کد خبر : 41374
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
-

سفر رییس بانک مرکزی ایران موفقیت آمیز بود

سفر رییس بانک مرکزی ایران موفقیت آمیز بود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به عراق با محوریت پول‌های بلوکه شده ایران، موفقیت آمیز بود.

به گزارش سورپرس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول، درباره سفر هفته گذشته همتی رئیس کل بانک مرکزی به عراق و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران، افزود: بر اساس توضیحات بانک مرکزی این سفر موفقیت آمیز بوده است.
خطیب زاده در ادامه، درباره لغو تحریم تسلیحاتی و اینکه گفته می‌شود ایران داوطلبانه این تحریم‌های تسلیحانی را پذیرفته است، گفت: دیروز تحریم ۱۳ ساله لغو شد؛ روایت مذاکرات هسته‌ای روایت خواندنی درباره شکوه دیپلمات‌های ما است.
وی بابیان اینکه در خصوص تحریم‌های تسلیحاتی طرف غربی حاضر به مذاکره نبود، افزود: آمریکا هم خواهان تحریم نامحدود بود. آخرین موضوعی که مورد توافق بود همین تحریم‌ها بوده که نهایتا تحریم به محدودیت تبدیل شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: در مذاکرات، طرف مقابل چیزی را تقدیم نمی‌کند، جمهوری اسلامی ایران در این سال ها، سیاست دفاعی و سیاست‌های منطقه‌ای اش را تغییر نداده است.
خطیب زاده با اشاره به اینکه آمریکا می‌خواهد در همه حوزه‌های تسلیحاتی دارویی، غذا و … به ایران فشار بیاورد، تاکید کرد: دولت برای بی اثر کردن این فشار‌ها تلاش می‌کند.

 چاره‌ای جز پیروزی در برابر آمریکا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ملت ما در مقابل یک جنگ تحمیلی از سوی ایالات متحده قرار دارد. چاره‌ای جز پیروزی نیست و این پیروزی در بسیاری از ابعاد به دست آمده است.
سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، درباره مذاکرات ایران و اوکراین درباره سانحه هواپیما گفت: موضع ما درباره این اتفاق تلخ روشن است؛ از روز اول همکاری روشنی با همه داشتیم. کانادا طرف ما نیست و مذاکرات با خانواده‌ها و با اوکراینی‌ها در حال انجام است.
وی درباره رفتار بی ادبانه کانادا در ملاقات با مقامات ایرانی، تصریح کرد: آن‌ها در پشت در‌های بسته مودب‌تر هستند و پیشنهاد می‌کنیم در مقابل دوربین هم همانگونه مودب باشند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در بازار تسلیحات نیز گفت: وزارت دفاع باید به این سوال پاسخ بدهد. ما اقدام شتابزده‌ای نخواهیم داشت. ایران سالهاست خرید نظامی انجام نمی‌دهد.
وی با اشاره به هزینه‌های نظامی گسترده کشور‌های منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قدرتش را از مردم می‌گیرد و روزی که از مردم قدرت نگیرد به سراغ سلاح خواهد رفت که آن روز هم نخواهد آمد. سیاست مان در این مسئله “مسئولانه” است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد مناقشه قره باغ نیز با تاکید بر اینکه هر دو طرف باید برای پایان این درگیری اقدام کنند، گفت: نمی‌پذیریم که هیچ سری بریده شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره لغو تحریم‌ها که وعده برجام بود و همچنین نیازمندی‌های دارویی و لزوم تامین مالی آن اظهار داشت: ما از بدنه همین مردم هستیم درد ملت را می‌دانیم. ملت در یک جنگ تحمیلی از سوی ایالات متحده قرار دارند. چاره‌ای جز پیروزی نیست و این پیروزی در بسیاری از ابعاد به دست آمده است.
وی ادامه داد: تحریم تسلیحاتی ربطی به تحریم‌های آمریکا ندارد. ما درباره رفع تحریم‌های آمریکا دچار مشکلاتی بودیم، اما این ذره‌ای از مسئولیت دولت و حاکمیت کم نمی‌کند و تا آخرین لحظه به تلاش ادامه می‌دهیم.
خطیب زاده در ادامه با تکذیب این خبر که پول‌های ایران در چین بلوکه است گفت: پول‌های ایران در چین بلوکه نیست.
وی با اشاره به اینکه طبیعی است حتی با چین و روسیه مشکلاتی وجود داشته باشد، اظهار داشت: پول‌های ایران در چین در جهت منافع ایران به کار گرفته شده و این متفاوت با دارایی‌های بلوکه شده در کره جنوبی یا ژاپن است.

