کد خبر : 51454
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
-

سال ۹۹ سال طلایی صنعت پتروشیمی است

سال ۹۹ سال طلایی صنعت پتروشیمی است
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سال ۹۹ را سال طلایی صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: امسال ۱۷ طرح را برنامه ریزی کردیم که از این میان، ۹ طرح به بهره برداری رسیده است.

به گزارش سورپرس، بهزاد محمدی، معاون وزری نفت در نشستی خبری به مناسبت روز ملی پتروشیمی با تبریک این روز افزود: صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت اول کشور روز به روز جایگاه خود را در اقتصاد کشور مستحکم می‌کند و این نشانه بی اثر بودن تحریم‌ها علیه این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال، ۹ طرح توسط رئیس جمهوری بهره برداری شد، افزود: در حالی که رشد تقاضا برای نفت خام و فراورده‌های نفتی کمتر از یک درصد است، تقاضا در پتروشیمی به ۵ درصد می‌رسد.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: با بهره برداری از طرح‌های پتروشیمی، ۲۵ میلیون تن در یک سال به ظرفیت پتروشیمی اضافه می‌شود و به ظرفیت ۹۰ میلیون تن می‌رسیم.

محمدی با اشاره به منابع غنی نفت و گاز، نیاز متنوع صنایع پتروشیمی و بازار‌های جذاب بین المللی گفت:در سال ۹۸ حدود ۳۵ میلیون تن خوراک را از شرکت نفت و شرکت ملی گاز دریافت کردیم که این حجم از خوراک معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز است.

وی افزود: تا سال ۱۴۰۴ این مصرف به ۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد و تا سال ۱۴۰۶ عدد مصرف ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام خواهد بود که مصداق عینی گذر از خام فروشی است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در پایان ۹۸ در کشور ۵۶ مجتمع پتروشیمی وجود داشت که در حال حاضر به ۶۴ مجتمع رسیده و تا پایان سال با طرح‌های جدید که به مدار می‌آیند به ۷۰ مجتمع افزایش پیدا می‌کند.

محمدی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از محصولات پتروشیمی در داخل مصرف شده و ۷۰ درصد صادر می‌شود، گفت: در بخش تنوع محصولات در حال حاضر ۹۰ محصول شامل ۱۸ نوع پلیمر در قالب ۳۳۳ گرید متنوع تولید می‌شود که این عدد در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۴ نوع محصول می‌رسد و در سال ۱۴۰۶ با اجرای طرح‌های در دست اجرا به ۱۲۴ نوع محصول دست پیدا می‌کنیم که حاکی از تنوع سبد همگام با توسعه است.

متولی صنعت پتروشیمی کشور تاکید کرد: در سال ۹۸ صنعت پتروشیمی ۸ میلیون تن محصول در داخل عرضه شده و ۱۵ هزار بنگاه متوسط و کوچک در اشتغال و رونق قرار گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه با صادرات خوب، درامد ارزی قابل توجهی کسب شده است، ادامه داد: در سال ۹۸ و ۹ ماه سال ۹۹، درامد فراتر از تعهد بانک مرکزی بوده و بیش از تعهد در سامانه نیما ارز عرصه کرده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در بخش توسعه تا پایان ۱۴۰۰ با اتمام طرح‌های جهش دوم به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن دست پیدا می‌کنیم و ۱۰۰ درصد برنامه ششم محقق می‌شود و درامد به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

محمدی با اشاره به اینکه در جهش سوم ۲۸ طرح فعال داریم، ادامه داد: با بهره برداری از آن‌ها ظرفیت به ۱۳۳ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند و درامد به ۳۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید و با تحقق طرح‌های جهش سوم رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه به جایگاه اول صعود خواهد کرد.

وی تاکید کرد: برای پایداری این صنعت گام چهارم تعریف شده که با توجه به خوراک‌های نفت و گاز و محصولات پایه و بررسی بازا‌های داخلی و بین المللی، ۳۰ طرح راهبردی را تعریف کردیم که تنوع سبد محصولات پتروشیمی افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر نفت افزود: طرح‌های راهبردی در ۳ دسته شامل طرح‌های خوراک ترکیبی برای محصولات آروماتیک، طرح‌های تولید پروپیلن به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی و سومین دسته از این طرح‌ها نیز طرح‌های پیشران با هدف تنوع در محصولات و قطع واردات و ایجاد اشتعال و آمایش سرزمینی در ۲۱ طرح تعریف کردیم و ظرفیت پروپیلن به ۴.۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در گام چهارم توسعه پتروشیمی مجموعا ۳۰ طرح خواهیم داشت که ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و ۲۰ میلیون تن به ظرفیت صنعت اضافه می‌کند.

محمدی افزود: حجم سرمایه گذاری با تحقق جهش دوم تولید به ۸۰ میلیارد دلار، با تکمیل جهش سوم به ۹۲ میلیارد دلار و در گام چهارم به ۱۰۸ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.

به گفته محمدی، طرح‌های پیشران در ۴ زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بنزن با هدف ایجاد تنوع در سبد محصولات، توسعه زنجیره ارز، کاهش واردات، تامین خوراک صنایع پایین دستی، افزایش ارزش محصولات و آمایش سرزمینی تعریف شده است.

وی افزود: برای بهبود اقتصاد طرح ها، مشوق‌هایی مانند تخفیف قیمت خوراک گاز، معافیت مالیاتی، ارایه دانش فنی و در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون ۷ فرآیند بومی سازی شده است، اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۰ فرآیند می‌رسد. همچنین در حوزه ایرانی سازی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت به عنوان ماده حیاتی و گرانقیمت، ۲۰ نوع کاتالیست داخلی سازی شده و ۱۶ نوع تا پایان سال ۱۴۰۰ بومی سازی خواهد شد.

وی در پایان گفت: در مجموع از ۲۷۰ میلیون دلار نیاز کاتالیست ایران تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲۰۰میلیون دلار از کاتالیست‌ها بومی سازی خواهد شد.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.