کد خبر : 49277
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
-

سیاست‌های اردوغان منطقه را به چالش می‌کشاند

سیاست‌های اردوغان منطقه را به چالش می‌کشاند
هشت سال دفاع مقدس گواه بر این ادعاست که ملت غیور ایران هرگز در برابر یاوه گویی‌های بیگانگان، چه همسایه باشند و چه نباشند تاب و تحمل ندارند.

گروه بین‌الملل سورپرس– علی عبدالصمدی؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه چند روز پیش در رأس هیاتی بلند پایه وارد جمهوری آذربایجان شد و در جشن پیروزی آذربایجان در آزادسازی مناطق محل مناقشه قره‌باغ اقدام خواندن شعری به زبان آذری درباره‌ی رود ارس کرد.

در این شعر، ساکنین آن سوی رود ارس (که در عهدنامه ننگین ترکمانچای و گلستان به روس‌ها واگذار شده است) به‌عنوان دوست دور افتاده و جدا شده خطاب می‌شوند؛ اما خواندن این شعر توسط اردوغان در آن سوی ارس باعث برخی برداشت‌های غلط در فضای ژئوپولیتیک منطقه شد. چند نکته‌ی حائز اهمیت در همین اقدام «اردوغان» شایان ذکر است؛

نخست اینکه معمولا در دیدار‌های سیاسی مقامات بلندپایه کشور‌ها به خصوص در سطح ریاست جمهوری یا نخست وزیری، مشاعره محلی از اعراب ندارد؛ حتی اگر مانند ایران و افغانستان هم زبان باشند.

دوم اینکه زبان آذری ریشه در ایران کهن دارد که البته با زبان ترکی آمیخته شده و به شکل کنونی‌اش تکلم می‌شود در صورتی که زبان ترکی استانبولی، اصالت ترکی خود را حفظ کرده است. با توجه به رخنه‌ی زبان ترکی مغولی در زبان آذری (که به لحاظ تاریخی ریشه در زبان پهلوی، منسوب به منطقه‌ی پهله در دوران ساسانیان دارد)، قدر مسلم ترک‌ها و آذری‌ها تا حدودی زبان یکدیگر را می‌فهمند. وقتی ریشه‌ی یک زبان متعلق به ایران عزیز ماست، پس منطقه‌ای که مورد بحث است نیز ریشه در ایران دارد. هنوز بقایایی از آتشکده‌های دوران ساسانی در شهر باکو با نام‌ها و شناسه‌های جعلی پا بر جا هستند. شاید باورش غیر ممکن باشد که برخی از پان ترکیست‌های ترکیه یا آذربایجان بر آنند تا زرتشت، پیامبر ایران باستان را ترک جلوه دهند.

باید بر اردوغان متذکر شد که طی عهدنامه‌های ترکمنچای و گلستان در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار بود که طی این دو عهدنامه‌ بسیاری از شهر‌های منطقه‌ی قفقاز که از قدیم الایام متعلق به ایران بود، با بی‌تدبیری پادشاه و زمامداران امور کشوری و لشگری به بیگانگان واگذار شد. باید متذکر شد که چندی قبل نیز همین آقای رییس جمهور ترکیه، از قبرس نیز به عنوان خاک خود نام برده بود که البته در آنجا طبع شعر ایشان هنوز متجلی نشده بود!

رجب طیب اردوغان این روز‌ها سودای احیاء امپراطوری عثمانی را در سرمی‌پروراند، ولی هرگز نباید فراموش کند که همین امپراطوری در جنگ چالدران از کدام ارتش مقتدر دنیا شکست خورد؟! و عقب نشینی کرد. شخص یاد شده در کشور خود محبوبیت سابق را ندارد و اکثر سیاست‌های دولتش در قبال اکراد با تبعیض و سیاست‌های بابرابر همراه بوده است.

آذربایجان سرزمین ستارخان و باقرخانهاست که خاک خوردند، ولی خاک ندادند. امثال رجب طیب اردوغان‌ها آمدند و رفتند، اما ایران ما پا بر جاست. مقتدرتر از همیشه. شیرزنان و دلیرمردان ایران همواره با کشور‌های همسایه از در دوستی درآمده اند، اما مبادا روز رزم از راه برسد. هشت سال دفاع مقدس گواه بر این ادعاست که ملت غیور ایران هرگز در برابر یاوه گویی‌های بیگانگان، چه همسایه باشند و چه نباشند تاب و تحمل ندارند.

 

انتهای پیام/ ۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.