  آمادگی ایران برای کمک به گفتگو‌های صلح افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کمک موثری به گفتگو‌های اصیل بین الافغانی اعم از دولت، گروه‌های مختلف و طالبان داشته باشد.
خطیب زاده در ادامه نشست خبری خود درباره سفر آقای عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به تهران، افزود: آقای عبدالله ملاقات مفصلی با وزیر خارجه داشت و ملاقات‌هایی با مقامات ایرانی پیش بینی شده و محور تمامی ملاقات‌ها تحولات در افغانستان و گفتگو‌های بین الافغانی است.
وی افغانستان آباد، مستقل و توسعه یافته را به نفع همه منطقه دانست و تصریح کرد: در این راستا تمامی تلاش خود را انجام داده ایم و فکر می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کمک موثری به گفتگو‌های اصیل بین الافغانی اعم از دولت، گروه‌های مختلف و طالبان داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرد: این اظهارات نشان می‌دهد تحریم‌های یکجانبه موفق نبوده است.
خطیب زاده همچنین درباره اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر ایران بعد از انتخابات بخواهد با آمریکا مذاکره کند سخت‌تر خواهد بود، گفت: موضع ترامپ و ایالات متحده درباره مذاکره پاسخ داده‌ایم. مادامی که این کشور به این عقلانیت نرسد که سیاست‌ها و برنامه هایش بر ضد ملت ایران شکست خورده چیزی تغییر نخواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: منتظریم تا آمریکایی‌ها به شکست سیاست‌هایشان اعتراف کنند و متناسب با اتفاقات پیش رو پاسخ خواهیم داد.
وی درباره اصابت گلوله‌های حاصل از درگیری بین همسایگان شمال غربی ایران، گفت: خط قرمز ما امنیت شهروندان است. برخی توضیحات طرف مقابل شنیده شده و قابل قبول نبوده است و گفته‌ایم هرگونه تعرض به ایران پاسخ خواهد داده شد.
خطیب زاده درخصوص روابط ایران و چین هم اظهار داشت: درباره چین اخبار نادرست منتشر می‌شود. بسیاری از اخبار درباره روابط ایران و چین درست نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر امور خارجه به اروپا در آینده نیز گفت: سفر‌های ظریف به کشور‌های خارجی در شرایط کنونی تابع برنامه خاصی است. قرار بود آقای مونسان امروز در مسکو باشد، ولی به خاطر گسترش ویروس کرونا در روسیه این سفر انجام نشد.
وی در ادامه درباره جنگ سایبری علیه ایران گفت: در این جنگ ناتوان نیستیم. اما وزارت خارجه نباید در این باره پاسخ بدهد.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره نگرانی برخی از پایان تحریم تسلیحاتی، گفت: آنچه آن‌ها می‌ترسند بازگشت ایران به بازار گسترده فناوری و صادرات اقلام تسلیحاتی است. ۹۰ درصد نیاز‌های دفاعی ایران در داخل تولید می‌شود. ایران بیش از بازار خرید، پتانسیل صادرات دارد.
خطیب زاده درباره وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: امنیت خریدنی نیست؛ کالایی است که براساس رفتار کشور‌ها به صورت بومی تولید می‌شود. تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی را شاهدید. فاسدترین نخست‌وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی الان در صحنه سیاسی این رژیم قرار دارد.

جنایات آمریکا از ذهن ملت ایران پاک نخواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برای ایران پیروزی بایدن یا ترامپ در انتخابات آمریکا تفاوتی ندارد، گفت: جنایاتی که آمریکا مرتکب می‌شود از ذهن ملت ایران نخواهد رفت.
خطیب زاده در ادامه نشست خبری با خبرنگاران، درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ادعا‌ها مبنی بر تمایل ایران برای پیروزی جو بایدن، افزود: شما می‌شنوید فلان کشور مایل است ترامپ یا بایدن ببرد. این‌ها گمانه‌زنی‌هایی است که تحلیلگران براساس فرضیات خود می‌گذارند. ایران به خاطر استقلالی که دارد، بین ریاست جمهوری ترامپ و بایدن تفاوتی وجود ندارد.
وی افزود: البته ترامپ جنایت‌هایی مرتکب شده که بایدن تاکنون مرتکب نشده است. ما براساس اتفاقاتی که در آمریکا رخ خواهد داد، این اتفاقات را رصد و تصمیم گیری می‌کنیم، ولی این بدین معنا نیست که ذره‌ای علاقه داریم که چه کسی رئیس جمهور شود. ترامپ بهتر از همه می‌داند در چه باتلاقی خود را انداخته است.
خطیب زاده همچنین تاکید کرد: جنایاتی که آمریکا مرتکب می‌شود از ذهن ملت ایران نخواهد رفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران با ذره ذره پوست و خونشان در احقاق حقوق ملت ایران حاضر شده اند و باز هم حاضر خواهند شد.
خطیب زاده درباره ادعای منافقان مبنی بر پیدا شدن سایت هسته‌ای جدید در ایران، گفت: بخندید؛ این‌ها مباحث خنده‌دار است و جدی نگیرید.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما نگران فرزندان و عزیزان این ملت هستیم که توسط این گروهک فریب می‌خورند. دامان این ملت به روی همه آن‌هایی که برگردند، باز است. امروز به این بدبختی خود خاتمه دهند بهتر از فرداست.
خطیب زاده درباره آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی نیز گفت: منابع ما در کره جنوبی چند میلیارد دلار است و مذاکرات ما برای تخصیص و انتقال این منابع برای مواد مورد نیاز ایران از جمله دارو به کندی پیش می‌رود که این موضوع خیلی اذیت می‌کند.
وی افزود: وزارت بهداشت به صورت منظم و روزانه و هفته‌ای یک بار در حال رایزنی با طرف کره‌ای است. دولت کره جنوبی هر چه زودتر به تعهداتش عمل کند چراکه برای تاریخ روابط دو کشور بهتر است.
خطیب زاده در ادامه گفت: البته دستاورد‌های مثبتی وجود داشته، ولی بسیار ناچیز است و قابل قبول نیست و امیدواریم در شرایط سخت از منابع خود برای دارو و غذا استفاده کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تماس تلفنی آقای ظریف با همتای ژاپنی خود در هفته گذشته هم گفت: در این تماس تلفنی در ارتباط با مسائل دوجانبه و بین المللی گفتگو و رایزنی و بر اهمیت دسترسی ایران به منابع مالی خود در ژاپن تاکید شد، امیدواریم که طرف ژاپنی بر اساس قوانین و مقررات بین المللی به وظایف خود در این زمینه عمل کند.

انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.