امام (ره)روح جمهوری اسلامی است/ نه ظلم می‌کنیم و نه ظلم می‌پذیریم

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: امام، روح جمهوری اسلامی است، این روح از جمهوری گرفته شود و مورد بی توجهی قرار بگیرد نقشی بر دیوار باقی نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمهالله علیه) در حرم مطهر سخنرانی کردند.

محور بیانات ایشان به شرح زیر است:

– به همه حضار محترم که در این محفل باشکوه شرکت کردند سلام خودم را عرض می‌کنم، ان شاالله موفق باشید.

-دلمان برای امام و این محفل تنگ شده بود، خدا را شکر می‌کنیم که امسال مجدداً این جلسه پرمعنا تشکیل شد.

– امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی است. اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند. بحث امروز من درباره ابعادی از شخصیت امام عزیز و بزرگوار ماست… ناگفته‌ها هنوز بسیار است.

– بسیاری از ابعاد شخصیت امام بزرگوار ما همچنان ناشناخته است. درواقع نسل کنونی انقلاب، نسل جوان ما به‌خصوص، امام عزیز را به‌درستی نمی‌شناسند. عظمت امام را نمی‌دانند. امام را با امثال این حقیر مقایسه می‌کنند در حالی که فاصله بسیار زیاد است. فاصله نجومی است.

-شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمیت دارد که به آنها برای اداره بهینه آینده کشور کمک می‌کند. امام فقط امام دیروز نیست، امام امروز هم هست، امام فردا هم هست.

– نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را بر عهده بگیرد، و آینده این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرم افزار واقعی برای اینکه بتواند راه انقلاب را درست طی کند. یک نرم افزار مطمئن و جامع که بتواند به او کمک کند این نرم افزار که می‌تواند شتاب دهنده و کمک کننده باشد و حتی در مواقعی تحول آفرین باشد، عبارت است از درس‌های امام. درس‌هایی که هم در گفتار امام و هم در رفتار امام، می‌توان آنها را یافت.

– وقتی مردم در میدان نیستند، این می‌شود. اما در جمهوری اسلامی هم انقلاب اسلامی با حضور مردم و با جسم و جان مردم به پیروزی رسید اما مردم کنار زده نشدند، ۵۰ روز بعد از پیروی انقلاب، رفراندوم مردمی برگزار شد و مردم نظام حکومت را انتخاب کردند و اختیار به مردم داده شد.

– یک سال از پیروزی انقلاب گذشته بود، اولین رئیس جمهور انتخاب شد و چند ماه بعد انتخابات مجلس شورای اسلامی، آن هم با انتخابات مردم تشکیل شد. در این ۴۳ سال نزدیک به ۵۰ انتخابات در کشور برگزار شده، مردم انتخاب می‌کنند و رأی می‌دهند و این عظمت انقلاب است، امام رهبری چنین انقلابی بود.

– حضور معنویت در انقلاب کوچک و بزرگ قبل از انقلاب مردم ما مفقود بود، جنبه معنوی انسان که نیاز اساسی انسان است به کلی مفقود بود. انقلاب اسلامی هم به جنبه مادی انسان و هم به معنویت انسان توجه دارد.

– امام رهبر این انقلاب و رهبر نهضتی بود که به انقلاب انجامید، رهبر نهضت و انقلاب یعنی چه؟ انقلاب را مردم به پیروزی رساندند و در آن تردیدی نیست اما آن دست قدرتمندی که توانست این اقیانوس را به تلاطم دربیاورد دست چه کسی بود؟ این مهم است، آن دست قدرتمند، شخصیت پولادین و دل مطمئن و زبان ذوالفقار گونه که قشرها را وارد میدان کرد، آن عبارت از خمینی عظیم بود.

– امام راهکار را نشان داد، یأس را از آن‌ها دور کرد، هیچکس در این کشور قادر به این کار نبود. احدی قادر نبود این کار بزرگ را به دوش بکشد و به منزل برساند. او بود که توانست این کار را بکند.

– امام میدان مبارزه را در دوران نهضت یک جور و در گرماگرم روزهای پیروزی انقلاب هم جور دیگر مشخص می‌کرد. رژیم پهلوی در روزهای آخر به دنبال حکومت نظامی بود، امام با الهام الهی اعلام کرد مردم به خیابان‌ها بیایند. در ماه‌های اول میدان مبارزه را مشخص کرد. در ماه دوم انقلاب میدان مبارزه، ایجاد رفراندوم رأی به حکومت اسلامی و مقابله با ضد انقلاب بود.

– در دوران جنگ تحمیلی یک جور و در مقابله با کودتای آمریکای در پایگاه هوایی همدان یک جور دیگر. بعد از آنی که یک جوان افسر خلبان نیروی هوایی سحر آمد و من را مطلع کرد که قرار است کودتا شود، ما هم دستگاه‌ها را در جریان گذاشتیم من و آقای هاشمی خدمت امام رفتیم، پیشنهاد دادیم از جماران خارج شوند اما قبول نکردند، گفتند بروید آنجا را حفظ کنید.

– امام میدان مبارزه را بعد از رفتن خودش نیز برای مردم شرح داده است، میدان دار مبارزه خود او است. رهبری انقلاب یعنی همین.

– خصوصیات شخصی، امام به معنای واقعی ممتاز بود و در کمتر شخصیتی ممکن است به وجود بیایید، کسی که همه این خصوصیات را داشته باشد، بنده سراغ ندارم. امام پاک و پرهیزگار بود، ثانیاً اهل معنویت و لطافت روحی بود.

– امام دارای حکمت و عقلانیت بود، اهل محاسبه بود و وقتی در محاسبه به نتیجه‌ای می‌رسید با کمال قاطعیت انجام می‌داد. هرگز مایوس نمی‌شد، این همه حوادث در سال‌های اول رخ داد، مطلقاً در دل امام تاثیر نداشت که مایوس شود، به معنای واقعی کلمه صادق بود. به وعده خود پایبند بود.

– امام در اول ورود به تهران ۵۷ در سخنرانی که کردند، گفتند دولت تعیین می‌کنیم، ۴ روز بعد دولت تعیین کردند. بسیار منظم و وقت شناس بود. اهل توکل بود و وعده الهی را قبول داشت و مبارز بود.

– اگر بخواهیم زیر بنای مکتب مبارز امام و انقلاب امام را در یک جمله عرض کنیم، زیر بنای همه فعالیت‌های ایشان «قیام الله» بود. این قیام ریشه قرآنی مستحکمی دارد.

– قیام ا لله در هر دوره‌ای ممکن است به شکلی باشد، در همه اینها هدف «قیام الله» اقامه حق و عدل و قسط و ترویج معنویت است.