با مدیران تولیدی هم عمل شوند و نقش تسهیل گری و پشتیبانی کنندگی خود را به درستی ایفا نمایند.چرا که به عمل کار برآید…

 

* مدیر عامل شرکت سلامت گستران پردیس پارت

*رئیس کارگروه کالاهای مصرفی،بیهوشی و تنفسی

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.