کد خبر : 35506
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
-

صدور ویزا برای گردشگران خارجی هنوز به قطعیت نرسیده است

صدور ویزا برای گردشگران خارجی هنوز به قطعیت نرسیده است
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در رابطه با سخنان وزیر میراث فرهنگی مبنی بر نظر موافق وزارت بهداشت برای صدور ویزای گردشگران خارجی، گفت: این موضوع صحبت بین دو وزیر بوده و هنوز نامه رسمی در این رابطه ابلاغ نشده است.
به گزارش سورپرس، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست در جلسه شورای مدیران این وزارتخانه از نظر موافق وزارت بهداشت در خصوص سفر مسئولانه و صدور ویزا برای تور‌های گروهی خارجی خبر داد. وی در این رابطه اظهار کرد: در صحبت‌هایی که با وزیر بهداشت داشتم، آقای دکتر نمکی نیز موافق این موضوع بود که آنچه باعث شیوع کرونا می‌شود، سفر‌های انبوهی است که تحت نظارت ما نیست، از این رو ایشان نیز موافق بود که موضوع سفر هوشمند یا همان سفر مسئولانه مورد توجه قرار گیرد تا شاهد این باشیم که اگر هم قرار است سفری انجام شود حتماً تحت نظارت این وزارتخانه باشد و باعث انتقال ویروس کرونا و گسترش این بیماری نشود.

وی همچنین در رابطه با صدور ویزا برای گردشگران خارجی نیز گفت: گردشگران خارجی زمانی که با تور و به صورت گروهی به ایران سفر کنند از نظر سلامت بررسی می‌شوند و تمام دستور‌العمل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد و از مراکز و تأسیسات رسمی تحت نظارت این وزارتخانه که تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، استفاده خواهند کرد.

سعید هاشم‌زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، در گفت‌وگویی خبری، در رابطه با سخنان وزیر میراث فرهنگی، اظهار کرد: هنوز در خصوص وضعیت گردشگری کشور چیزی به ما ابلاغ نشده است و این مباحث صرفاً در حد صحبت بین دو وزیر بوده است و هیچ نامه رسمی یا تصمیمی ابلاغ نشده است.

وی در ادامه در رابطه با وضعیت گردشگری سلامت در کشور طی دوران کرونا نیز اظهار کرد: در حال تدوین شیوه‌نامه‌ای برای پذیرش گردشگران سلامت در این دوران هستیم. چنانچه این شیوه‌نامه از سوی معاون وزیر یا شخص وزیر مورد تأیید قرار گیرد، پذیرش گردشگر سلامت و ورود بیمار خارجی در دوران کرونا ساز و کار مشخصی پیدا می‌کند و نظام‌مند می‌شود.

هاشم‌زاده با بیان اینکه از بیمارستان‌ها درخواست شده تا اقداماتی را در خصوص پذیرش گردشگران خارجی انجام دهند، گفت: از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درخواست کرده‌ایم تا براساس پروتکل‌هایی که قبلاً به آن‌ها ابلاغ شده است گزارشی از عمل به این دستورالعمل‌ها را ارائه کند و در صورت تأیید دانشگاه علوم پزشکی مربوطه چنانچه این بیمارستان‌ها به پروتکل‌های ابلاغ شده عمل کرده باشند، مجاز به پذیرش بیمار خارجی هستند.

وی در رابطه با میزان خسارت‌های وارده به گردشگری سلامت در اثر کرونا نیز گفت: درآمد کشور از گردشگری سلامت در سال ۹۷ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود؛ این میزان در سال ۹۸ بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد، اگر درآمد سال ۹۸ را حدود دو میلیارد دلار در نظر بگیریم حداقل تا امروز که حدود نیمی از سال ۹۹ سپری شده است، نیمی از این درآمد نیز از بین رفته است.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در رابطه با ساز و کار جبران خسارت به این حوزه از گردشگری کشور، گفت: در همه کشور‌ها پروتکل‌هایی را طراحی کرده‌اند تا ورود و خروج گردشگران سلامت براساس این پروتکل‌ها باشد و همانگونه که گفته شد ما نیز پروتکل‌ها را تدوین کرده‌ایم. یکسری اقدامات حمایتی نیز برای مراکز درمانی و شرکت‌های تسهیل‌گر در نظر گرفته شده است و امیدواریم با کنترل یا از بین رفتن کرونا، به وضعیت سابق بازگردیم. البته  نمی‌توان سازوکار خاصی برای جبران خسارت در نظر گرفت تا کل خسارت وارده شده به بدنه گردشگری جبران شود.

هاشم‌زاده در ادامه با بیان اینکه کرونا و گردشگری قابل تجمیع نیستند، گفت: این موضوع به ویژه در حوزه گردشگری سلامت نمود بیشتری داد، اگر کشور‌های همسایه مانند عراق، آذربایجان و .. که بازار سنتی کشور ما هستند اگر بخواهیم مرز‌ها را ببنیدم مردم این کشور‌ها از لحاظ بهداشتی و درمانی دچار مشکل می‌شوند و غیر از آن نیز مراکز درمانی پذیرای گردشگر سلامت و بخش‌های دیگر گردشگری نیز دچار چالش اقتصادی می‌شوند. بر همین اساس تجمیع کرونا و گردشگری نیاز به مهندسی خاص دارد و ما نیز به دنبال آن هستیم.

وی افزود: اگر بتوانیم مراکز را محدود و کنترل کرد و مانع ورود افراد بی‌صلاحیت در این حوزه شد، می‌توان به صورت کنترل شده و ایمن خدمات پزشکی را به کشور‌های همسایه نیز ارائه کرد.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.