کد خبر : 132221
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
-

تایید سرقت ادبی فیلمنامه «دیداردر وطن»/ تقاضای نویسنده اثر از مراجع قانونی

تایید سرقت ادبی فیلمنامه «دیداردر وطن»/ تقاضای نویسنده اثر از مراجع قانونی

ماهیان سرخ عنوان تغییر یافته فیلمنامه فاخر دیدار در وطن» ژانر دفاع مقدس نوشته تجلیل شده ای از  الیزا سعیدی است که در  خانه سینما سال ۱۳۹۷ به ثبت رسیده. به گزارش گروه فرهنگی سورپرس؛ ژانر این اثر دفاع مقدس و در مورد شهیدی است که طی داستانی علمی بر اساس کشف تصادفی استخوان جمجمه

ماهیان سرخ عنوان تغییر یافته فیلمنامه فاخر دیدار در وطن» ژانر دفاع مقدس نوشته تجلیل شده ای از  الیزا سعیدی است که در  خانه سینما سال ۱۳۹۷ به ثبت رسیده.

به گزارش گروه فرهنگی سورپرس؛ ژانر این اثر دفاع مقدس و در مورد شهیدی است که طی داستانی علمی بر اساس کشف تصادفی استخوان جمجمه یک جوان عرب ­از میان استخوان های شهدای غواص توسط یک زن استخوان شناس مورد مطالعه قرار می گیرد و به حقایقی می رسد.

در حقیقت این سرقت ادبی چه گذشت؟  ماجرا این است که  الیزا سعیدی که در کنار فعالیت های هنرهای زیبا و هنر هفتم، باستان شناس و پژوهشگر استخوان های پیش از تاریخ است در سال ۱۳۹۷ به دعوت معاونت دانشگاه تهران و مدیر باستان شناسی وقت به دیدار همکار خود در دایره ای که شهدای غواص هستند می رود و با  (خانم  ر ) مسئول آن بخش ملاقات می کند در آن زمان متوجه جمجمه ای می شود که ایده  داستانی برای  فیلمنامه ای علمی در ژانر دفاع مقدس  به ذهن او می رسد و در سال ۱۳۹۷ فیلمنامه نگارش شده را که بیشتر جنبه داستانی و علمی دارد ثبت می کند.

سعیدی فیلمنامه نویس، تهیه کننده و کارگردان در پاییز ۱۴۰۰ جهت تولید فیلمنامه خود این اثر را از طریق بنیاد حفظ ارزش های دفاع مقدس خوزستان به بنیاد کل حفظ ارزشهای دفاع مقدس می فرستد تا مراحل اولیه موافقت برای تولید طی شود و از متن دیدار در وطن تجلیل می شود و دستور ساخت داده می شود.

مسئول مربوطه در بنیاد خوزستان پیگیری های مکرر را پاسخگو نیست و درست زمانی که در سال ۱۴۰۱ الیزا سعیدی بعد از ساخت فیلم سینمایی اعضای خاموش مجوز تولید فیلم دیدار در وطن را از استان خود و با هزینه شخصی می گیرد و در حال تولید مقدماتی اثر است  متوجه می شود فیلم بدون اجازه وی ساخته شده و آقای( الف سین) که اثر را از طریق بنیاد جهت پیگیری در دست داشته  بدون کسب اجازه از وی با حذف نام اثر ایشان به ماهیان سرخ و حذف نام نویسنده با امکانات کامل ساخته و در سکانس آخر است ! بدون اجازه و حضور مالک، افراد مختلف از مراحل تولید فیلم بابت ارادت به شهدای غواص در خوزستان بازدید کردند و نامبرده الف سین از احساسات نهاد ها و ارگان های مختلف  سو استفاده کرده و آنها را فریب داده و در مصاحبه هایی که انجام داده همه جا خود را نویسنده، کارگردان و تهیه کننده  اثر معرفی کرده است.

