کد خبر : 138454
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
-

سرپرست فرمانداری کرج:

زندان رجایی‌شهر کتابخانه می‌شود

زندان رجایی‌شهر کتابخانه می‌شود
سرپرست فرمانداری کرج با اشاره به احداث کتابخانه مرکزی کرج در زندان رجایی شهر گفت: البرز باسوادترین استان بعد از تهران است.

به گزارش سورپرس، یحیی رمضانی ظهر دوشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرج ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و فراجا، با تاکید بر ضرورت ایجاد بسترهای مطالعه و کتابخوانی گفت: باید این امکان فراهم شود که کتاب ارزان و با سهولت در اختیار علاقمندان به مطالعه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های کشورهای توسعه یافته میزان مطالعه و کتابخوانی است است، بیان کرد: استان البرز باسوادترین استان بعد از شهر تهران است و باید بسترهای مطالعه عمومی در آن افزایش یابد.

رمضانی گفت: برای توسعه زیرساخت‌های کتابخانه ای باید همانند نهضت مدرسه سازی، نهادهای خیریه کتابخانه ساز را توسعه داد و شیوه‌های ترغیب و تشویق را تغییر دهیم و ذائقه‌های جدیدی را برای مشارکت خیرین به کار بگیریم.

وی افزود: خیرین کتابخانه ساز بهترین الگو و نماد برای معرفی المان‌های فرهنگی در این زمینه به شمار می‌روند.

سرپرست فرمانداری کرج بیان کرد: در این راستا باید بنیادهای خیرین و مجامع مرتبط فعال شوند.

سرپرست فرمانداری کرج در ادامه تاکید کرد: تمامی طرح‌ها و پروژه‌های شهری باید با پیوست کتابخانه به بهره برداری برسد.

رمضانی در ادامه با دریافت گزارشی از فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی و بررسی وضعیت پرداخت سهم نیم بهای شهرداری‌ها بر ضرورت شفافیت پرداخت تاکید کرد و گفت: شهرداران حق قانونی خود در پرداخت ماهیانه نیم درصد کتابخانه‌ها به موقع اجرایی کنند.

وی همچنین با اشاره به جایگاه قانونی شورای نهاد کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: این شورا یک نهاد قانونی است و مدیران دستگاه‌ها به عنوان اعضا حقیقی و حقوقی این مجموعه موظف هستند تا نیروی ثابت خود را در این زمینه معرفی کنند.

سرپرست فرمانداری کرج در خصوص تعیین تکلیف کتابخانه نیمه تمام ماهدشت نیز گفت: به صورت مولدسازی این طرح به شهرداری واگذار خواهد شد و تجهیز و تکمیل آن نیز توسط شهرداری انجام می‌گیرد.

زندان رجایی‌شهر کتابخانه می‌شود

عملکرد ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ نهاد کتابخانه های کرج

حسین ذکریاپور، رئیس نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان کرج نیز در این جلسه اظهار کرد: در مجموع ۳۲ باب کتابخانه (نهادی و مشارکتی) در استان البرز فعال است که ۲۰ باب آن حدود ۴۳ درصد مربوط به شهرستان کرج است. سهم شهرهای کرج از نهاد کتابخانه ها در مرکزیت کرج ۸ باب، ماهدشت دو باب کتابخانه، محمدشهر چهار باب کتابخانه، گرمدره یک کتابخانه، کمالشهر سه باب، آسارا یک باب کتابخانه و یک کتابخانه سیار فروغ دانایی است.

وی بیان کرد: پراکندگی موجود کتابخانه ها بر اساس منطقه بندی شهری نیز اینگونه است که شهرداری منطقه یک کرج ۲ باب کتابخانه دارد، شهرداری منطقه دو ۲ باب، شهرداری منطقه ۴ یک کتابخانه و شهرداری منطقه ۵ هیچ کتابخانه ای ندارد.

رئیس نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان کرج تصریح کرد: در نیازسنجی‌های صورت گرفته طبق استانداردهای اعلام شده شهرداری آسارا باید حداقل دو کتابخانه داشته باشد، گرمدره که اکنون یک کتابخانه دارد باید از چهار کتابخانه برخوردار باشد.

این مسئول افزود: شهرداری کمالشهر از سه کتابخانه باید به پنج کتابخانه برسد، شهرداری ماهدشت از دو کتابخانه به چهار کتابخانه و محمدشهر نیز از ۴ کتابخانه بر اساس افق چشم انداز باید هفت کتابخانه احداث کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کتابخانه های عمومی شهرستان کرج ۳۷ هزار و ۸۵۱ عضو دارند و این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۷ برابر افزایش داشته است. منابع کتابخانه ای کرج تعداد ۵۷۶ هزار و ۸۷۰ جلد کتاب است که در کتابخانه های شهرستان در اختیار کتابخوانان قرار دارد. کتابخانه سیار روستایی کرج نیز با ۲ هزار عنوان کتاب، ۳۸۴ عضو دارد.

ذکریاپور گفت: کتابخانه نابینایان امیرکبیر نیز از بخش‌های فعال فرهنگی شهرستان کرج است که با ۸۸۰ جلد کتاب بریل به نابینایان خدمات ارائه می‌دهد. این کتابخانه ۵ هزار و ۸۹۶ کتاب صوتی را در اختیار اعضای خود قرار داده است.

وی اظهار کرد: سهم اعتبارات نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان کرج در سال جاری یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است. شهرداری گرمدره در پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌ها جزو شهرداری‌های برتر استان است.

رئیس نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان کرج متذکر شد: با طرح تعطیلی زندان رجایی شهر کرج قرار است یک باب کتابخانه مرکزی به همت استاندار محترم و با پیگیری مسئولان در سطح شهرستان و استان البرز راه اندازی شود.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.