کد خبر : 13062
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
-

سخنان الحریری و تسویه حساب‌های گذشته در لبنان

سخنان الحریری و تسویه حساب‌های گذشته در لبنان

سخنان «سعد الحریری» رییس جریان المستقبل و نخست وزیر سابق لبنان در پانزدهمین مراسم سالگرد ترور پدرش «رفیق الحریری» به ویژه هجمه او علیه آنچه «رییس جمهوری در سایه لبنان» خواند، واکنش های زیادی را در پی داشته و برخی آن را «آغاز تسویه حساب های گذشته» و شروع مرحله جدید سیاسی در لبنان و حتی «انتفاضه الحریری» ارزیابی کرده اند.

به گزارش سورپرس، الحریری درآغازین سخنان عصر جمعه گذشته خود در حالی که به نظر می رسد از همپیمانانش در داخل لبنان و حامیان منطقه ای و بین المللی خود مانند رژیم سعودی دل چرکین است، گفت که لبنان امروز در یک پیچ تاریخی جدید قرار دارد و در این روز می خواهم با شما سخن بگویم در حالی که «وفاداری» سکه کمیابی شده است.

وی که تلاش داشت خود، پدر ، حامیان منطقه ای و همپیمانانش در گروه ۱۴ مارس و جریان المستقبل را از بحران آفرینی های سیاسی، امنیتی و اقتصادی و دفاع نکردن از لبنان درمقابل جنایات تروریست های تکفیری و صهیونیستی و حذف معادله «ارتش ، مردم و مقاومت» به بهانه ضرورت بی طرفی لبنان تبرئه کند و همه مشکلات و مخاطرات را برعهده گروه ۸ مارس و حزب الله و همپیمانان آنها بیندازد، ادعا کرد که یکی از دلایل مشکلات لبنان وارد شدن به صحنه جنگ علیه تروریسم در سوریه بوده است.

این تلاش الحریری در حالی است که اگر مقاومت لبنان وارد جنگ علیه تروریسم نشده بود لبنان به یکی از امارت های داعش در منطقه تبدیل شده بود.

الحریری با این ادعا که او مانع رسیدن آتش جنگ از سوریه به لبنان شده است، گفت: برای گشودن راه ها به روی تعطیلی لبنان، «سلیمان فرنجیه» رییس حزب «جریان المرده» را به عنوان نامزد رییس جمهوری معرفی کردم اما همپیمانانش ( گروه ۸ مارس) موافقت نکردند.

این ادعا در حالی است که ناظران معتقدند الحریری تحت فشار دشمنان محور مقاومت به ویژه آمریکا و سعودی و با حمایت فرانسه برای ایجاد اختلاف در گروه ۸ مارس این پیشنهاد را مطرح کرد به ویژه اینکه می دانست حزب الله با ابراز علاقه شدید به داشتن روابط نزدیک با فرنجیه که یک متحد اصلی «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه است، تاکید کرده بود فقط از ریاست جمهوری ژنرال «میشل عون» حمایت می کند.

الحریری همچنین سعی کرد تا القا کند طرف هایی در لبنان خواستار دور کردن دیگر گروه های سیاسی مانند احزاب وابسته به «ولید جنبلاط» و «سمیر جعجع» از قدرت و حکومت هستند اما این در حالی است که آنها حاضر نشدند با دولت جدید لبنان همکاری کنند و تنها دولتی را در لبنان می پسندند که آمریکا، فرانسه و رژیم سعودی بخواهند و با مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری مخالفت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بدون اشاره به نام «جبران باسیل» وزیر امور خارجه پیشین لبنان و رهبر حزب مسیحی «جریان آزاد ملی» ادعا کرد که در دوران نخست وزیری دوران ریاست جمهوری ژنرال میشل عون با دو رییس جمهوری کار کرده است و برای حمایت از ثبات در روابط با رییس جمهوری اصلی باید روابط با رییس جمهوری در سایه-جبران باسیل- را همواره برقرار می کرده است.

نسخه رییس جریان المستقبل برای نجات لبنان «انتخابات زودهنگام» است و او گفت که فراکسیون المستقبل براساس توافقنامه طائف در اسرع وقت پیشنهاد آن را به پارلمان لبنان ارائه می کند.

الحریری همچنین تنها راه نجات اقتصاد لبنان را دریافت کمک های خارجی به ویژه از مصر، سعودی و امارات و کویت دانست و مدعی شد: کمک های ایران تنها بحران حزب الله و نه بحران لبنان را حل می کند . لبنان به تنهایی و بدون اتخاذ سیاست های روشن و مصالحه های جدید با ملت لبنان و کشورهای عربی و دوست و موسسه های بین المللی نمی تواند از بحران ها عبور کند.