سکانس آخر را هم با وجود تذکر جدی که از سوی اداره کل حفظ ارزش های دفاع مقدس داده شده بود؛ تولید کرده است. هرچند وکیل وی در دادگاه منکر کل مصاحبه های الف سین که در همه جا منتشر شده می شود و می گوید موکل من جایی نگفته من نویسنده هستم، نویسنده خانم الیزا سعیدی است و سعی دارند قاضی را مجاب کنند که نام مالک را در تیتراژ زدیم!  و مدعی های عجیب غیر نمودند تا از مجازات فرار کنند حتی کار به فریب قاضی هم می رسد گاهی عنوان می کنند ما فیلمی نساختیم اصلا فیلمی که اکران نشده را شکایت نمی کنند.

 

الیزا سعیدی همه این دفاعیات بی پایه و اساس را فقر رسانه ای می داند که متشاکی و وکیلشان هنوز نمی داند قرارداد یک امضا موافقت نامه یا برگ انتقال مالکیت و یا یک سند مالی و به چه هزینه ای و چه چیز و چه طور این کار را بدون اجازه نویسنده ساختند ؟ بدون حضور نویسنده در صحنه مگر داریم ؟  لذا در لایحه پایانی با ارائه مستندات قوی در مورد نشراکاذیب در جراید فریب و کلاهبرداری مقامات دولتی، سرقت ادبی و تغییر عنوان فیلمنامه بدون اجازه و ثبت آن بعد از چهار سال  از ثبت و کدهای هارد نگارش فیلمنامه اعلام می دارد خون شهدای غواص شوخی بردار نبوده که اسباب تفریح کارگردانی این آقا شود . با چه علمی نقشی که برای خانم پروفسور سعادت نوشته شده بود را ربودند و بازیگر محترم که از دوستان ما هم شدند هم فرمودند من علمی در مورد نقش واقعی کار نداشتم و ندارم و بسیار ناراحت هستند.

 

براساس این گزارش؛ به گفته خود کارگردان و نویسنده اثر؛ نقش اول این فیلم را الیزا سعیدی با دو سکانس علمی در بیمارستان فاخری با ابزارهای آزمایشگاهی نوین در شرایط بسیار سخت که بخش مهمی از بیمارستان را تعطیل کردند تا نحوه ثبت نتایج علمی را در دایره شهدای گمنام  با فخر به مخاطب نشان دهند ضبط کردند.

به گفته کارگردان دیدار در وطن، مدیر تولید این اثر صالح جعفروند و خانم مصریه رزیج کار ترجمه متن و نقش مادر حسین را در فیلم عهده دار بودند همچنین بیش از ۳۰ بازیگر آماده بیکار مانده و خسارات زیادی بابت آفیش های روزهای تمرین و ماه ها حفظ گریم و خسارت های مالی دادیم بیگانه از دور نمی داند چه شد قضاوت نابه جا می کند. حتی بنیاد تبریز توسط آقای پ. میم  هم با پیشداوری و حمایت از شخصی که با بهره بسیار بالا هزینه ساخت فیلم را به ما داد در اوج سختی این ایام ما را تنها گذاشتند و بدون تذکری که این فیلم متعلق به آن دیار باشد به  ما آسیب زدند دست به دست دادند و بماند به قیامت چون خسارت ها جبران شدنی نیستند.

الیزا سعیدی دربخش هایی از  نامه اش به نهاد رهبری می گوید از سرقت ادبی خسته شدیم و راه چاره را از شما می خواهیم درآمد بسیاری از اهل قلم بسیار ناچیز است و نگذارید امثال الف سین همان آب باریکه را بر روی فیلمنامه نویسان به راحتی ببندند.

