کد خبر : 27565
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
-

سفر ساکنان شرق اوکراین به روسیه برای شرکت در همه‌پرسی

سفر ساکنان شرق اوکراین به روسیه برای شرکت در همه‌پرسی
ساکنان مناطق تحت کنترل جدایی طلبان در شرق اوکراین که شهروندی روسیه را دارند به خاک این کشور سفر کردند تا در همه‌پرسی این کشور شرکت کنند.

به گزارش سورپرس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های دو جمهوری جدایی طلب لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین به تدارک چند اتوبوس برای منتقل کردن ساکنان آنجا به حوزه‌های رای گیری در منطقه روستوف روسیه پرداختند.

بسیاری معتقدند که این بخشی از یک تلاش گسترده روسیه برای تقویت حضور رای دهندگان در همه پرسی مربوط به این اصلاحات مناقشه برانگیز است.

صبح جمعه ده‌ها تن در محل یک پایانه اتوبوسرانی در شهر دونتسک، تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین، تجمع کردند تا سوار اتوبوسی به مقصد روسیه شوند. برخی از رای دهندگان به آسوشیتدپرس گفتند که این اصلاحات قانون اساسی روسیه باعث افزایش اختیارات مقام‌های این کشور و برقرار کردن صلح در مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین می‌شوند.

برخی دیگر نیز اظهار امیدواری کردند که این تغییرات به جمهوری‌های تحت کنترل جدایی طلبان اجازه دهد تبدیل به بخشی از روسیه شوند.

روز پنج‌شنبه حوزه‌های رای گیری در روسیه به منظور یک همه‌پرسی یک هفته‌ای بر سر مجموعه اصلاحات پیشنهاد پوتین در خصوص قانون اساسی این کشور در ماه ژانویه باز شدند. این اصلاحات قرار است با اعمال تغییر در قانون اساسی روسیه به پوتین ۶۷ ساله که بالغ بر دو دهه بر روسیه حکمرانی کرده اجازه دهد تا برای دو دور شش ساله دیگر بعد از خاتمه دور فعلی در سال ۲۰۲۴، رئیس جمهوری کشورش شود.

ولادیمیر فرولوف، تحلیلگر مستقل امور خارجی اظهار کرد: مقام‌های روسیه در ماه جاری میلادی تلاش گسترده‌ای کردند تا رای‌دهندگان را به آمدن به حوزه‌های رای گیری همزمان با تداوم شیوع کروناویروس ترغیب کنند. اجازه دادن به ساکنان شرق اوکراین به منظور شرکت در این همه پرسی بخشی از این تلاش است.

او خاطرنشان کرد: مقام‌های روسیه دل مشغولی نتایج این همه پرسی را دارند و مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین می‌توانند در انجام یک “رای گیری قابل مدیریت” شریک باشند.

سال گذشته میلادی بالغ بر ۲۲۰ هزار اوکراینی ساکن مناطق تحت کنترل شورشیان جدایی طلب شرق اوکراین در پی امضای حکمی از سوی ولادیمیر پوتین با هدف تسریع در رسیدگی به درخواست‌های شهروندی ساکنان جمهوری‌های خودخوانده این حوزه، گذرنامه روسی دریافت کردند.

به گفته ویکتور وودولاتسکی، قانونگذار روس، بیش از ۱۵۰ هزار تن از ساکنان شرق اوکراین ابراز تمایل کردند تا در همه پرسی مربوط به اصلاحات قانون اساسی روسیه رای دهند.

مرزهای روسیه از اواخر ماه مارس تاکنون در پی شیوع کروناویروس بسته ماندند اما به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، رویه‌هایی برای اجازه به ورود شهروندان روس به کشورشان در کار است.

به گفته مقام‌های جدایی طلبان، ۱۲ حوزه رای گیری در منطقه روستوف روسیه، جایی که ساکنان شرق اوکراین می‌توانند در آنجا در همه پرسی رای دهند، وجود دارند. یک کمیسیون منطقه‌ای انتخابات به آسوشیتدپرس تایید کرد که حوزه‌های رای گیری برای شهروندان روس که نامشان به عنوان ساکن کشور ثبت نشده در سراسر این منطقه فعال هستد.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.