وی در ادامه سخنانش با اعتراف به چالش های بزرگ و مشکلات مالی جریان المستقبل که به تعطیلی موسسه های رسانه ای ، پزشکی و خدماتی آن منجر شده است، گفت که ایجاد تغییرات در جریان المستقبل حتمی است و بر این اساس در ماه های آینده کنگره عمومی برگزار و رهبری جدید را انتخاب می کنیم.

الحریری تاکید کرد: با ۸۰ درصد سیاسیون لبنان درباره امور داخلی و منطقه ای اختلاف نظر داشته ام، نظرم در خصوص نقش ایران در منطقه و مداخله اش در امور کشورها از جمله لبنان، عراق، سوریه و یمن با احزاب و مقامات ارشد در تناقض کامل بوده و در مخالفت با عادی سازی روابط لبنان با نظام سوریه، حمله به کشورها و رهبران عربی، ورود در جنگ های منطقه ثابت قدم بوده ام اما این بدان معنا نیست که سرنوشت لبنان برایم مهم نباشد و الگوی جنگ سوری را برای تغییر معادلات در لبنان بپذیرم.

رییس جریان المستقبل با این ادعا که «اگر سرنوشت سیاسی من مرتبط با انتخاب گزینه جلوگیری از فتنه و تکرار جنگ داخلی باشد، آماده هستم»، گفت: با درخواست صدای مردم استعفا کردم و اما زمانی که مردم خواستار تشکیل حکومت تکنوکرات و خارج از احزاب شدند، درخواست ها برای تشکیل این گونه دولت را نپذیرفتم.

الحریری افزود: حیات سیاسی جریان المستقبل ادامه می یابد و من لبنان را ترک نمی کنم و در کشورم و خانه ام برای فعالیت های سیاسی باقی می مانم.

وی اضافه کرد: اهل سنت از طوایف اساسی لبنان است و همه مردم لبنان خواستار کشوری هستند که شایسته آنها باشد و فرزندانشان در آن بمانند و زندگی کنند و احدی نمی تواند بر آنها خواسته های خود را تحمیل کند. در مقابل بحران ها برای خروج از فروپاشی می ایستیم و رفیق الحریری از اول و مرحله جدیدی را شروع می کند.

اظهارات الحریری بازتاب ها و واکنش های مختلفی داشت و از جمله روزنامه فرامنطقه ای «الشرق الاوسط» نوشت که نوک پیکان حملات الحریری، جبران باسیل رییس جریان آزاد ملی ، وزیر خارجه سابق و داماد ژنرال میشل عون رییس جمهوری لبنان بود و او را رییس جمهوری در سایه توصیف کرد.

پرونده «برق و آب» و آنچه «هدر رفتن گسترده دارایی های عمومی» خواند هم از موضوعات چالش برانگیز در سخنان الحریری بود به ویژه اینکه وزیران انرژی لبنان در ده سال گذشته از جریان آزاد ملی لبنان بوده اند.

پایگاه اینترنتی «مستقبل » به نقل از اشخاصی که با «نبیه بری» رییس مجلس لبنان ملاقات کرده اند، نوشت که «نبیه بری معتقد است پرونده برق در هفته های آینده به موضع اول لبنان تبدیل می شود».

الحریری به آنچه که « مخالفت با مکتب سیاسی رفیق الحریری» و «موانع در دوران نخست وزیری پدرش» خواند انتقاد کرد که بلافاصله واکنش قاطع ژنرال «امیل لحود» رییس جمهوری اسبق لبنان را در پی داشت.

ژنرال لحود در پاسخ خود تاکید کرد که « رفیق الحریری زمانی که نخست وزیر شد نه رییس حزبی بود و نه رییس یک فراکسیون پارلمانی، او یک تاجر بود که با حمایت سوریه به ویژه «عبدالحلیلم خدام» به نخست وزیری رسید».

وی خاطرنشان کرد: رفیق الحریری برخلاف برنامه وزارت انرژی لبنان قصد داشت بخش برق و آب لبنان را به دلیل روابطش با «ژاک شیراک» رییس جمهوری فرانسه که بعدها به فساد متهم شد به دو شرکت فرانسوی واگذار کند.

ژنرال لحود به مخالفتش با تصمیم رفیق الحریری برای واگذاری بخش تلفن که سالانه میلیون ها دلار سود داشت، اشاره و تاکید کرد که این سود در نتیجه سیاست ها و اقدامات دست های پشت پرده سیاسیون از جمله تیم سیاسی الحریری بسیار کاهش یافت.

رییس جمهوری اسبق لبنان در واکنش به ادعاهای الحریری درباره اقامت آوارگان فلسطینی خاطرنشان کرد: در ابتکار «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سعودی که به اجلاس سران عرب در بیروت در سال ۲۰۰۲ میلادی برای سازش با رژیم صهیونیستی ارائه شد، اصلا به موضوع حق بازگشت فلسطینی ها اشاره نشده است و رفیق الحریری با این ابتکار موافق بود اما با اصرار ما این موضوع در بیانیه گنجانده شد.