وی ادامه می دهد مادرم  اهل خوزستان هستند به خاطر آبروی خوزستان و شهدا و اقوام و … سکوت کردم  که کلا الف سین حتی زحمت جا به جایی یک اسم از اسامی فیلمنامه من را هم به خود نداده و با جسارتی که نمی دانم از کجا نشات می گیرد در روز روشن اثر ادبی یک نویسنده را که همچون فرزندش عزیز است سر می برد و می گوید مگر چه شده؟ . جز عنوان ماهیان سرخ که باز در فیلمنامه درست متوجه متن و علت گرفتن ماهیان سرخ در دست حسین نشده  چون  من بر حسب عادت بخش هایی از فیلمنامه و صحنه نوروز را برای خودم نگه می دارم و نیز تشییع جنازه حسین . و سوال دارم الف سین به چه جراتی نام یک آفت محیط زیست را به خاطر یک سرقت ناشیانه و رد گم کردن روی شهدای غواص گذاشته نام ماهیان سرخ تداعی ذهنیت غلط در مخاطب خاص می کند چون نامبرده علمی در نگارش و انتخاب نام ندارد فاجعه ای انجام داده که اهل قلم می دانند و باقی از آن بی خبرند و نمی خواهم باور کنم  عمد سیاسی از طرف این انسان در کار بوده امیدوارم اینچنین نباشد.

 

سعیدی می گوید:  فیلمنامه من چه ارتباط مستقیمی با غواص ها داشته و پر رنگ کردن  تصویر اهانت به اقوام ….  زبان کشور در گرفتن خون بها بردن عروس با آن حال وروز و پررنگ رنگ کردن آن سکانس نامربوط  در فیلمنامه ای که از طریق دادگاه خواندم.  اگر من نویسنده ام  صحنه عروس بردن کجای فیلمنامه من بوده و با چه اجازه ای این مطالب پرحاشیه را وارد فیلمنامه من کرده اند؟

نویسنده اثر عنوان می کند:اگر طبق اعتراف در مقابل رسانه ها و سند اثر ثبت شده الف سین در خانه سینما با عنوان ماهیان سرخ خود که خود را  نویسنده این متن جا زده مجازات شود کل داستان مربوط به حسین و دیدار در وطنش بود و اصلا عنوان با داستان مطابقت ندارد  این شخص بعد از گذشت ۴ سال از نگارش اثر در ۱۴۰۱ به خاطر فریب اذهان عمومی و کسب امتیازاتی از ارگان های دولتی خوزستان و اخذ بودجه و ادوات جنگی بسیار با نام ماهیان سرخ در خانه سینما با تمام صفحات نگارش شده متن داستان اینجانب اثر را  به نام خود ثبت نموده و تمام موارد مورد تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خوزستان به عنوان کارشناس ادبی بی طرف و کارشناسان مرتبط قرار گرفته و کیفر خواست آقای الف. سین صادر و وکیل شاکی به نیابت از جامعه نویسندگان و اهل قلم و  بر اساس اینکه مخارج سنگینی را برای پیش تولید،آموزش بازیگران به زبان عراقی، تامین بودجه با درصد سود بسیار بالا از مرتبطین  که همچنان متحمل هستم و مستندات هم موجود است و نیزبه تصویر کشیدن غلط  قدرت ضعیف پژوهش های استخوان شناسی در دایره شهدای گمنام وسو استفاده از تحقیقات  پایان نامه دفاع شده کاشناسی ارشد وی در سال ۱۳۹۵ و رساله و مقالات ارائه شده وی در دوران تحصیل از مقامات مربوطه درخواست رسیدگی جدی را دارم .

سعیدی در پایان با تشکر از پایگاه خبری سورپرس  و پیگیری هایش برای تنویر افکار عمومی خاطر نشان کرد: در پایان خواهشمندم بر اساس اعتماد و ارادت ما به شهدای کشورمان و اهمیت حفظ ارزشهای دفاع مقدس و حفظ اعتماد و امنیت ادبی آثاراهل قلم با چنین افرادی که خون شهدا را ابزار کسب شهرت و منافع شخصی خود می کنند و با ادعای کذب و سوء استفاده از عنوان نویسنده یا کارگردان چهره جامعه ای زحمتکش را مکدر و ابزار بی اعتمادی را فراهم می کنند، برخورد قانونی و جدی شود.

 

انتهای پیام/۱۰۱

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.