اما «شامل روکز» نظامی بازنشسته، نماینده فعلی پارلمان لبنان و داماد دیگر ژنرال میشل عون در واکنش به سخنان الحریری گفت: امیدواریم جریان المستقبل به تسویه حساب ها بازنگردد زیرا لبنان امروز برای عبور از بحران های بزرگ به تفاهم ها و همبستگی ملی نیاز دارد.

وی در گفت وگویی رادیویی با تاکید به اینکه «نقد تیم مخالف باید سازنده و نه مخرب باشد»، افزود: بهای گران رقابت ها و درگیری های سیاسی را دوره کنونی ریاست جمهوری می پردازد و ناتوانی دولت ها بر آن تاثیر می گذارد. ما بارها به شروع اعتراض مردم هشدار دادیم و الان نتیجه بی توجهی ها را می بینیم.

درهمین حال روزنامه «النهار» لبنان هم سخنان سعد الحریری را «آتشین» توصیف کرد و نوشت، مواضع جدیدی که رییس جریان المستقبل در تعامل با نیروهای سیاسی در داخل و خارج از قدرت ترسیم کرد به ویژه هجمه او علیه جبران باسیل رییس جریان آزاد ملی به طور حتم لبنان را با صحنه جدیدی از رویارویی ها و تقابل ها مواجه می کند.

النهار افزود: الحریری معرکه تسویه حساب های گذشته را کلید زد و به چالش های خطرناکی که ثبات لبنان را تهدید می کند، اشاره کرد و به طور مستقیم افرادی را هدف گرفت که در پشت پرده دولت سایه هستند.

این روزنامه لبنانی نوشت که انتظار می رود «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله بزودی در واکنش به صحنه سیاسی جدیدی که الحریری ترسیم کرد مواضع حزب الله در خصوص تحولات داخلی و منطقه ای را بیان کند.

«مصطفی علوش» نماینده سابق پارلمان و عضو جریان المستقبل هم گفت، این ادعا که همه چیز بین بیت الوسط(خانه حریری ها در بیروت) با بعبدا ( کاخ ریاست جمهوری ) تمام شده، دقیق نیست زیرا در عرصه سیاست هیچ چیز ثابت نیست و به تحولات بستگی دارد.

علوش در گفت وگو با روزنامه کویتی «الانباء» با بیان اینکه «البته تجربه تعامل سعدالحریری با دوران ریاست جمهوری ژنرال عون ناکام بوده است»، ادعا کرد: این شکست به ویژه نتیجه نقش رییس جمهوری در سایه یعنی جبران باسیل در اداره امور کشور است که گاهی به انزوای رییس جمهوری اصلی لبنان منجر شده است و در چنین وضعیتی تماس و ارتباط بین بیت الوسط و بعبدا مفید نبود.

«محمد الحجار» عضو فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان هم گفت: سخنان الحریری، شکی نیست که آغاز مرحله سیاسی جدید در لبنان است به ویژه در ارتباط با طرف هایی که در دولت خود را همپیمان گروه ۱۴ مارس می دانسته اما امروز از آن خارج شده اند.

این حمله ها علیه جبران باسیل در حالی صورت می گیرد که وزیر خارجه سابق لبنان همواره از مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری حمایت کرده و با وجود فشارهای آمریکا و رژیم های عربی متحد آن حاضر نشد حزب الله لبنان را گروه تروریستی بخواند.

اما در حالی که همه منتظر واکنش جدی و مفصل جبران باسیل بودند، رییس جریان آزاد ملی در صفحه توئیتری خود نوشت: شما چه گفتید؟

روزنامه النهار هم نوشت که از طریق پاسخ جبران باسیل به الحریری به نظر می رسد وزیر خارجه سابق قصد ندارد وارد نبرد کلامی و سیاسی بزرگی با نخست وزیر سابق شود.

البته الحریری هم در گفت وگویی کوتاه با خبرنگاران از واکنش به این پاسخ جبران باسیل خودداری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در آینده به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر می کنید، گفت که ان شاء الله.

الحریری به این سوال «نخستین گام شما بعد از سخنرانی در مراسم سالگرد رفیق الحریری چه خواهد بود، آیا در جایگاه مخالف دولت عمل می کنید؟»، گفت: دولت جدید فعالیت خواهد کرد و ما هم با نظر مثبت به اقدامات اصلاحی آن نگاه می کنیم اما باید منتظر گذشت ایام باشیم.

حال باید منتظر ماند و دید که جبران باسیل آیا به همین حد بسنده می کند و یا نه؟ آیا سیاستمداران برای کمک به پیش رفت برنامه های دولت «حسان دیاب» برای عبور لبنان از بحران های اقتصادی که تنها چندروزی است از پارلمان این کشور رای اعتماد گرفته خویشتنداری می کنند و اوضاع آرام خواهد ماند و یا با شروع تسویه حساب های گذشته ، بحران های جدیدی در راه است؟

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.